صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۵
کد خبر: 6958
گزارشگر: 213
۱۰۰۰
۰
۰
۲
کشتار نیروهای نظامی حکومت پیشین افغانستان به دست طالب ها

طالبان صدها «پلیس و نیروی امنیتی» دولت قبل را مفقود کرد

طالبان صدها «پلیس و نیروی امنیتی» دولت قبل را مفقود کرد
دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومت طالبان تنها در چهار ولایت بیش از ۱۰۰ پلیس یا مامور امنیتی سابق دولت افغانستان را کشته یا به اجبار ناپدید کرده است.
به گزارش آسیانیوز، دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومت طالبان تنها در چهار ولایت بیش از ۱۰۰ پلیس یا مامور امنیتی سابق دولت افغانستان را کشته یا به اجبار ناپدید کرده است.

این گزارش ۲۵ صفحه‌ای که در وبسایت دیدبان حقوق بشر منتشر شده است، می‌گوید گروه طالبان از زمان تسخیر افغانستان در ۱۵ اوت، به رغم اعلام عفو عمومی مقامات امنیتی و نظامی سابق را کشته یا ربوده است.

این نهاد حقوق‌بشری می‌گوید اسناد معتبری از کشته شدن ۴۷ نیروی نظامی، پلیس و نیروهای امنیتی سابق افغانستان به دست طالبان را در فاصله ۱۵ اوت تا پایان ماه اکتبر جمع‌آوری کرده است.

شمار کشته‌ها یا افراد ناپدید شده در ولایات غزنی، هلمند، قندهار و کندز افغانستان به تنهایی بیش از صد نفر است.

پتریکا گاسمن مدیر بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر گفت: «اعلام عفو عمومی رهبران طالبان مانع از اعدام و ناپدیدسازی اجباری نیروهای امنیتی سابق دولت افغانستان نشده است. مسئولیت این کار بر عهده طالبان است تا از کشتارهای بیشتر جلوگیری کند، عاملان آن را مورد بازخواست قرار دهد و به خانواده قربانیان غرامت بپردازد.»

دیدبان حقوق بشر با ۴۰ تن به صورت حضوری و با ۲۷ تن به صورت تلفنی به عنوان شاهدان، اعضای خانواده و دوستان قربانیان، همچنین مقامات سابق، خبرنگاران، کارمندان حوزه بهداشت و سلامت و اعضای طالبان مصاحبه کرده و یک فرمانده طالبان گفته است کسانی که (نیروهای نظامی و امنیتی سابق) مرتکب جنایت شده‌اند، نمی‌توانند مورد بخشش قرار گیرند.

این گزارش می‌گوید رهبری طالبان از نیروهای امنیتی تسلیم شده خواسته بود که با ثبت نام و دریافت نامه، امنیت خود را تضمین کنند، اما وجود همین اسامی باعث شده که نیروهای طالبان طی چند روز به سراغ آنها رفته، بازداشت، ناپدید یا اعدام کنند.

بر اساس این گزارش، طالبان همچنین به پایگاه اطلاعات و داده‌های کارمندان دولت سابق دسترسی پیدا کرده و از این اطلاعات برای شناسایی و بازداشت یا اعدام افراد استفاده کرده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید در یک مورد، اعضای طالبان به منزل «باز محمد» از نیروهای امنیتی سابق رفته و وی را بازداشت کرده و بعدا خانواده این فرد جسدش را پیدا کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید طالبان همچنین با عملیات جستجو، از جمله یورش‌های شبانه مقامات سابق را بازداشت و ناپدید کرده است.

یک فعال مدنی به این نهاد بین‌المللی گفته است یورش‌های شبانه طالبان «وحشتناک» است. آنها قربانیان را شبانه ناپدید می‌کنند و خانواده قربانیان جرات تایید یا گزارش ماجرا را ندارند و حتی نمی‌توانند سوال کنند که قربانی کجا برده شده است.

این گزارش همچنین از آزار و اذیت اعضای خانواده کسانی که تحت تعقیب طالبان هستند خبر داده و گفته است برخی از این افراد به زندان برده شده و حتی اعدام می‌شوند.

این گزارش به مورد دیگری در هلمند اشاره کرده و می‌گوید عبدالرازق یک افسر سابق نظامی محلی بعد از تسلیم شدن در آخر اوت ناپدید شده و خانواده وی نمی‌دانند آیا عبدالرزاق زنده هست یا نه.

بر اساس این گزارش ۲۱ سپتامبر طالبان از تشکیل کمیسیونی برای تحقیقات پیرامون گزارش‌های نقض حقوق بشر خبر داده بود، اما این کمیسیون هیچ گزارشی درباره تحقیقات پیرامون اعدام‌ها، آدم‌دزدی و موارد یاد شده نداده است.

دیدبان حقوق بشر همچنین می‌گوید ۲۱ نوامبر طالبان به این نهاد حقوق بشری گفته است افرادی که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند را برکنار کرده‌اند، اما اطلاعات قابل اطمینانی درباره تایید ادعای آنها وجود ندارد./
https://www.asianews.ir/u/4hu
اخبار مرتبط
محمد حسن آخوند، مقام طالبان گفت مردم نباید در رابطه با بدتر شدن بحران اقتصادی کشور انگشت اتهام به سوی طالبان نشانه روند؛ باید برای مقابله با قحطی «دعا» بخوانند.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سخنرانی‌اش در سیزدهمین نشست آسیا و اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا، حکومت طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، اما تلاش می‌کند که مردم افغانستان را حمایت و از سقوط اقتصادی و اجتماعی در این کشور جلوگیری کند.»
از میان زنانی که در سه ماه اخیر در افغانستان اعتراضاتی داشته اند، شمار زیادی از آنان تعقیب شده‌اند و تماس‌ها و پیام‌های تهدید آمیز دریافت کرده‌اند و گروهی هم شکنجه و زندان را می گذرانند و حتی عده‌ای از آنان به قتل رسیده‌اند.
با ظهور طالبان تمامی منابع اقتصادی که حدود ۴۰ میلیون انسان از طریق آن تامین می‌شدند، به‌یک‌باره نابود شدند و سراسر کشور در فقر و ناامنی و قتل و به دنبال آن آدم ربایی و صدها خشونت دیگر قرار گرفت.
معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت شیوه‌نامه جدید طالبان برای رسانه‌ها در کنار تهدیدهای روز افزون خبرنگاران «نشان‌دهنده تلاش گسترده طالبان برای خاموش کردن انتقادها» و از بین رفتن فضا برای کار و فعالیت هنری زنان است.
مرد جوانی در تهران که در جریان مشاجره و به دلیل دفاع دوستش از طالبان، مرتکب قتل وی شده بود، با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید