صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۹
کد خبر: 7126
گزارشگر: 213
۸۱۸
۰
۰
۵
سخنرانی سفیر قزاقستان در مراسم جشن روز استقلال این کشور

قزاقستان به «فصلی جدید» در روابط با ایران امیدوار است

قزاقستان به «فصلی جدید» در روابط با ایران امیدوار است
اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان امروز، در مراسم جشن استقلال این کشور در تهران گفت: علاقه متقابل و قابل توجهی در توسعه روابط قزاقستان و ایران به وضوح قابل مشاهده است و ما امیدواریم در نزدیک ترین زمان، دوران جدیدی را در روابط مان با ایران داشته باشیم.

به گزارش آسیانیوز، 16 دسامبر را در کشور جمهوری قزاقستان مانند بسیاری از کشور‌ها روز استقلال می‌نامند و این کشور در این تاریخ به دلیل اهمیت ملی و آزادی از روز استقلالش تجلیل می کند.

در حالی که همه جمهوری های دیگر شوروی روز ملی شان در تاریخ ماه سپتامبر گرامی داشته می شود، قزاقستان به غرب آمریکا هم نزدیک شده و این روز را روز 16 دسامبر اعلام کرده است. البته به طور تصادفی امروز(21 آذر) روز نجات آذربایجان نیز هست.

قزاقستان از وارثان تمدن عشایری است و پس از 260 سال عضویت در امپراتوری تزاری و اتحاد جماهیر شوروی، این کشور به استقلال خود بازگشت و «نورسلطان نظربایف» به عنوان نخستین رئیس جمهور جمهوری قزاقستان از سوی مردم انتخاب شد.

طی 30 سال گذشته که از استقلال این کشور می گذرد ، قزاقستان با 186 کشور روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. پایتخت قزاقستان، شهر آستانه است و واحد پول آن تنگه.

«قزاق‏ ها» ساکنان بومی قزاقستان هستند و حدودا 70 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‏ دهند و بخش دیگرجمعیت قزاقستان دارای ملیت‏ هایی مانند روسی، اوکراینی و غیره هستند. همچنین این کشور دارای نظام حاکم جمهوری است که دو مجلس قانون‏گذاری دارد.

ازبیکنیف بژیزینسکی، سیاست‌مدار لهستانی، آمریکایی و مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر، بعد‌ها درباره پیشرفت ها و روابط بین المللی قزاقستان گفته است: «من اعتراف ‌می‌‌کنم که توجه زیادی به قزاقستان نکردم. اما در آن زمان من فکر نمی‌‌کردم که قزاقستان یک واقعیت جدید در آسیای مرکزی است و شکی نیست که از زمان استقلال، قزاقستان پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های توسعه اقتصادی، جستجوی جایگاه خود در منطقه، همچنین ایجاد روابط دوستانه و همسایگی با جهان خارج نشان می‌دهد
قزاقستان از دهه 90 آگاهانه در مسیر توسعه حرکت کرد و از سال 1997، یک سند تحت عنوان «قزاقستان 2030» به تصویب رسید و در هر حال با وجود برخی مخالفت ها در طول 16 سال دولت به موفقیت های چشمگیری دست یافت و در سال 2012 اعلام شد که تقریبا تمام اهداف مشخص شده در استراتژی 2030 تکمیل شده و سندی دیگربا چشم‌انداز سال 2050 تنظیم شد و این نشان دهنده آن است که دیدگاه های راهبری دولتمردان این کشور با اسنتادی دقیق نسبت به افق آینده تعریف می شوند.»

در مراسم جشنی که امروز(21 آذر 1400) به مناسبت روز استقلال قزاقستان در سفارت این کشور با حضور جمعی از مسوولان در تهران برگزار شد،  اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان گفت: علاقه متقابل قابل توجه در توسعه روابط قزاقستان و ایران به وضوح قابل مشاهده است و ما امیدواریم در نزدیک ترین زمان دوران جدیدی را در روابط مان با ایران داشته باشیم.

متن سخنرانی وی برای حاضران در این مراسم در ادامه آمده است:

 
«جناب آقای محمد قربانی معاون،محترم وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران
سفرای محترم!
دوستان عزیز ایرانی و هموطنانم، خانم ها و آقایان!

مراتب تشکر صمیمانه خویش را بخاطر شرکت در جشن سی امین سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان به شما ابراز می نمایم.

سخنرانی سفیر قزاقستان در مراسم جشن روز استقلال این کشور/21 آذر 1400 asianews

این نقطه عطف بسیار مهمی است که نماد تولد دوباره دولت قزاقستان است.

قزاقستان طی سه دهه استقلال به دستاوردهای بزرگی دست یافته است که سایر کشورها در طول قرن ها به آن دست یافته اند.
قزاقستان از آغاز استقلال خود با موفقیت اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآورد که منجر به جایگزینی اقتصاد برنامه ریزی شده از نوع شوروی با اقتصاد مدرن بازار آزاد شد که به طور کامل در سیستم تجاری-اقتصادی جهانی ادغام شده بود.

 

ورود ناخالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به تقریباً 380 میلیارد دلار رسیده است که بیش از 75 درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در آسیای مرکزی را شامل می‌شود و قزاقستان را از نظر حجم خالص سرانه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در میان تمام کشورهایآسیای مرکزی در رتبه اول قرار می‌دهد.

قزاقستان در حال حاضر یک کشور با درآمد متوسط رو به بالا است و بخش سوم اقتصاد آن را شرکت های کوچک و متوسط تشکیل می دهند. بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، قزاقستان در رتبه 25 جهان قرار دارد.

ما به باشگاه 50 کشور پیشرفته تعلق داریم و در راه پیوستن به TOP 30 هستیم. برای رسیدن به این هدف، قزاقستان دوره سوم مدرنیزاسیون را اعلام کرده است. تحول دیجیتال نیز به طور فعال در حال انجام است.

یکی از دستاوردهای مهم ما الگوی منحصر به فرد وفاق بین قومی و هماهنگی بین ادیان است. امروزه 130 قومیت مختلف به صورت مسالمت آمیز در یک کشور زندگی و همزیستی می کنند. درگیری های قومی یا مذهبی هرگز در قزاقستان اتفاق نیفتاده است.

سخنرانی سفیر قزاقستان در مراسم جشن روز استقلال این کشور/21 آذر 1400 asianews

 

ما مرزهای خود را کاملاً مشخص کرده ایم. قزاقستان علیرغم اینکه نهمین کشور بزرگ جهان از نظر قلمرو و دارای طولانی ترین مرز زمینی است، موفق شد روند قانونی تحدید و تعیین مرزهای خود را با تمام کشورهای همسایه از جمله روسیهبا مرزی به طول 7.5 هزار کیلومتر و چین با مرزی به طول 1.7 هزار کیلومتر به پایان برساند. .

قزاقستان در سال 2018 با امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، تحدید کامل مرزهای آبی خود را تکمیل کرد. ما دیگر هیچ مناقشه ارضی با هیچ یک از همسایگان خود نداریم.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم تعطیلی یکی از بزرگترین سایت های آزمایش هسته ای در آن زمان به نامSemipalatinsk بود که چهارمین زرادخانه هسته ای بزرگ را داشت. این شناخته شده ترین کمک قزاقستان به امنیت بین المللی است که به طور گسترده توسط سازمان ملل و جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

کشور ما همچنین اعلامیه جهانی ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای را آغاز کرد و همراه با همسایگان آسیای مرکزی خود منطقه ای عاری از سلاح هسته ای ایجاد نمود.
علیرغم مشکلات اقتصادی، ما پایتخت جدیدی به نام شهر نورسلطان را از ابتدا بنا نهادیم و آن را به مرکز اصلی همکاری بین المللی در اوراسیا تبدیل کردیم.

ایرج جمشیدی و نوید جمشیدی سردبیران روزنامه آسیا و آسیانیوز در مراسم جشن استقلال قزاقستان/ asianews

ایرج جمشیدی و نوید جمشیدی؛ سردبیران روزنامه آسیا و آسیانیوز

 

اکنون در حال توسعه شهر ترکستان هستیم که اخیراً پایتخت جهان ترک اعلام شده است و باوجودهمه‌گیری کووید-19، تنها در سال 2020، دولت قزاقستان یکمیلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های شهر،لجستیک و ساخت تأسیسات گردشگری آن هزینه کرد.

ما میلیون‌ها قزاق قومی را از سرتاسر جهان به سرزمین اجدادی تاریخی خود بازگرداندیم و کمک‌های اجتماعی از جمله مسکن رایگان و پرداخت‌های قابل توجه به آنها ارائه کردیم. اکنون همه آنها از زندگی خود در کشوری مرفه لذت می برند.

قزاقستان به «فصلی جدید» در روابط با ایران امیدوار است/21 آذر 1400 asianews

 

قزاقستان طی 30 سال استقلال به یک کشور با ثبات و در حال توسعه پویا با نهادهای دولتی مقاوم و اقتصاد رقابتی قوی تبدیل شده است. کشور ما به شایستگی به عنوان رهبر اقتصادی آسیای مرکزی شناخته می شود. ما با هدفی روشن به دهه آینده قدم می گذاریم تا دولت خود را قوی تر و ملت خود را رقابتی تر کنیم. به منظور تضمین آن، اصلاحات سیاسی-اقتصادی و نوسازی بیشتر جامعه خود را ادامه خواهیم داد.

خانم ها و آقایان
ما در مسیر استقلال خود همواره حمایت ملت برادر ایران را احساس کرده ایم. ایران جزو اولین کشورهای خارجی بود که بلافاصله پس از اعلام حاکمیت ما را به رسمیت شناخت. که هرگز فراموش نخواهد شد.

امروز ما از همکاری فشرده در سطوح دوجانبه و چندجانبه بر اساس حمایت متقابل برخورداریم. ما از حمایت ارزشمند ایران از پیشنهاد ما برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد، میزبانی EXPO-2017 توسط پایتختمان، امضای اساسنامه سازمان امنیت غذایی اسلامی که مقر آن در قزاقستان است، سپاسگزاریم.

قزاقستان نیز هرگز ایران را در دوران سختی خود ترک نکرده است. در سال 2013، آلماتی، پایتخت سابق ما، میزبان دو دور گفتگو در مورد برنامه هسته ای ایران بود که به امضای برجام در سال 2016 کمک کرد. ما همچنین آماده خواهیم بود تا در صورت نیاز، کمک و مساعدت های خود را به ایران ارائه دهیم.

روندهای مثبت در تجارت ما نیز بسیار دلگرم کننده است. در 9 ماه سال 2021 گردش مالی تجاری ما نسبت به دوره مشابه سال2020 ، 2.2 برابر شده است.

همه اینها به وضوح نشان دهنده علاقه متقابل قابل توجه در توسعه روابط قزاقستان و ایران و سطح واقعی توجه متقابل ما به یکدیگر است.

قزاقستان به «فصلی جدید» در روابط با ایران امیدوار است/21 آذر 1400 asianews

 

ما امیدواریم که سفر رئیس جمهور ما به ایران که برای نزدیک ترین زمان، پیش از هفدهمین نشست کمیسیون مشترک ما برنامه ریزی شده است، دوران جدیدی را در روابط ما بگشاید.
در خاتمه، من یک بار دیگر از همه شما تشکر می کنم که امروز به ما پیوستید تا در شادی ما به مناسبت روز استقلال شریک باشید.»/

 

Қайырлы күн қадірлі достар!
Бүгін біз Қазақстан Республикасытәуелсіздігінің
30-жылдық мерей тойынатап жатырмыз. Мейраммұбарак болсын! Мерекемізге қош келдіңіз!
Your Excellency, Mr.Mohammad Ghorbani,
Deputy Minister of Agriculture Jihad of the Islamic Republic of Iran,Your Excellencies, distinguished Ambassadors!
Dear Iranian friends and my compatriots, ladies and gentlemen!
I express my heartfelt thanks to all of you for joining us today to celebrate the 30th Anniversary of Independence of the Republic of Kazakhstan.This is a very important milestone symbolizing the rebirth of Kazakh Statehood.
Over three decades of independence Kazakhstanhas achieved a great deal, which other countries used to reach during centuries.
From its early independence Kazakhstan successfully implementedeconomic reforms resulted in replacing Soviet-type planned economy with a modern free-market economyfully integrated into the global trade-economic system.
The gross inflow of direct foreign investment has reached almost 380 billion of USD, which comprises over 75% of the whole amount of foreign investments attracted to all Central Asian countries, placing Kazakhstan 1st among all CIS states by net volume of foreign direct investment per capita.
Kazakhstan now isan upper-middle-incomestate, with third part of its economy comprised by small and medium enterprises. According to the World Bank’s latest Doing Business report, Kazakhstan was ranked 25th in the world.
We belong to the club of TOP 50 developed countries and we are on the way to join the TOP 30. To reach that aim Kazakhstan has announced the course of the 3rd Modernization. Digital transformation is also actively under way.
One of our important achievements is the unique model of interethnic accord and interfaith harmony. Today 130 various ethnicities peacefully live and coexist in one country. Conflicts on ethnic or religious base have never happened in Kazakhstan.
We havemanaged to fully delimitateour borders. Despite being the world’s 9th largest country by territory and having the longest land border, Kazakhstan managed to complete the legal process of delimitation and demarcation of its borders with all neighbouring countries including Russia – 7,5 thousand of kilometers and China – 1.7 thousand of kilometers.In 2018 Kazakhstan completed full delimitation of its water border by signing the Convention on the Legal Status of the Caspian Sea.
We no longer have any territorial disputes with any of our neighbours.
Another significant achievement wasshutting down one of the biggest at that time nuclear test sites known as Semipalatinsk Polygon which used to have the 4th largest nuclear arsenal. It is Kazakhstan’s best known contribution to the international security widely recognized by the UN and the international community.
Our country also initiated the Universal Declaration on establishing a nuclear weapon free world and together with its Central Asian neighbours created a Zone free from nuclear weapons.

In spite of economic difficulties,we built from a scratch a new capital called now Nur-Sultan cityand have transformed it into a major center of international cooperation in Eurasia. Now we are developing Turkestan city, recently declared a capital of Turkic world. Despite the Covid-19 pandemic, only in 2020 the Government of Kazakhstan spent one billion of USD on development of the city’s infrastructure, logistics and construction of its tourism facilities.
We brought back millions of ethnic Kazakhs from all around the world to their historical Fatherland and provided them with social assistance, including free housing and significant payments. Now all of them enjoy their life in the prosperous country.
In 30 years of independence Kazakhstan has transformed into a mature stable and dynamically developing country with resilient state institutions and strong competitive economy. Our country is worthily acknowledged as an economic leader of Central Asia.
We step intothe next decadewith clear target – making our state even strongerand our nation more competitive. In order to ensure it, we will continue political-economic reforms and further modernization of our society.
Ladies and gentlemen,
Along the way of our independence, we have been always feeling support of thebrotherly Iranian nation. Iran was among the first foreign states that recognized us straight after declaring our sovereignty. That will be never forgotten.
Today weenjoy intense cooperation in both bilateral and multilateral levels based on mutual support. We are thankful for Iran’s invaluable backing of our bid to the UN Security Council, hosting EXPO-2017 by our capital, signing a Statute of Islamic Food Security Organization headquartered in Kazakhstan.
Kazakhstan has also never left Iran during the time of its hardship. In 2013 our former capital Almaty hosted two rounds of talks on Iranian Nuclear Program which contributed to signing JCPOA in 2016. We will further stand ready to extend our help and assistance to Iran when it is needed.
Positive trends in our trade are also very encouraging.
In 9 months of 2021 our trade turnover has increased 2.2 timescomparingto the similar period of 2020.
All of that clearly demonstrate significant mutual interest in developing the Kazakh-Iranian relations and the true level of reciprocal attention we pay to each other.
We hope that our President’s visit to Iran being planned forthe nearest perspectiveto be preceded by the 17th meeting our Joint Commissionwill opena new era in our relations.
In conclusion, I once again thank all of you for joining us today to share our joy on the occasion of our Independence Day.
.Thank you for your attention and hope you will enjoy the evening.


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4mg
اخبار مرتبط
معاون وزیر تجارت و همگرائی قزاقستان در مجمع تجاری و اقتصادی قزاقستان و ایران گفت: قزاقستان به طور سیستماتیک اهداف استراتژیک را با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و همگرائی صدها شرکت کوچک و متوسط اجرا می کند.
در اول سپتامبر سال ۲۰۲۱ در جلسه علنی پارلمان جمهوری قزاقستان، آقای قاسم ژومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان پیام نوبتی سالانه خود به عنوان " وحدت مردم و اصلاحات سیستمیک بنیاد محکمی برای سعادت ملت هستند" را خطاب به مردم قزاقستان اعلام نمود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید