صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۱
کد خبر: 6928
گزارشگر: 213
۱۹۴۵
۰
۰
۶
مردها نباید از همه زنان خواستگاری کنند

مردان با چه زنانی نمی توانند ازدواج کنند؟

مردان با چه زنانی نمی توانند ازدواج کنند؟
مردان نمی‌توانند از هر زنی که بخواهند خواستگاری کنند، زیراکه در این زمینه موانعی وجود دارد.
به گزارش آسیانیوز، به مردان نمی‌توانند از هر زنی که بخواهند خواستگاری کنند، زیراکه در این زمینه موانعی وجود دارد.

ازدواج افراد با یکدیگر در شرایطی توسط قانون منع شده و برای زن و مرد در صورت اطلاع از قانون و سرپیچی از آن مجازات در نظر گرفته شده است.

اگر زن شوهر داشته باشد

مرد نمی‌تواند از زنی که متاهل و دارای شوهر است، خواستگاری کند. یکی از شرایط صحیح بودن عقد ازدواج، بدون شوهر بودن خانم است. تا‌جایی‌که قانون مدنی ما، نکاح با زن شوهردار را درصورتی‌که نسبت به متاهل بودن زن و ممنوع بودن ازدواج با او علم وجود داشته باشد، موجب بطلان ازدواج می‌داند و درعین‌حال، این زن و مرد برای همیشه از ازدواج باهم محروم می‌شوند.

اگر مرد چهار زن دائمی داشته باشد

بر اساس مقررات قانونی و شرعی، هرگاه مردی با چهار زن به‌طور هم‌زمان عقد ازدواج، به‌صورت دائم منعقد کرده باشد، از ازدواج دائم با زن پنجم منع شده است.

اگر زن در عده باشد

عده مدتی است که در طی آن، زنی که عقد ازدواجش برهم‌خورده، نمی‌تواند ازدواج مجدد کند. عده در قانون، دارای اقسامی است که هرکدام از آن‌ها مدت خاص خود را دارد.

خواستگاری از زنی که در هریک از اقسام عده قرار دارد، ممنوع است. بنابراین ازدواج با او نیز باطل بوده و اگر اجرای عقد ازدواج منجر به رابطه زناشویی شود، حتی با جهل آن‌ها، حکم حرمت ابدی جاری می‌شود.

خویشاوندی نسبی، سببی و رضاعی

شرع و قانون، خواستگاری و به‌تبع آن ازدواج با خویشاوندان نسبی، سببی و رضاعی را منع کرده است. خویشاوندان نسبی، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ، فرزند و نوه‌ها، برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها، عمه و عمو و خاله و دایی خود شخص و پدر و مادر و اجداد و جدات او هستند.

خویشاوندان سببی، خویشاوندانی هستند که از طریق ازدواج با شخص قرابت پیدا می‌کنند. بنابراین، نکاح میان مرد و مادر و جدات زن حتی پس از برهم خوردن ازدواج ممنوع است.
خویشاوندان رضاعی نیز، کسانی هستند که از طريق رضاع و شیر خوردن با شخص قرابت می‌یابند.

مطلقه بودن به سه طلاق

زنی که سه مرتبه متوالی زن یک نفر بوده و مطلقه شده است، نمی‌تواند دوباره با همان مرد ازدواج کند. مگر این‌که به عقد ازدواج دائم مرد دیگری درآید و پس از وقوع نزدیکی با او، به‌واسطه طلاق، فسخ یا فوت، جدایی حاصل شود.

بر اساس احکام و قوانین اسلام و ایران، نکاح زن مسلمان با مرد غیرمسلمان جایز نیست. به‌این‌ترتیب، مرد نمی‌تواند از زنی که کافر است، خواستگاری کند.

احرام

آخرین مانع خواستگاری و نکاح، احرام است. در حالت احرام، زن و مرد از ازدواج با یکدیگر منع شده‌اند. بنابراین عقد نکاح در حال احرام باطل بوده و در صورت آگاهی نسبت به چنین ممنوعیتی موجب حرام شدن ابدی زن و مرد نسبت به هم می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/4h0
اخبار مرتبط
مدیر وب‌سایت دیوار، به اتهام «فراهم آوردن موجبات فساد و فحشاء از طریق جذب زنان تن‌فروش» به «سه ماه و یک روز حبس غیرقابل تبدیل» محکوم شده است.
دختر جوانی با مراجعه به پلیس تهران درباره اغفال شدنش از سوی یک مرد در سایت همسریابی توضیحاتی داد و طرح شکایت کرد.
یک کارشناس امور خانواده و زنان با اشاره به اینکه فقدان گفت‌وگو در خانواده‌ها یکی از مسائلی است که منجر به خشونت خانگی می‌شود، گفت: زنان نباید به هیچ وجه خشونت را تحمل کنند و درباره خصوصیات زنان خشونت دیده توضیحاتی داد.
عادات روزانه سالم می‌تواند به کاهش خطر دچار شدن به سرطان پستان کمک کند؛ ضمن آنکه غیر از دریافت قابل توجه فیبر، یک سوم رژیم غذایی بهتر است به پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی اختصاص داده شود؛ اما چه کارهای دیگری باید برای دوری از این سرطان مرگبار انجام داد؟
در مراسمی عجیب در منطقه دامتاری در ایالت چتیسگر هند چند مرد هندو بر پشت چند زن متاهل به منظور باردار شدن راه می روند.
رئیس پلیس فتای استان کرمان از دستگیری عاملان ایجاد مزاحمت برای زنان تنها خبر داده است.
یافته‌های یک کار مطالعاتی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد زنان این مناطق در ایام اخیر حداقل با یک نوع خشونت مواجه شده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید