صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۴۳
کد خبر: 716
گزارشگر: 49
۷۰۸
۰
۰
۰

دست ما کوتاه و گمرک بر نخیل !

"مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت با صدور بخشنامه ای به گمرکات کل کشور میزان عوارض صادرات رابرای هرکیلو خرمای مضافتی و کبکاب به ترتیب8 و5 هزار تومان وسایر انواع آن با 30 در صد افزایش ابلاغ کرد."(شرق:11/3/98)
مدت هاست همه ی ما شاهد گرانی و کمیابی انواع خرماها بودیم و طبعاً ذهنمان به سمت صادرات آن ها کشیده می شد ؛اما انتظارمان این نیست حد اقل خبر به این مهمی در چند سط کوتاه در گوشه ی روزنامه ی معتبری درج شود .
آنچه مربوط به تغذیه ، بهداشت ، آموزش ، شغل ، درآمد و مسکن مردم باشد ، به قول فقهاء از اوجب واجبات است ؛ زیرا با زندگی تک به تک مردم یعنی اصحاب واقعی مملکت مربوط است .
می دانیم قبل از جنک هشت ساله ،عراق بزرکترین صادر کننده ی خرمای جهان بود وبه عبارتی 90درصد خرمای جهان را تامین می کرد . اما پس از جنگ و بلا هائی که متعاقب آن بر سر آن سرزمین نازل شد ، از این مقام شامخ جهانی فرو افتاد و جایگزینش در مقیاسی بسیار کوچک تر به ج. ا. ایران واگذار شد . 
ازاین جا به بعدش را مدیر کلان ارجمند قبل از صدور امریه باید به پیشگاه مردم توضیح دهند وباروش توضیحی تشریحی با حوصله کشف الرمز نمایند وحد اقل به سئوالات زیر پاسخ دهد  :
1-کل تولیدات خرمای ایران به چه میزان است ؟
2-نیاز کشور به چه میزان بر آورد شده است ؟
3-میزان صادرات به لحاظ وزنی و دریافت در آمد ارزی به چه قدر بوده است ؟
4-این میزان ارز چند در صد ارز حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی را تشکیل می داده و کاهش آن چه تاثیری بر صادرات و اقتصاد ایران خواهد گذاشت ؟ 
5-بر چه موازینی این افزایش عوارض انتخاب شده اند ؟ 
6- آیا هیچ تبادل اطلاعاتی به منظور جلب حمایت صادر کنندگان اقلام بر شمرده صورت گرفته است ؟
7- چند در صد صادر کنندگان دولتی ، خصولتی ، خصوصی وتعاونی بوده اند و میزان آسیبی که هر کدام از این امریه نصیب شان خواهد شد به چه میزان است ؟
بدیهی است هر بخش به فراخور وضعیت اش حداقل برای یکسال روی عوارض قبل حساب باز کرده بود ؛ اکنون تمامی برنامه هایش نقش بر آب شده است !
8-این گونه تصمیم گیری های یکطرفه چه تاثیری بر امر صادرات غیر نفتی می گذارد ؟
بالاخره صادر کننده هم با تولید کننده در ارتباط است و تولیدات را مطابق نیاز کشور مقصد فراهم کرده است و هم با توجه به رقابت فشرده در امر صادرات بازار یابی هایش را به دشواری و با صرف هزینه های بسیار انجام داده است ؛ حق اش نیست به نا گاه پشتش خالی شود و به تعبیری رو دست بخورد !
9- نظر به اهمیت موضوع آیا بهتر نیست چنین تصمیماتی با برگزاری جلساتی بین اتحادیه های ذیربط ، برخی ازکارشناسان نمایندگان مجلس و مسئولین دولت ازجمله مدیر کل دفتر مقررات و واردات وزارت صنعت و در پیشگاه مردم از صدا و سیمای ج. ا. ایران پخش شود تا هم مردم به آ گاهی و اعتمادشان افزوده شود و هم صدا و سیما کار مفیدی انجام داده باشد ؟
10- ودر نهایت پیش بینی دولت ازنتایج این تصمیم ناگهانی اما مسبوق به سوابقش چیست ؟از دریافت این عوارض حتی میلیمتری به سفره ی به غایت آب رفته ی مردم افزوده خواهد شد ؟ 
مسعودخوشابی
https://www.asianews.ir/u/1hN
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید