صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۲
کد خبر: 6913
گزارشگر: 213
۸۳۵
۰
۰
۸
نمایش بی نتیجه ثبت نام مسکن دولتی

«شکست» طرح جهش تولید مسکن/با حقوق ۳٫۵ میلیون تومانی ایرانی ها نمی توانند خانه دولتی هم بخرند!

«شکست» طرح جهش تولید مسکن/با حقوق ۳٫۵ میلیون تومانی ایرانی ها نمی توانند خانه  دولتی هم بخرند!
دولت مدعی است جامعه هدف طرح جهش تولید مسکن برای دهک‌های کم درآمد جامعه است، اما با میانگین حقوق ۳٫۵ میلیون تومانی برای خانوارهای پنج دهک اول، خرید خانه دو میلیارد تومانی توجیه ندارد.

به گزارش آسیانیوز، دولت مدعی است که در طرح جهش مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مسکن ارزان می‌سازد، اما برآوردها نشان می‌دهد که قیمت تمام شده این واحدها حدود دو میلیارد تومان است.

-------------------

بیشتر بخوانید:

تشریح «مراحل ثبت‌ نام» در سامانه مسکن+لینک
--------------------------------------------------------------------

اعضای دولت از ماه‌ها پیش وعده مسکن ارزان را برای پنج دهک اول جامعه داده‌اند.


مسئولان می‌گویند که قیمت واحدها بر اساس متراژ یا تعداد طبقات، متغیر خواهد بود و زمان اجرای پروژه‌های جهش مسکن ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه است.

سقف وام جهش تولید مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان و در کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان است.

-------------------

بیشتر بخوانید:

اجبار مردان مجرد به ازدواج
--------------------------------------------------

 مبلغ این تسهیلات در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و در سایر شهرها هم ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، سقف وام روستاها را ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

«شرایط» ثبت‌نام مسکن ۳ میلیونی از فردا/ چه کسانی می توانند صاحب خانه شوند؟

-----------------------------------------------

اقساط این وام ۲۰ ساله (۲۴۰ ماهه) و نرخ سود آن طبق مصوبه شورای عالی پول ۱۸ درصد است. در واقع متقاضی مسکن ملی که مشمول دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی می‌شود باید ماهانه شش میلیون و ۹۴۵ هزار تومان قسط وام پرداخت کند.


کل سودی که این فرد پرداخت می‌کند یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون تومان است. با احتساب مبلغ وام مجموع پولی که مردم باید به بانک برگردانند یک میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان است.

دولت در اطلاعیه دوم خود درباره طرح جهش مسکن اعلام کرده که آورده اولیه هر متقاضی ۴۰ میلیون تومان است که این آورده برای دهک‌های کم درآمد ۲۰ میلیون تومان لحاظ شده است. اما روزنامه همشهری در گزارش امروز خود برآورد کرده که در طرح جدید دولت مسکن آورده هر متقاضی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.

با احتساب آورده ۲۵۰ میلیون تومانی برای ساکنان تهران و وام ۴۵۰ میلیون تومانی(بازپرداخت ۱٫۶ میلیارد تومانی)، هر واحد طرح جهش مسکن حدود دو میلیارد تومان تمام می‌شود. البته این قیمت تمام شده برای شهرستان‌ها کمتر است.

دولت مدعی است جامعه هدف این طرح دهک‌های کم درآمد جامعه است، اما با میانگین حقوق ۳٫۵ میلیون تومانی برای خانوارهای پنج دهک اول، خرید خانه دو میلیارد تومانی توجیه ندارد.

احتمالا به همین علت هم هست که از این طرح استقبال نشده است. کمتر از ۱۰ روز تا پایان زمان ثبت‌نام باقی مانده اما تا پایان هفته قبل فقط ۱٫۷ میلیون نفر ثبت‌نام کردند و ۲٫۳ میلیون از ظرفیت واحدهای این طرح خالی است. احتمالا تعداد ثبت‌نام کنندگان تا میانه آذر به دو میلیون نفر برسد که نصف ظرفیت در نظر گرفته شده است.

با فرض ثبت‌نام دو میلیون نفر در این طرح نباید انتظار داشت که درخواست همه‌ی ثبت‌نام کنندگان تایید شود، چرا که معمولا در طرح‌های مسکن دولتی آمارها ریزش می‌کند. به طور مثال در طرح مسکن ملی ۱٫۶ میلیون نفر ثبت‌نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند یعنی فقط ۲۸ درصد متقاضیان واجد شرایط بودند.

این امکان وجود دارد که دولت نتواند از چهار میلیون متقاضی ثبت‌نام کند، چرا که هم شرایط سختی در نظر گرفته است و هم خرید این خانه‌ها گران تمام می‌شود./(تجارت نیوز)


https://www.asianews.ir/u/4gk
اخبار مرتبط
در حالی که معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از تامین زمین برای ۵۲۰ شهر در ایران خبر داد، با توجه به افزایش تقاضا برای تمدید مهلت ثبت‌نام، متقاضیان می‌توانند تا 15 آذرماه با مراجعه به سامانه ثبت نام کنند.
مردان مجرد بالای ۴۵ سال و نخبگان علمی مجاز هستند در طرح جهش تولید و تامین مسکن ثبت نام کنند.
به نظر می رسد که طرح جهش تولید مسکن به ازدواج مجردها هم گره خورده است؛ تا جایی که وزیر راه و شهر سازی امروز گفت مردان مجردها برای مسکن ثبت نام کنند ولی تا زمان آماده شدن خانه باید ازدواج کرده باشند.
آخرین وضعیت خرید و فروش و ثبت نام در طرح جهش مسکن از سوی مدیرعامل شرکت عمران پردیس اعلام شد.
مجردها که قصد ثبت‌نام مسکن دارند تا زمان تحویل گرفتن خانه شان باید ازدواج کنند.
همچنانکه رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده از فردا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ سامانه ثبت‌نام مسکن رئیسی آغاز می‌شود و در این طرح قرار است دولت واحدهای مسکونی ارزان در اختیار افراد فاقد مسکن قرار دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید