صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۲۳:۳۱
کد خبر: 7187
گزارشگر: 213
۱۰۵۰
۰
۰
۶
کشتار طالبان ادامه دارد

عفو عمومی طالبان فریب است

عفو عمومی طالبان فریب است
در تازه‌ترین مورد از کشتار و ناپدید شدن نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، روز گذشته، افسران پیشین ارتش، در قندوز و جوزجان تیرباران شدند.

به گزارش آسیانیوز،  عفو عمومی طالبان دروغ و فریب است، و نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان نباید به ‏این گروه اعتماد کنند

در تازه‌ترین مورد از کشتار و ناپدید شدن نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، سه‌شنبه شب ۲۳ آذر، همایون دلشاد و ضیاءالدین پهلوان، از افسران پیشین ارتش، در قندوز و جوزجان تیرباران شدند. همچنین، بشیر احمد، عضو نیروهای ویژه پلیس در زابل، ناپدید شده است.

-------------------------
بیشتر بخوانید:

روزنامه «جمهوری اسلامی» خطاب به برخی مسوولان: ذات طالبان «دشمنی با ایران» است؛ خوش بینی و اعتماد جایز نیست!

----------------------------------------

شماری از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا، و نیز سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری در چهار ماه اخیر بارها در مورد نقض گسترده حقوق بشر و کشتار نظامیان پیشین به دست طالبان ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف این قتل‌ها شده‌اند. اما رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که کشتار طالبان همچنان ادامه دارد و از نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان قربانی می‌گیرد.


به نقل از ایندیپندنت، عبدالمناف نظری، که در پایگاه ارتش دولت پیشین افغانستان در بدخشان مسئول رسانه‌ها بود، گفت که طالبان به‌تازگی یکی از دوستان نزدیک او به نام همایون دلشاد را که افسر ارتش بود، در قندوز شکنجه و تیرباران کرده است.

---------------------------

بیشتر بخوانید

تروریسم پیچیده در افغانستان بعد از سلطه طالبان

----------------------------------------------
عبدالمناف نظری گفت: «حدود یک ماه قبل، طالبان همایون دلشاد را دعوت کردند تا به کارش در مقر فرماندهی نیروها در قندوز که قبلاً مقر ارتش بود، برگردد. همایون در بخش اداری و خریداری نیازهای ارتش کار می‌کرد و از حساب و کتاب دفتر ارتش در قندوز خوب آگاه بود. طالبان در حدود ۲۰ روز از تجربه‌های او استفاده کردند و در زمینه رمز و رازهای دفتر ارتش در قندوز او را تخلیه اطلاعاتی کردند.»

عبدالمناف افزود که یک هفته قبل، همایون ناپدید شد و تماس‌های خانواده و دوستانش با او قطع شد. به گفته عبدالمناف نظری، سه‌شنبه شب ۲۳ آذر، همایون دلشاد پس از یک هفته شکنجه، در شهرستان چهاردره قندوز به دست طالبان تیرباران شده است.

عبدالمناف می‌گوید که طالبان همایون دلشاد را ابتدا بی‌رحمانه شکنجه کرده و سپس در شهرستان چهاردره تیرباران کرده است.

چهاردره از مراکز مهم نظامی طالبان در سال‌های گذشته بود. نیروهای ارتش پیشین شمار زیادی از نیروهای طالبان را در آنجا کشته بودند. به باور نظری، این اقدام طالبان، در ادامه دیگر اقدام‌های انتقام‌جویانه این گروه علیه نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان است.

 این افسر پیشین ارتش، که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان کشورش را ترک کرد و فعلا در یکی از کشورهای همسایه افغانستان زندگی می‌کند، می‌گوید که عفو عمومی طالبان دروغ و فریب است، و نیروهای پیشین نظامی و انتظامی نباید به تماس‌های اعضای این گروه برای بازگشت به محل کار اعتماد کنند.

همچنین، یک منبع در شهر شبرغان مرکز جوزجان گفت که یک افسر پیشین ارتش به نام ضیاءالدین پهلوان، سه‌شنبه شب در شهرستان خواجه دو کوه در استان جوزجان تیرباران شده است. این منبع افزود که ضیاءالدین پهلوان در چند سال اخیر محافظ مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی بوده است.

احمد ولی سرحدی، روزنامه‌نگار ساکن زابل در جنوب افغانستان که فعلا در بیرون از افغانستان به سر می‌برد، می‌گوید که به‌تازگی بشیر احمد، افسر پیشین نیروهای ویژه پلیس افغانستان، از مرکز شهر قلات ناپدید شده است. احمد ولی سرحدی به نقل از خانواده بشیر احمد می‌گوید که او را اداره اطلاعات و امنیت طالبان بازداشت کرده و از آن به بعد ناپدید شده است.

سرحدی می‌افزاید که در یک ماه گذشته، طالبان چهار عضو نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین در استان زابل را اعدام کرده است، و چهار تن دیگر، از جمله بشیر احمد، عبدالخالق، و دو تن دیگر، ناپدید و یا زندانی شده‌اند.

آقای سرحدی می‌گوید که روند بازداشت، ناپدید شدن، و اعدام نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان در جنوب آن کشور همچنان جریان دارد و طالبان به هیچ کسی، حتی به اعضای خانواده‌های قربانیان، در مورد این اقدام‌ها پاسخ‌گو نیستند.

آقای سرحدی از بازداشت احمدشاه وفا، فعال اجتماعی، به دلیل نشر مطلبی انتقادی راجع به طالبان در فیسبوک، خبر می‌دهد. به گفته سرحدی، اعضای خانواده احمد شاه وفا گفته‌اند که او روز سه‌شنبه پس از نشر مطلبی انتقادی راجع به فعالیت طالبان، توسط اعضای این گروه بازداشت و سپس ناپدید شده است.

پیش از این، در روز چهارم آذر، مرد جوانی به نام نوید در شهر لشکرگاه، مرکز هلمند، به دلیل نشر مطلبی انتقادی در مورد طالبان، به وسیله اعضای این گروه بازداشت شد و زیر شکنجه جان داد. اعضای خانواده نوید از رهبری طالبان خواستند تا عاملان قتل او را محاکمه کنند، اما مسئولان محلی طالبان در هلمند، با رد این خبر گفتند که نوید را افراد ناشناس کشته‌اند و جزئیات آن روشن نیست.

کشتار نیروهای لشکری دولت پیشین افغانستان به دست طالبان در حالی ادامه دارد که در تازه‌ترین مورد، روز چهارشنبه، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی جدید، از ادامه این کشتارها ابراز نگرانی کرد و خواستار تحقیق در مورد اقدام‌های انتقام‌جویانه طالبان در چهار ماه گذشته شد.

همچنین، ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در نشستی در ژنو گفت که با وجود اعلام عفو عمومی طالبان، قتل‌های فراقانونی در افغانستان جریان دارد. به گفته این مقام سازمان ملل متحد، هشت فعال مدنی و دو روزنامه‌نگار در قتل‌های چهار ماه گذشته طالبان کشته شده‌اند.

پیش از این نیز سازمان‌های حقوق بشری، از جمله دیده‌بان حقوق بشر، گزارش‌های مستندی درباره بازداشت، اعدام، و ناپدید شدن نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان منتشر کرده و از طالبان خواسته‌اند به تعهدشان در زمینه عفو عمومی پایبند بمانند./

https://www.asianews.ir/u/4ny
اخبار مرتبط
انفجارهای اخیر در شهر کابل ، تقریبا پس از یک ماه آرامش بار دیگر نگرانی را در میان مردم به وجود آورده است و مهم تر آنکه مسوولیت چنین حوادثی از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان پیچیده شده است.
عفو بین‌الملل گفت زنان و دخترانی که پیشتر در خانه‌های امن نگهداری می‌شدند و کارکنان این مراکز و وکلا و قضایی که در این حوزه فعالیت داشتند، پس از تسلط طالبان با تهدیدهای جدی از جمله مرگ مواجه هستند.
شماری از رسانه‌ها امروز از وقوع درگیری مسلحانه بین قوای طالبان با نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شرقی کشور و سقوط شماری از پاسگاه‌های مرزی خبر دادند.
دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومت طالبان تنها در چهار ولایت بیش از ۱۰۰ پلیس یا مامور امنیتی سابق دولت افغانستان را کشته یا به اجبار ناپدید کرده است.
محمد حسن آخوند، مقام طالبان گفت مردم نباید در رابطه با بدتر شدن بحران اقتصادی کشور انگشت اتهام به سوی طالبان نشانه روند؛ باید برای مقابله با قحطی «دعا» بخوانند.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سخنرانی‌اش در سیزدهمین نشست آسیا و اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا، حکومت طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، اما تلاش می‌کند که مردم افغانستان را حمایت و از سقوط اقتصادی و اجتماعی در این کشور جلوگیری کند.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید