صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۹
کد خبر: 7140
گزارشگر: 213
۳۵۶۴
۰
۰
۴۴
یادداشت /علی زنداکبری

جولان کشنده «قارچ سیاه» در پاندمی کرونا

جولان کشنده «قارچ سیاه» در پاندمی کرونا
قارچ سیاه فرصت طلب و حمله کننده است که در هنگام اخلال در سیستم دفاعی بدن انسان به آن حمله کرده و فرد را با رشد سریع خود مبتلا می سازد؛ اما در حال حاضر طریقه جدید بروز آن به واسطه ظهور پاندمی کرونا است.

به گزارش آسیانیوز، قارچ سیاه بیماری نا شناخته ای نیست و سالهاست پزشکان بر روی آن مطالعه کرده اند و شناخت کافی دارند؛ اما در حال حاضر طریقه جدید بروز آن در بدن انسان به واسطه ظهور پاندمی کرونا است.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

کمین «قارچ سیاه» در سایه پیک پنجم کرونا
----------------------------------------------------

آیا قارچ سیاه مسری است وگستردگی زیادی دارد؟
بیماری "ماکرو مایکوزیس" یاهمان قارچ سیاه مسری نیست و عامل آن به صورت عادی در محیط وجود دارد، اما قارچی فرصت طلب و حمله کننده است که در هنگام اخلال شدید در سیستم دفاعی بدن انسان به آن حمله کرده و فرد را با رشد سریع خود مبتلا می سازد. این بیماری سالها قبل از کرونا وجود داشته و منشا آن از خانواده کپکی به نام " موکور" است و در محیط بر روی فضولات، مواد آلی و گیاهی و یا میوه ها و شیرینی های در حال فساد، گرد و غبار، خاک، چوب پوسیده، محیطهای مرطوب و... حتی به صورت ذرات معلق در هوا وجود دارد و از طریق بریدگی و زخمهای پوستی و یا تنفس می تواند وارد بدن گردد اما بطور معمول ایجاد بیماری نمی کند.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

«قارچ سیاه» در تهران

-----------------------------------------------------


در چه افرادی خطر ابتلا به این بیماری بالاست؟

هر بیماری که دارای بیماری زمینه ای خاص و آن هم در شرایط بسیار ویژه باشد به طوریکه سیستم ایمنی بدنش در وضعیت نامناسبی قرار گیرد، خطر ابتلاء را خواهد داشت مثلا افراد دیابتی که دیابت خود را کنترل نمی کنند و نسبت به آن سهل انگاری می نمایند مستعد ابتلاء به این بیماری می باشند، افرادی که به واسطه دیالیز، عمل پیوند، شیمی درمانی و یا مبتلایان به سرطان خون که دچار نواقص ایمنی شدید شده اند در معرض ابتلاء به این بیماری هستند، لذا باید موارد بهداشتی را بیش از پیش رعایت نمایند. البته موارد کمیابی نیز وجود داشته است که بیمار دارای بیماری خاصی نیز نبوده که همانطور که ذکر شد، این موارد بسیار نادر است.

ظهورقارچ سیاه و ارتباط آن با همه گیری کرونا
یادمان باشد کووید19 عامل بیماری قارچ سیاه نیست و بیماران کرونایی که بصورت ساده مبتلا گردیده اند نیز خطری تهدیدشان نمی کند، به زبان ساده تضعیف سیستم تدافعی بدن به واسطه استفاده زیاد از کورتونها، در درمان بیماران بد حال کرونائی منجر به ایجاد فرصتی برای رشد این قارچ می گردد، که حتی با تجویز مناسب و کنترل شده این نوع داروها نیز درصد خطر ابتلا نیز کاهش می یابد.
در اینجا این نکته قابل ذکر است که علت ابتلای بیماران و یا بهبود یافتگان کووید19 می تواند نفوذ قارچ مسبب بیماری از طریق دستگاه های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران باشد.

پیشگیری
اصولا لازم است سطح آگاهی عمومی در خصوص این بیماری را خصوصا در بیماران دارای بیماری زمینه ای و خانواده هایشان بالا برد و در عین حال ایشان را از تردد در محیطهای پر گرد و غبار، باغها، مزارع، محلهای حفاری و ساخت و سازو کشاورزی منع کرد و در روشی کاربردی و ساده از ماسک ها و دستکش های مناسب برای جلوگیری از ورود هاگ قارچ استفاده نمود.

همچنین رعایت بهداشت فردی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد، شست و شوی جراحت های سطحی با آب و صابون و نواحی که با محیط بیرون در ارتباط بیشتری هستند؛ همچون صورت و پا. در پیش گرفتن روش زندگی سالم خصوصا در بیماران دیابتی، انجام فعالیت های مناسب ورزشی، استفاده مناسب از ویتامینهای مورد نیاز بدن، دوری از مواد مخدر و دخانیات، استراحت کافی ومناسب، کنترل تغذیه و... می تواند در بالا بردن سطح ایمنی بدن به عنوان محکمترین سد مقابله با این بیماری اشاره نمود.

تسریع در تشخیص و فوریت در اقدام به درمان، اهمیت بسزائی دارد

  به محض دیدن علائم، سریعا باید به مراکز درمانی مراجعه نمود، علائمی همچون تورم صورت و یا چشم، احساس گز گز و درد گونه، تاری و کاهش بینائی و بیرون زدگی چشم، ترشحات سیاه رنگ بینی، مشاهده ضایعات و یا لکه سیاه در سینوس، بینی و چشم، درد سینوسها و یا سردردهای مقاوم، درد غیر طبیعی دندانها.
در مراحل بعدی استفاده از آندوسکوپی سینوسها، تصویر برداری از حفره چشم و آزمایشهای پاتولوژی و قارچ شناسی برای تشخیص قطعی.

 عضو سازمان نظام دامپزشکی


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4mq
اخبار مرتبط
انسان همواره با سرزمینی که در آن به دنیا آمده و رشد کرده ارتباط روحی و احساسی خاصی دارد و زاینده رود همواره از تاریخ باستان، نماد آبادی و طراوت کشور دیده شده و به ساخته شدن آثار بی بدیل فرهنگی همچون، مجموعه پلهای ساخته شده بر آن و یا میادین تاریخی در اطراف آن گواهی است بر اهمیت شخصیت باستانی این رود است و آسیب دیدن آن، آسیب به روح ملی مردم است.
این روزها چالش بزرگ کشورهای جهان تامین غذای سالم است؛ در حالی که استفاده از کودهای شیمیایی که در کارخانجات به منظور افزایش بهره وری کمی استفاده می شود، تبدیل به یکی از نگرانی های مدیران غذایی کشورهای جهان شده است.
گروه شانگهای 5 در 26 آوریل 1996 با امضاء پیمان تعمیق اعتماد نظامی در مناطق مرزی در شهر شانگهای کشور چین شکل گرفت، این گروه به منظور همکاری های چند جانبه اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان تشکیل شد.
غلامرضا تختی ترجمان واژه نا نوشته پهلوانی و جوانمردی در فرهنگ لغات روزگار معاصر است، او را نه با مدال هایش، نه افتخاراتش، نه گرایش های سیاسی اش، نه روابط شخصی اش و نه مرگش نمی توان سنجید.
پایین آمدن سیستم ایمنی بدن در بیماران کرونایی، رشد قارچ در لوله های تنفسی، کپسول های اکسیژن و دستگاه های تنفس مصنوعی و عدم ضدعفونی مناسب آنها و بکارگیری مجدد از یک بیمار به بیمار دیگر، سبب شیوع قارچ سیاه در مناطقی شد که کرونا همه گیرتر است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید