صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 7038
گزارشگر: 213
۹۳۷
۰
۰
۶
مهم‌ترین خبر شب گذشته رئیسی درباره یارانه ها

پرداخت «یارانه نقدی» جدید دولت سیزدهم

پرداخت «یارانه نقدی» جدید دولت سیزدهم
ابراهیم رئیسی گفت سیاست دولتش این است کاری کند که سود ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای دللالان، مستقیم به جیب مردم برود.

به گزارش آسیانیوز، ابراهیم رئیسی گفته سیاست دولتش این است کاری کند که سود ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای دللالان، مستقیم به جیب مردم برود. این خبری است که رئیسی دیشب اعلام کرد. خبری که می‌تواند به معنای پرداخت یارانه جدید باشد.

 رئیسی وعده داده بود که از آذر ماه یارانه جدید پرداخت شود. ماه گذشته هم او برخی از چهره‌های اقتصادی را به پاستور دعوت کرد تا از آنها برای مسائل اقتصاد نظرخواهی کند.

-------------------

بیشتر بخوانید:

واریز یارانه ۶۱۸ هزار تومانی از آذرماه
-------------------------------------------------------

آنگونه که احمد توکلی گفته بود محور جلسه اقتصادی با رئیس جمهور تصمیم‌گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و پاسخ به این سوال که چگونه باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را جبران کرد؟ توکلی گفته بود یکی از پیشنهادات این جلسه، پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی بود.


یارانه نقدی جدید در راه است؟
کمی بعد گفته شد دولت فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و همچنان به پرداخت آن ادامه می‌دهد. این خبر خود به خود به معنای این بود که یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی منتفی است و فعلا پرداخت نمی‌شود.

 -------------------

بیشتر بخوانید:

«رانت ارزی و فساد» به کمک سقوط اقتصاد ایران آمد!/لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی شد

------------------------------------------------------------------------------------------

اما رئیسی دیشب در سخنان خود دوباره به مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: دولتش در نظر دارد که دست دلال‌ها را از ارز ترجیحی حذف کند و کاری کند که این ارز مستقیم وارد جیب مردم شود.

   او گفت: در دولت تهمهیداتی برای این قضیه اندیشیده شده که بتوانیم دست دلال ها را قطع کنیم و این امکان مستقیم در جیب مردم قرار بگیرد. در دولت بنا داریم در نظام توزیع و هم در تخصیص اعتبارات جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به طرف این برویم که مردم بهره‌مند شوند.

به نظر می‌رسد که این گفته‌های رئیسی به معنای این است که دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را حذف کند و اعتبار آن را به شکل دیگری در اختیار مردم قرار دهد.

یارانه نقدی امسال پرداخت می‌شود؟
اما یارانه جدید، در سال جاری پرداخت می‌شود؟ به نطر می‌رسد اگر برنامه دولت حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه نقدی باشد، پرداخت این یارانه به سال بعد موکول شود.

چون قرار است اعتبار این یارانه از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود. یعنی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را حذف کند و اعتبار آن را به صورت نقدی به مردم بدهد. به گفته رئیسی در ابتدای سال جاری پیش‌بینی شده که ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شود. اما رئیسی گفته کل این اعتبار خرج شده و چیزی از آن به دولت جدید نرسیده. پس این به آن معناست که اعتباری برای پرداخت یارانه جایگزین وجود ندارد.

اما احتمال دارد که در بودجه سال ۱۴۰۱ این اعتبار به جای پرداخت به دلالان و واسطه‌گران به مردم داده شود./تجارت نیوز

https://www.asianews.ir/u/4jy
اخبار مرتبط
ابراهیم رئیسی یکی از برنامه‌های اقتصادی خود را اعطای کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی اعلام کرده که به گفته او قرار است در آذر ماه اعطا شود.
در حالی بیست و پنجمین مرحله یارانه معیشتی فردا به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود که طبق وعده دولت باید دو یارانه دیگر در این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود؛ پرداخت یک یارانه قطعی و دیگری وعده‌ای است که دولت داده.
در یک ماه گذشته بارها دولت و مجلس از پرداخت یارانه جدید به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته است و به نظر می‌رسد خبرهای یارانه‌ای در آذر ماه منتشر شود.
یارانه معیشتی بنزین که از آذر سال ۹۸ پرداخت می‌شود بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است و طبق روال ماه‌های گذشته این یارانه در روز چهارشنبه دهم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
هر ایرانی می‌تواند سالانه ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد که معمولا نرخ این خرید ارزان‌تر از بازار است؛ هرچند در روزهای اخیر گزارش شده که این خرید تنها با کارت ملی از سوی برخی انجام می‌شود و احیانا شرایط خرید تغییر کرده است.
طبق قانون هر ایرانی سالانه می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد.
در حالی که علت حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ برای واردات غذا و دارو شبهه برانگیزه شده است، رئیس سازمان غذا و دارو گفت برای آزاد کردن ارز از این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.
در صورت تحقق وعده دولت جدید و افزایش مبلغ یارانه ها، یک خانواده چهار نفره ۲۶۴ هزار تومان یارانه جدید، ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی، ۱۷۲ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند که در مجموع برای یک ماه ۶۱۸ هزار تومان می‌شود.
خودروسازان با ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های خود، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ارزان‌فروشی البته طبق ادعای خودشان، همچنان اصرار بر اجرای طرح‌های فروش خود دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید