صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۱
کد خبر: 7216
گزارشگر: 306
۵۷۷
۰
۰
۱
در نشست وزیر نیرو با مدیران صنعت آب و برق استان یزد مطرح شد

استفاده بهینه از پساب و بازتخصیص آب صنایع استان یزد

استفاده بهینه از پساب و بازتخصیص آب صنایع استان یزد
یزد - وزیر نیرو در نشست با مدیران صنعت آب و برق استان یزد، ضمن تاکید بر اینکه تخصیص آب غیرپساب صنایع استان یزد تا پایان ۱۴۰۱ می‌بایست به صفر برسد، شنوای صحبت‌های این مدیران بود
آسیا نیوز / یزد ؛  به نقل از شورای روابط عمومی و اطلاع رسانی صنعت آب و برق استان یزد، محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای یزد؛ در این جلسه به ارائه گزارشی جامع از وضعیت منابع آبی استان و عملکرد شرکت آب منطقه‌‌ای در زمینه مدیریت منابع آبی موجود پرداخت و گفت: کاهش و تغییر الگوی بارش و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی از عوامل موثر در کسری مخزن استان هستند به نحوی که در سال آبی ۹۷_ ۹۸ شاهد ۳۳۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن در استان بودیم.
وی گفت: این شرکت به منظور جلوگیری از افت بیشتر سفره‌های آب زیرزمینی و مقابله با خشکسالی‌های پیاپی طرح تحویل حجمی آب را در دستور کار خود قرار داده است.
جوادیان‌زاده افزود: اجرای این طرح در سال‌های اخیر باعث کاهش کسری مخازن استان گردید به نحوی که کسری مخزن ۳۳۰ میلیون متر مکعبی سال آبی ۹۷-۹۸ اکنون به ۲۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی با بیان اینکه در کنار اجرای طرح تحول حجمی آب، بارش‌های اخیر نیز نقش زیادی در کاهش کسری مخزن استان داشته‌اند، اظهار کرد: امیدواریم با تداوم در اجرای این طرح بتوانیم میزان افت سفره‌های آب زیرزمینی را به صفر برسانیم.
جوادیان‌زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تعرضات صورت گرفته به خط انتقال آب اشاره کرد و گفت: ۵۱ درصد آب شرب استان از طریق خط انتقالی تامین می‌گردد که در سال‌های اخیر در اثر تعرضات صورت گرفته این میزان کاهش یافته و در مقابل فشار بر روی منابع زیرزمینی افزایش داشته است.
وی در پایان سخنان خود، تعرضات پی‌درپی به خط انتقال آب، خشکسالی‌های پیاپی، افزایش روز افزون تقاضاهای بخش صنعت و عدم پرداخت آب بها توسط نهادهای مختلف را از دیگر چالش‌های این شرکت در تامین آب مورد نیاز استان برشمرد و گفت: امیدواریم با انجام اقدامات موثر شاهد رفع این مشکلات در استان باشیم.
در ادامه علی‌اصغر ریاضتی مدیرعامل شرکت آبفا استان یزد، گزارشی از اقدامات این شرکت در زمینه آبرسانی به روستا‌ها و شهرهای استان ارائه کرده و میزان کمبود آب شرب در این شهر‌ها و روستا‌ها را تشریح کرد.
وی همچنین ضمن ارائه گزارشی از پروژه رینگ یزد، این پروژه را شامل احداث ۱۴۵ هزار مترمکعب مخزن جدید، اجرای ۱۱۶ کیلومتر خط انتقال و احداث یک دستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱. ۵ مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود: با اجرای این پروژه تمامی مناطق شهر از کیفیت یکسان و فشار مناسب آب برخوردار خواهند بود.
ریاضتی شاخص بهره‌مندی شهرهای استان از شبکه فاضلاب را ۴۰ درصد اعلام کرده و افزود: با توجه به انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری، این شاخص تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۷۶ درصد خواهد رسید.
وی ادامه داد: اجرای این طرح شامل ایجاد ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه اعم از انتقال اصلی و فرعی و همچنین احداث یک تصفیه‌خانه جدید به ظرفیت ۱۱۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.
همچنین محسن شیرغلامی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه شرق نیز در این نشست گزارشی از عملکرد این شرکت و چالش‌های موجود در زمینه تولید نیروی برق ارائه داد و گفت: هدف ما تامین انرژی الکتریکی پایدار در استان است که برای این منظور موانع در زمینه تامین آب پایدار باید رفع گردد.
وی با بیان اینکه گاز طبیعی سوخت اصلی نیروگاه‌های استان است و روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود اظهار کرد: این شرکت در فصل زمستان با محدودیت مصرف سوخت گاز مواجه است که باید در چنین شرایطی از سوخت دوم یعنی گازوئیل استفاده کرد که در این زمینه نیز با مشکل مواجه هستیم.
همچنین تخصیص سهمیه گاز روزانه بیشتر به نیروگاه‌های استان، تخصیص گازوییل بیشتر با توجه به اتصال دو نیروگاه به خط شبکه سراسری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، تاکید به پیمانکار طرح نیروگاه خورشیدی ۱۷ مگاواتی یزد در اجرای هرچه سریع‌تر پروژه و در مدار قرار گرفتن آن و پیشنهاد احداث یک بلوک سیکل ترکیبی 500 مگاواتی در محل نیروگاه سیکل ترکیبی یزد نیز از دیگر خواسته‌های مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شرق از وزیر نیرو بود.
ابوالفضل اسدی رئیس شورای انسجام‌بخشی صنعت آب و برق استان و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز ضمن تشریح برنامه‌های مدیریت مصرف و مدیریت بار در زمستان 1400 و تابستان 1401 و همچنین تبیین پروژه‌های توسعه و احداث پست‌ها و خطوط انتقال و فوق‌توزیع، افزایش توجه به نیروگاه‌های خورشیدی را مورد تاکید قرار داد و پتانسیل استان برای احداث 2000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در 4 سال آینده را یادآور شد.
وی همچنین احداث نیروگاه‌های خودتامین توسط صنایع را از دیگر راهکارهای رفع مشکل ناترازی تولید و مصرف برق عنوان کرده و ضمن ارائه گزارش از وضعیت این برنامه‌ها، برای هریک از چالش‌های صنعت برق استان، پیشنهادهایی ارائه کرد.
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز ضمن استماع گزارش‌های تامین آب و برق از مسئولین هر بخش و ارائه رهنمود‌های لازم با تاکید بر اینکه مدیریت می‌بایست در حوزه‌های مختلف مدنظر قرار گیرد، تصمیماتی مختلف در خصوص مشکلات موجود در بخش‌های مختلف صنعت آب و برق استان یزد اتخاذ کرد.

سید محمد جواد عرفانفر

استفاده بهینه از پساب و بازتخصیص آب صنایع استان یزد  , محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/4oo
اخبار مرتبط
یزد - اختتامیه دومین مسابقه تولیدات رسانه‌ای صنعت آب وبرق استان یزد به منظور گسترش تولیدات رسانه‌ای در این حوزه و با نگاه به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و انرژی با همیاری رسانه‌های استان یزد، با حضور مدیران و نمایندگان صنعت آب و برق و اصحاب رسانه استان یزد برگزار شد
​یزد - دانش آموزان دبیرستان شهید حسین انصاری اردکان با راههای صرفه جویی در مصرف آب آشنا شدند
یزد - شرکت آبفا در مانور زلزله در استان فارس حضور پیدا کرد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید