صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۳
کد خبر: 6953
گزارشگر: 306
۳۷۰
۰
۰
۰
مدیرکل بهزیستی استان یزد

۲۹ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی یزد هستند / نرخ شیوع معلولیت در استان یزد معادل کشورهای پیشرفته است

۲۹ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی یزد هستند / نرخ شیوع معلولیت در استان یزد معادل کشورهای پیشرفته است
یزد - مدیرکل بهزیستی تعداد معلولان زیرپوشش این نهاد را ۲۹ هزار نفر ذکر و نرخ شیوع معلولیت در استان یزد را معادل کشورهای پیشرفته اعلام کرد

آسیا نیوز / یزد ؛ « محمدعلی عطابخش » در آستانه فرارسیدن ۱۲ آذرماه مصادف با سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان بهزیستی هشتم لغایت چهاردهم آذرماه را هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت در نظر گرفته و شعار امسال این هفته، « پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» اعلام کرده است.

مدیر کل بهزیستی استان یزد  این نامگذاری‌ها را بهانه‌ای برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به جامعه هدف بهزیستی عنوان کرد و گفت: در مجموع برای بهزیستی ۵۰ فعالیت تعرف شده که در قالب ۱۳۰ فرآیند اجرایی می‌شود و یکی از مهمترین این فعالیت‌ها، توانبخشی معلولان است.

وی با بیان این که بهزیستی استان یزد بالغ بر ۲۹ هزار معلول با افزون بر ۳۷ هزار معلولیت را تحت پوشش خود دارد، کلیه فعالیت‌های بهزیستی را با هدف توانمندسازی افراد معلول هرچند ناچیز دانست و گفت: تلاش داریم که وابستگی افراد معلول در زندگی‌شان را به دیگران تا حد امکان کاهش دهیم.

عطابخش در بخشی از سخنانش عمده‌ترین علت بروز معلولیت‌ها در استان را سوانح و حوادث خواند و گفت: خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه‌ی خوبی در قالب غربالگری ژنتیک برای جلوگیری از بروز معلولیت‌ها در استان صورت گرفته اما با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و افزایش سالمندان در استان نمی‌توان از کاهش نرخ شیوع معلولیت در استان سخن گفت ولی در مجموع می‌توان با استناد به آمار ۱۰ درصدی معلولیت در جوامع پیشرفته، اذعان کرد که نرخ شیوع معلولیت در استان یزد معادل کشورهای پیشرفته بوده و حداقل ثابت نگه داشته شده است.

عطابخش با اشاره به مناسب‌سازی محیط زندگی و محیط‌های شهری در همین راستا، بیان کرد: در سال گذشته جمعاً ۵۰۰ نفر از معلولان از تسهیلات مناسب‌سازی محیط زندگی خود و خودرویشان برخوردار شده‌اند و در رابطه با مناسب‌سازی محیط‌های شهری که عمدتاً پیاده‌روها بوده است نیز با همکاری شهرداری ۴۰ کیلومتر از معابر شهری در قالب طرح‌های هفت خوان و سیمرغ برای معلولان به صورت استاندارد مناسب‌سازی شده است.

وی در مورد موضوع اختیاری شدن غربالگری ژنتیک گفت: این موضوع به دلیل ملاحظات فقهی و شرعی مبتلا به بسیاری از کشورهاست ولی در کل سازمان بهزیستی با طرح جلوگیری از سقط جنین ناشی از معلولیت به دو علت اصلی مخالف است، یکی این که با جلوگیری از سقط‌های قانونی قطعاً سقط جنین‌های غیرمجاز در کشور افزایش خواهد یافت و دوم این که صدور مجوز سقط جنین در بهزیستی به صورت کاملاً کارشناسی صورت می‌گیرد و نمی‌توان این موضوع را سدی در مقابل جوان‌شدن جمعیت تلقی کرد.

عطابخش افزود: بهزیستی براساس علوم پیشگیری و توانبخشی معلولان مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده و امیدواریم  نمایندگان مجلس و قانون‌گذار، تصمیم مناسبی در این باره اخذ کند.

مدیر کل بهزیستی استان با تاکید بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در راستای توانمندسازی، اشتغال و بازتوانی معلولان،گفت: مهمترین بخش این قانون مربوط به مناسب‌سازی محیط برای معلولان است که در استان یزد با برگزاری جشنواره گردشگری معلولان کلید خورده و متعاقب آن همکاری‌های خوبی از سوی شهرداری‌ها در راستای تحقق شهر دسترس‌پذیر صورت گرفته است.

وی در مورد اشتغال معلولان در استان گفت: نظر به دو برابر شدن میزان تسهیلات اشتغالزایی برای معلولان در مقابل دو برابر نشدن مبلغ کل اختصاص یافته به استان و از طرفی عدم تخصیص اعتبار از سوی بانک‌های عامل در کشور، امسال کاهش اشتغال معلولان در استان را شاهدیم ولی امیداریم تا پایان سال بتوانیم به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم.

این مسئول یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی را جایگزینی خانه‌های کوچک با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ نفر به جای مراکز توانمندی و  توانبخشی تجمعی جهت معلولان ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز تاکنون دو مرکز شبه خانواده در شهرستان‌های یزد و اردکان برای معلولان بالای ۱۴ سال خفیف تا متوسط راه‌اندازی شده است.

وی از فعالیت ۷۵ مرکز توانبخشی در استان خبر داد و گفت: امسال مرکز توانبخشی روزانه ستارگان آسمانی مهریز نیز در ساختمانی با زیربنای دو هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به همت خیر مهریزی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سید محمد جواد عرفانفر

۲۹ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی یزد هستند / نرخ شیوع معلولیت در استان یزد معادل کشورهای پیشرفته است  , محمدعلی عطابخش مدیرکل بهزیستی استان یزد , سید محمد جواد عرفانفر

 

 

 

 

 

 

https://www.asianews.ir/u/4hq
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید