صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۷
کد خبر: 7001
گزارشگر: 213
۸۵۱
۰
۰
۵
یادداشت /رضا درستکار

اسکار «قهرمان»؛ تا سه نشه بازی نشه!

اسکار «قهرمان»؛ تا سه نشه بازی نشه!
«قهرمان» اکران شده و به‌عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی علوم و هنرهای معاصر سینما (اسکار) معرفی شده است؛ این معتبرترین جایزه‌ی سینمایی در جهان سینماست که برای شایستگی‌های هنری و فنی در صنعت فیلم تعلق می‌گیرد و پرآوازه و نیک‌نام‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آید.

قهرمان اکران شده و به‌عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی علوم و هنرهای معاصر سینما (اسکار) معرفی شده است. این معتبرترین جایزه‌ی سینمایی در جهان سینماست که برای شایستگی‌های هنری و فنی در صنعت فیلم تعلق می‌گیرد و پرآوازه و نیک‌نام‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آید.

سابقه حضور ایران در این مراسم پرشکوه ابتدا برمی‌گردد به نامزد شدن فیلم بچه‌های آسمان در سال 1998 که فقط به همان نامزدی ختم شد و عوامل دست خالی از آمریکا برگشتند. اما همین نامزدی سال‌ها موجب افتخار و سربلندی عوامل اصلی آن فیلم بود و مانند پوششی برای سازنده آن عمل می‌کرد.

اما طلسم چند دهه‌ای سینمای ما در کسب جایزه اسکار، سرانجام در سال 2012 شکست و بزرگترین افتخار برای سینمای ایران رقم خورد. جدایی نادر از سیمین فیلم مفخم اصغر فرهادی در آن سال علاوه بر کسب اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، برای نخستین بار جایزه گلدن گلوب را هم برای سینمای ایران به‌دست آورد و کاری کرد کارستان.رضا درستکار: اسکار «قهرمان»؛ تا سه نشه بازی نشه! asianews

 

اما کارستان واقعی تازه در راه بود و فرهادی در اوج تحریم‌های کمرشکن آمریکا و رئیس‌جمهور وقتش دونالد ترامپ، اسکاری تازه برای ایران به ارمغان آورد و مچ سیاست‌پیشگان دغلکار را با هنر ایرانی خواباند.

اهمیت دریافت این اسکار تازه برای سینمای ایران از آن رو بود که فرهادی آن را برای ساخت فیلم فروشنده هفتمین فیلم خودش می‌گرفت و در مراسم اهدای جوایز نیز به‌دلیل اعتراض به روش‌های سلبی دولتمردان آمریکایی شخصا حضور نیافت؛ اما دو تن از موفق‌ترین ایرانیان را برای دریافت جایزه معرفی کرد: انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی و فیروز نادری، مسئول اجرایی عملیات سفر به مریخ، که نمایندگانی با اعتبار جهانی برای ایران بودند.طعم خوب آن جایزه هنوز زیر زبان‌مان هست.

حالا باز هم فیلمی از فرهادی در سینماهای ایران در حال اکران است؛ قهرمان و سودای یک جایزه دیگر برای این مردمی که برای تماشای شایستگی‌های فرزندان خود دست دعا به آسمان‌ها برمی‌دارند.

قهرمان نهمین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی است که تایپ جهانی آثارش بر کسی پوشیده نیست. فیلمی است که بسیار نظرات مخالف و موافق را برانگیخته، اما کیست که نداند فرهادی یکی از کاربلدترین سینماگران ایرانی است.

کیست که نداند موضوع مورد علاقه فرهادی همین زوم کردن روی طبقات متوسط ایران این سال‌هاست. کیست که نداند فرهادی در نقدی و نوری که به تاریکخانه طبقات اجتماعی ایران می‌تاباند، تلنگر بیدار شدن می‌نوازد و سویه اجتماعی قدرتمند آثارش از اجرای دقیق رئالیسم فوق‌العاده فیلم‌هایش برمی‌خیزد.

«چهارشنبه‌سوری»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» سلسله پرمایه سینمای فرهادی هستند و هر چهار از شاخص‌ترین فیلم‌های اجتماعی این سال‌ها، دردهای جانکاه مردمان را که از شرایط زیستی موجود سر برمی‌آورد، تصویر می‌کنند و فیلمساز از سوژه و ساختارهای موجود عقب نمی‌کشد. او درون همین ترکیب غریب زیست با من و تو و ما سخن می‌گوید.

اکنون هم با قهرمان راهی تازه را آغاز کرده؛ تصویری از دردمندی ناخواسته و خودخواسته و خودساخته، که می‌توان از آن به‌عنوان یک نقد محکم در تبارشناسی فرهنگ ایرانی یاد کرد. فیلمی که فارغ از هیاهوی انتقادکنندگان از شانسی بالا هم برای دریافت سومین اسکار سینمای ایران در مراسم سال 2022 برخورد است و طبق نظرات کارشناسان و منتقدان سراسر جهان، جزو مدعیان اصلی محسوب می‌شود.

نود و چهارمین مراسم اسکار حدود 4 ماه دیگر یعنی روز هفتم فروردین ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. تا آن روز صبر می‌کنیم و برای «قهرمان» اصغر فرهادی و سربلندی سینمای ایران عزیزمان آرزوی موفقیت داریم./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4iz
اخبار مرتبط
اصغر فرهادی که با فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته خود در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ حضور داشت، جایزه بزرگ این جشنواره را به‌طور مشترک با یوهو کوآسمانن سازنده «کوپه شماره ۶» از آن خود کرد.
در جشنواره امسال فیلم کن همزمان با برگزاری فرش قرمز نمایش فیلم «قهرمان» ساخته جدید اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن، آواز «مرغ سحر» محمد رضا شجریان پخش شد؛ پناهی های پدر و پسر نیز در بخش های دیگر مسابقه حضور دارند.
جشنواره کن امسال اولین جایزه خود را در همان مراسم افتتاحیه اعطا کرد و برنده آن کسی نبود جز جودی فاستر، بازیگر و کارگردان آمریکایی که اولین بار در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسیِ» مارتین اسکورسیزی که در آن نقش کارگر جنسی نوجوانی را بازی می‌کرد به کن آمد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید