صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۱
کد خبر: 6945
گزارشگر: 213
۴۸۳
۰
۰
۲
بخشنامه رییس بانک مرکزی به رئیس قوه قضاییه

موضوع بخشنامه بانک مرکزی در خصوص «ممنوع‌الخروجی» چیست؟

موضوع بخشنامه بانک مرکزی در خصوص «ممنوع‌الخروجی» چیست؟
بانک مرکزی طی بخشنامه‌های متعدد به بانک‌های عامل، بر لزوم اطلاع‌رسانی ممنوعیت خروج به اشخاص ذی‌ربط تأکید کرده است.

به گزارش آسیانیوز، در پی پیگیری وتاکیدات مکرر رئیس قوه‌قضاییه در راستای رعایت حقوق شهروندی افراد و لزوم اطلاع به آنها درمورد موضوع ممنوع‌الخروجی، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای با اشاره به مطالبات رئیس قوه قضائیه، از بانک‌های عامل خواست این مسئله را ضابطه‌مند کرده و به صورت کتبی به اطلاع فرد برسانند.

--------------------

بیشتر بخوانید:

 چرا بانک ها برای افتتاح حساب «سند ملکی» هم می خواهند؟!/ دردسر یا نگرانی جدید مردم؟!

-------------------------------------------

به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی طی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه تصریح کرده که بانک مرکزی همواره حقوق فردی و اجتماعی افراد را مد نظر داشته و جهت جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص، طی بخشنامه‌های متعدد به بانک‌های عامل، بر لزوم اطلاع‌رسانی ممنوعیت خروج به اشخاص ذی‌ربط تأکید کرده است.


رئیس بانک مرکزی در ادامه به بخشنامه اخیر مدیریت کل حقوقی این بانک اشاره کرده که در آن به بانک‌های عامل در خصوص اطلاع رسانی مسئله ممنوع‌الخروجی تذکر و تاکید شده هرگونه تخلف بانک‌ها از این تکلیف قانونی و ورود خسارت به اشخاص، از حیث تسبیب و مسئولیت مدنی، قابلیت رسیدگی در مراجع قضایی را دارا است.

--------------------

بیشتر بخوانید:

محکومیت بانک‌ مرکزی ایران در «بزرگ‌ترین پولشویی»؟!

---------------------------------------------------

بانک‌ها مکلف به آگاه نمودن کتبی افراد ممنوع‌الخروج شدند

در نامه مدیریت کل حقوقی اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی آمده است: بانک‌های عامل مکلفند همزمان با درخواست ممنوعیت خروج از کشور اشخاص حقیقی یا مدیران اشخاص حقوقی نسبت به آگاه نمودن کتبی افراد جهت جلوگیری از بروز مشکلات هنگام خروج از کشور اقدام کنند.

---------------------------

بیشتر بخوانید

خانه های خالی مال بانک‌ها هستند!آیا اقتصاد ایران را بانک ها گروگان گرفته اند؟

-----------------------------------------------------------

در ادامه این بخشنامه با بیان اینکه بعضا این موضوع از سوی بانک‌ها با بی‌توجهی مواجه شده و این امر منجر به تضییع حقوق فردی واجتماعی اشخاص هنگام خروج از کشور می‌ شود، تصریح شده با عنایت به تأکیدات ریاست قوه قضاییه بر رعایت حقوق شهروندان، ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت کامل و دقیق مفاد بخشنامه‌های ابلاغی این بانک، خواهشمند است مقرر فرمایید مراتب به واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و برحسن اجرای آن نظارت شود. بدیهی است عواقب ناشی از عدم رعایت حقوق اشخاص، متوجه مدیران و مسئولین بانک‌های عامل خواهد بود./
https://www.asianews.ir/u/4hh
اخبار مرتبط
در حالی که ایران به دلیل نپذیرفتن لوایح مبارزه با پولشویی پشت درهای تجارت جهان مانده است، به تازگی مقامات بانکی از مبارزه با پولشویی در مقابل مردم سخن می گویند و به گفته دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و بانک مرکزی بانک‌ها برای احراز هویت و آگاهی از سلامت مالی مشتریان برای هرگونه خدمت بانکی باید مدارکی چون گواهی اشتغال و سند ملک یا اجاره‌نامه را برای اطلاع از محل سکونت فرد دریافت کنند.
در حالی که ​رئیس بانک مرکزی انگلستان گفت دارایی‌های رمزارزی ممکن است بی‌ارزش باشد و خطر از دست رفتن کل پول سرمایه‌گذاران و قربانی شدن آنان در این بخش وجود دارد، صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد: استفاده از بیت کوین به عنوان واحد پولی قانونی شامل ریسک جدی برای مصرف‌کننده، و ثبات مالی است.
براساس بخشنامه‌ بانک مرکزی سقف مبلغ وام کارهای اعتباری را از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
در حالی که به زعم برخی کارشناسان اقتصاد ایران گروگان بانک هاست و بانک های ایران می تازند و می خرند و می برند، گفته شده بخش قابل توجهی از واحدهای خالی شناسایی شده مربوط و متعلق به شرکت های حقوقی اعم از دستگاه های دولتی و بانکها هستند.
سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز شنبه خبر داد که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در دولت روحانی و احمد عراقچی، معاون او در همان دوران که به اخلال در نظام ارزی متهم شده بودند، به ترتیب به ده و ۸ سال زندان محکوم شده‌اند.
بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان بهمن ۱۴۰۰ تسهیلات وام اجاره بها را پرداخت کنند.
درپی ادامه کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه، قیمت معامله هر دلار در بازارهای خرید و فروش ارز به ۹.۰۳ لیر رسید.
هیئت دولت، علی صالح آبادی، رئیس پیشین سازمان بورس را به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی معرفی کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید