صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۴
کد خبر: 7136
گزارشگر: 213
۷۱۶
۰
۰
۳
انتقاد دست اندرکاران گردشگری

عوارض خروج ۵ میلیون تومانی؛ «تنبیه» سفرکنندگان به خارج!

عوارض خروج ۵ میلیون تومانی؛ «تنبیه» سفرکنندگان به خارج!
در حالی که منتقدان افزایش عوارض خروج آن را «تنبیه» مسافران سفر به خارج می دانند، بر اساس درآمد پیش‌بینی شده از محل عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱، پیش‌بینی می‌شود که عوارض خروج از کشور در سال آینده به بیش از ۵ میلیون تومان افزایش یابد.
به گزارش آسیانیوز، بر اساس درآمد پیش‌بینی شده از محل عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱، پیش‌بینی می‌شود که عوارض خروج از کشور در سال آینده به بیش از ۵ میلیون تومان افزایش یابد.

به گزارش اقتصادنیوز، دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه 1401 درآمد حاصل از عوارض خروج کشور را هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین کرده است. این در حالی است که این رقم در بودجه امسال ۱۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

بر این اساس می‌توان گفته دولت سیزدهم برای تحقق این درآمد باید عوارض خروج از کشور را از ۴۰۰ هزار تومان فعلی به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال آینده افزایش دهد.

مسافران ایرانی برای عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، برای سفر دوم ۶۰۰ هزار و برای سفر سوم ۸۰۰ هزار تومان می‌پردازند، در حالی که در سال ۹۹ عوارض خروج از کشور برای سفر اول، دوم و سوم به‌ترتیب ۲۶۴، ۳۹۶ و ۵۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

در سال‌های گذشته، افزایش چندین برابری عوارض خروج از کشور همواره با انتقادهای گسترده‌ای همراه بوده که از آن جمله می‌توان به افزایش سه‌برابری نرخ «عوارض خروج از کشور» در لایحه بودجه سال ۹۷ در دولت حسن روحانی اشاره کرد که با وجود واکنش‌های گسترده، اجرایی شد.

در سال ۱۳۹۶ عوارض خروج از کشور در سفر اول ۷۵ هزار تومان بود که در یک جهش ناگهانی به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

در همین حال برخی فعالان صنعت هواپیمایی کشور اعلام کرده‌اند که افزایش عوارض خروج از کشور کارایی مثبتی در این صنعت نداشته است.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، نیز پیشتر ضمن انتقاد از افزایش چند برابری عوارض خروج از کشور از این‌گونه اقدامات دولت‌ها با عنوان «جریمه» و «تنبیه» کسانی نام برده بود که قصد سفر به خارج را دارند.

https://www.asianews.ir/u/4mm
اخبار مرتبط
در حالی که کارشناسان ترس خارجی ها از سرمایه گذاری و نبود روابط بین المللی اقتصادی را از دلایل محقق نشدن بودجه سال آینده بیان می کنند، اساس لایحه بودجه، علاوه بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، موارد دیگری نیز گنجانده شده است که از جمله آن می‌توان به افزایش چشمگیر بودجه سپاه پاسداران و صداوسیما اشاره کرد.
پیشنهاد مستقل،‌ میزان وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است و به جای آن دولت برای تسهیلات تکلیفی اختیار کلی درخواست کرده است.
با توجه به بودجه ای که دولت برای یارانه‌های نقدی کل سال ۱۴۰۱ بودجه در نظر گرفته است، تصمیم جدی برای حذف یارانه‌بگیران وجود دارد و سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه، اطلاعاتشان توسط کمیته امام (ره) بررسی می شود.
کارشناس بهداشت مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: مسافران خارجی کارت و اسکن و برگه تست پی سی آر منفی خود را باید به همراه داشته باشند.
در حالی که با اظهار نظر رییس پیشین بانک مرکزی هنوز آمار دقیقی از برداشت صورت گرفته از بانک مرکزی در دست نیست، کارشناسان معتقدند راه هایی که دولت برای تامین کسری بودجه رفته است؛ به طور غیرمستقیم به استقراض از بانک مرکزی ختم شده است.
معاون پارلمانی وزیر اقتصاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در بودجه بندی سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک‌صد هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید