صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۹
کد خبر: 7158
گزارشگر: 213
۸۶۹
۰
۰
۲
اروپا از مواضع جمهوری اسلامی در وین ناامید شد

وقت گران بها را در مذاکره با ایران از دست دادیم!

وقت گران بها را در مذاکره با ایران از دست دادیم!
دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتند نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم؛ مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.

به گزارش آسیانیوز، پس از آن که دیپلمات‌های اروپاییِ درگیر در مذاکرات اتمی با ایران در وین روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه، ادعا کردند که مواضع ایران «مغایر» با شرایط برجام است، مذاکره‌کننده ارشد ایران آنها را به «مقصرنمایی» و فقدان اراده برای «جبران خطا» متهم کرد.

دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند: «ما ساعت‌ها با آنها تعامل داشتیم و همه هیئت‌های نمایندگان به ایران فشار آورده‌اند که منطقی رفتار کند.»

--------------------------

بیشتر بخوانید

اسرائیل می خواهد «تهران» را هدف قرار دهد؛ نه نیروهای نیابتی را!
---------------------------------------------------------------

با این حال،‌ به گفته این دیپلمات‌ها، «تا این لحظه هنوز نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم. مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.»

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، روز سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه، در توییتی که به نظر می‌رسد پاسخ به این انتقادها باشد نوشت: «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.»

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام پس از وقفه‌ای پنج ماهه از روز ۸ آذر از سرگرفته شده است.

منطقی رفتار کند.»

--------------------------

بیشتر بخوانید

دیپلمات اروپایی گفت درخواست‌های ایران «غیرقابل قبول» بود

---------------------------------------------
توافق سال ۲۰۱۵ با هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت، اگرچه ایران اتهام تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را همواره رد کرده است. این توافق در ازای لغو تحریم‌هایی که علیه تهران وضع شده بود، امکان نظارت‌های سختگیرانه‌ای را بر برنامه اتمی ایران فراهم می‌آورد.

دیپلمات‌هایی از ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه که از امضاکنندگان برجام هستند در مذاکرات کنونی حضور دارند. نمایندگان ایالات متحده نیز به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارند.

 علی باقری کنی در توییت خود همچنین نوشته است:‌ «دیپلماسی، خیابانی دو طرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.»

به نظر می‌رسد مقصود او از «خطای مقصر» خروج یک‌طرفه آمریکا از قرارداد برجام باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، توافق هسته‌ای را به‌صورت یکجانبه لغو کرد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت. متعاقب آن جمهوری اسلامی نیز به‌طور تدریجی گام‌هایی را در جهت نقض برجام برداشت و اکنون جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قصد دارد برجام را احیا کند.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

اعلام «قطعی» جنگ اسراییل با ایران/به برجام پایبند نیستیم!

--------------------------------------------------------
ایران خواستار لعو کامل تحریم‌ها و دریافت تضمین از دولت بایدن است که دولت‌های بعدی آمریکا نسبت به برجام پایبند بمانند.


در این میان غرب نسبت به از دست رفتن زمان هشدار داده و از جمله وزیر خارجه بریتانیا روز یک‌شنبه تاکید کرد که این آخرین فرصت برای مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی است تا با پیشنهادهای جدی پای میز مذاکره بیایند./


https://www.asianews.ir/u/4n7
اخبار مرتبط
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کسری بودجه، نرخ تورم بالا و خشک‌سالی اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها که قطار حرکت اقتصاد کشور متوقف بود، توسعه زیادی در دنیا صورت ‌گرفته است و اگر به همین منوال شرایط ادامه یابد، اقتصاد کشور ما رو به زوال خواهد بود.
در حالی که بالارفتن نرخ دلار بارها از سوی کارشناسان پیش بینی شده بود، هنوز معلوم نیست روند صعودی نرخ ارز در ایران تا کجا ادامه یابد و نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ریال ایران امروز ۱۵ آذر برای سومین روز متوالی روند صعودی گرفت و تا ۳۱ هزار و ۴۰ تومان افزایش یافت.
در حالی که هفتمین دور مذاکرات احیای توافقنامه هسته‌ای برجام در وین با توقف و سرخوردگی طرف های غربی مواجه شد، یک نشریه اسرائیلی ادعا کرد که از این پس در واکنش به حملات نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه. تهران را نشانه خواهد گرفت.
خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال از قول یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران غیرقابل قبول و زیاده‌روی است.
ایران و ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ آذر، همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام، نسبت به دستیابی توافق در این زمینه ابراز بدبینی کردند.
بر اساس قیمت‌های اعلام شده از سوی کانون صرافان، دلار امروز با رشد ۲۵۰تومانی مجددا وارد کانال ۲۹هزار تومان شد و یورو هم ۱۰۰تومان افزایش یافت.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه به دنبال توافقی برای نصب مجدد چهار دوربین از کارافتاده در تاسیسات اتمی کرج بود که گفت این توافق به دست نیامده است.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، دوم آذر، برای تشدید رویارویی اسرائیل با ایران اعلام ادعاهایی بیان کرد و بار دیگر تأکید کرد که کشورش به هیچ توافق هسته‌ای جدید ایران با قدرت‌های جهانی پایبند نخواهد بود و مدعی شد آزادی عمل خود برای اقدام علیه رژیم اسلام‌گرای افراطی را به کار می گیرد.
در حالی که خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ از شکست تلویحی مذاکرات هسته ای خبر داده است، رییس جمهور اسراییل گفت: ایران خواهان گفت‌وگو نیست و به دنبال بمب است و از تمایل جهان برای مذاکره به‌منظور خرید وقت سوء‌استفاده می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید