صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۳
کد خبر: 7227
گزارشگر: 306
۵۱۶
۰
۰
۰

نشست شورای اداری استان یزد باحضور رئیس جمهور وزرا و معاونین

نشست شورای اداری استان یزد باحضور رئیس جمهور وزرا و معاونین
یزد - نشست شورای اداری استان که به ریاست رئیس جمهور و با حضور جمعی از وزرا، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین برگزار شد، استاندار یزد یاد و خاطره امام خمینی(ره)، شهدا به ویژه قریب به 4هزار شهید دیار دارالعباده گرامی داشت و در بخش اول سخنانش به لزوم تغییر ریل گذاری توسعه استان پرداخت
آسیا نیوز  / یزد ؛ دکتر مهران فاطمی گفت: استان یزد با همه پتانسیل ها و ظرفیت های بی بدیلش، با چالش‌های بزرگی نظیر محدودیت شدید منابع آبی پایدار، خشکسالی‌های پی‌در‌پی و کاهش نزولات جوی، آلودگی هوا و توسعه نامتوازن و نامتعادل مواجه است که مستلزم تغییر در نگرش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق توسعه و پیشرفت عادلانه و ساختارمند با نگاه به آمایش سرزمین و سیاست های دولت مردمی سیزدهم است.
وی در ادامه با اشاره به خشکسالی های پی در پی استان یزد و افزایش همواره نیازهای آبی استان در گذر زمان، تصریح کرد: در سال جاری نیاز استان به آب شرب و بهداشت به بیش از 111 میلیون مترمکعب رسیده و با وجود انتقال آب از سرچشمه های کوهرنگ، با کمبود آب شرب و بهداشت به میزان1800 لیتر بر ثانیه  مواجه است، از این رو افت کیفیت آب شرب و سختی بین 1400 تا 2500 آب مصرفی، تهدیدی جدی برای سلامت مردم استان محسوب می شود. 
استاندار یزد ضمن قدردانی از اهتمام ویژه رئیس جمهور به پیگیری مستمر مسائل آب استان های ایران مرکزی در قالب  برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با محوریت معاون اول رئیس جمهور، اظهارداشت: درخواست ما این است که به عنوان یک ابرپروژه موضوع انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس؛ که کلیه امور کارشناسی و مطالعاتی آن به پایان رسیده است و همچنین سایر مگاپروژه های آبی دیگر که ضرورت آن اجتناب ناپذیر می باشد را به عنوان مهمترین دستاورد سفر به مردم شریف یزد هدیه نمائید.
دکتر فاطمی ادامه داد: در صورت صلاحدید می تواند اختصاص معادن و همچنین مکانیسم تهاتر نفتی برای  تامین مالی این ابر پروژه ها تمهید و تصویب شود.
وی در بخش دوم سخنانش با بیان اینکه یزد از دیرباز کانون تربیت نیروی انسانی خلاق و خوشنام است که به عنوان بزرگترین سرمایه این  استان، همواره منشأ اثر بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این استان در زمینه تربیت نخبگان علمی؛ با 9 نخبه در هر10 هزار نفر جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده، از سوی دیگر دانش آموزان این استان طی 27 سال متمادی رتبه اول آزمون سراسری را به خود اختصاص داده‌اند.
استاندار یزد ادامه داد: این استان با دارا بودن 15 مرکز رشد علم و فناوری در استان و فعالیت 110 شرکت دانش بنیان و رتبه پنجم کشور در نسبت تعداد شرکت های دانش بنیان به جمعیت، فعالیت بیش از 60  مرکز آموزش عالی در استان با حدود 80 هزار دانشجو، رتبه سوم در شاخص توسعه یافتگی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه تبدیل شدن به قطب نوآوری و بهره‌وری و همچنین الگوی ممتاز اقتصاد دانش بنیان را دارد.
دکتر فاطمی تصریح کرد: با این رویکرد، بسط اقتصاد دانش‌بنیان و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌ با تأکید بر توسعه صنایع پاک و کم آب‌خواه، از محورهای توسعه و پیشرفت استان برای سال‌های پیش رو است که برای تحقق این موضوع، حمایت از گسترش شرکت های دانش بنیان و زیست بوم فناوری و نوآوری یزد مورد توجه خاص خواهد بود. 
وی کمک به توسعه مراکز نوآوری و رشد در همه شهرستان‌های استان، توسعه نهادهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و تقویت صندوق پژوهش و فناوری را از هدفگذاری های استان در این حوزه عنوان کرد و خواستار حمایت ویژه رئیس جمهور از حوزه علم و فناوری استان از طریق تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت استانی و تقویت منابع آن و انتخاب یزد به عنوان پایلوت استان بهره‌ور و نوآور شد.
استاندار یزد با اشاره به موقعیت ویژه از لحاظ دریافت انرژی های پاک و به ویژه انرژی خورشیدی، بیان کرد: یزد با توجه به شرایط آفتابی که دارد در افق میان مدت می تواند منطقه ویژه انرژی های تجدیدپذیر برای تولید  2000 مگاوات برق خورشیدی باشد.
دکتر فاطمی در ادامه تکمیل بیش از هزار و 113 واحد نیمه تمام تولیدی با 60درصد پیشرفت را نیازمند تسهیلات و نگاه ویژه دولت دانست و اظهارداشت: در صورت تکمیل و بهره برداری از این واحدها ظرف مدت سه سال، می تواند زمینه اشتغال 38 هزار و 572 نفر را فراهم کند لذا امیدواریم رئیس جمهور محترم، با نظر مساعد، دستورات لازم را صادر نمایند. 
وی همچنین با اشاره به توسعه نامتوازن شهرستان های استان پیشنهاد کرد در صورت صلاحدید، جهت تقویت زیرساخت های مربوط به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم استان و هدایت سرمایه گذاران به این مناطق، برای پروژ‌های اقتصادی با پیشرفت فیزیکی بیش از 30 درصد در مناطق کمتر برخوردار، اعتبار و تسهیلات لازم پیش بینی گردد.
استانداریزد با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: پیشنهاد ما تعریف آینده سرمایه گذاری برای استان در حوزه خدمات به ویژه گردشگری و فناوری است که تحقق برنامه های این دو رویکرد مستلزم مساعدت ویژه است.
دکتر فاطمی ادامه داد: با توجه به گذشته صنعتی و مشکلات زیست محیطی نیازمند تأمین اعتبار و دریافت تسهیلات کافی جهت استاندارد سازی صنایع قدیمی جهت کاهش اثرات منفی زیست محیطی هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یزد به دلیل مهاجرپذیری بالا از مراکز تماس فرهنگی از هر قومیت و فرهنگ و زبان به شمار می‌رود، خطاب به رئیس جمهور اظهارداشت: این استان، از دیرباز مهد پرورش شخصیت های بزرگ علمی و فرهنگی بوده است، از این رو احیای فرهنگ دارالعباده به عنوان پایلوت مهندسی فرهنگی کشور هدف‌گذاری شده است که در صورت نظر مساعد شما، آمادگی عملیاتی شدن آن و ارائه الگو به سایر استان های کشور فراهم است. 
استاندار یزد همچنین با بیان اینکه باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در استان یزد قابلیت تبدیل به کانون برترگردشگری تاریخی- فرهنگی کشور را دارد، تصریح کرد: موید این موضوع این است که این استان باقریب به 5000 هکتار بافت تاریخی، و شهر یزد با 1000 هکتار بافت تاریخی؛ بزرگترین بافت خشتی جهان و نخستین شهر ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو و از اضلاع مثلث گردشگری با 130 هزار گردشگر خارجی و بیش از 2.5 میلیون نفر گردشگر داخلی در سال و دارای 11 هزار تخت اقامتی است.
دکتر فاطمی ادامه داد: علاوه بر این، وجود امکانات بهداشتی و درمانی مناسب، پزشکان حاذق و متخصصان خوشنام، قطب شدن یزد در زمینه گردشگری سلامت را تسهیل می‌نماید لذا استان یزد نیازمند حمایت دولت در زمینه صدور مجوز منطقه ویژه سلامت و گردشگری و توسعه فرودگاه است تا با افزایش ظرفیت، پذیرای شرکت‌های هواپیمایی بیشتر در تراز یک شهر جهانی باشیم و در میان مدت به سمت ایجاد ایرلانی اختصاصی حرکت کنیم.
وی در ادامه خواستار تشکیل پهنه خلاق در بافت تاریخی یزد توسط معاونت علمی رئیس جمهور و موافقت با درخواست شورای شهر برای تسهیلات 100 میلیارد تومانی جهت بازسازی و مرمت خانه‌های خلاق و استارتاپ‌ها، موافقت با تسهیلات مرمت خانه های تاریخی مطابق با تسهیلات بازآفرینی شهری در سطح استان و صدور مجوز راه اندازی شرکت حمل و نقل ریلی خاص استان، شد.
استاندار یزد در بخش پایانی سخنانش به تشریح اقدامات و فعالیت های انجام شده در استان از زمان آغاز فعالیت خود در سمت استاندار یزد پرداخت و اظهارداشت: دولت مردمی در یزد به عنوان خادم مردم استان، در این 100 روز، جمعه‌های کاری خود را به سفرهای شهرستانی و رسیدگی به مناطق و محلات محروم اختصاص داده است و با جدیت، بخش اعظم ظرفیت استان را مصروف حل مشکلات مردم به ویژه مناطق کمتر برخوردار کرده است.
دکتر فاطمی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت به جایگاه آمایش سرزمین، در تمامی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های اخیر به آمایش سرزمین در برنامه های توسعه ای استان نگاه وِیژه‌ای شده است.
وی با اشاره به اهتمام استان به افزایش ضریب واکسناسیون در گروه های واجد شرایط استان، بیان کرد: با همت کادر درمان و همراهی مردم استان یزد پوشش واکسیناسیون با 89 درصد در دوز اول و 75درصد در دوز دوم اتفاق افتاده که 80 درصد آن در این 100 روز اخیر انجام شده و کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ و میر را به دنبال داشته است.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در این مدت در راستای تقویت روابط دولت و مردم و بهره‌مندی از خرد جمعی و مشارکت جویی  نخبگانی، بیش از 100 نشست‌ نخبگانی با نگاه رنگین کمانی به طیف‌های مختلف جامعه برگزار شده است.
دکتر فاطمی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و افزود: تاکنون 46هزار و 643 نفر برای خانه دار شدن در 23 شهر استان در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و به فضل الهی زمین برای ساخت 60 هزار واحد مسکونی طی 4 سال تأمین شده است.
وی همچنین از رسیدگی به مشکلات بیش از 40 واحد تولیدی و پیگیری احیای واحدهای راکد استان خبرداد.
استاندار یزد با اشاره به پیگیری جدی مطالبات مردم استان در حوزه مسائل مربوط به آب، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای تأمین، از تنش و تجمعات در شرف وقوع، جلوگیری و فرصت سوء استفاده و فتنه انگیزی از ضدانقلاب گرفته و با برگزاری نشست های تعاملی با استانداران حوضه آبریز زاینده رود و ارتباط مستمر با شورای امنیت کشورو اهتمام ویژه دولت تصمیمات خوبی در زمینه امنیت خط انتقال آب اتخاذ شد که جا دارد از نگاه ویژه رئیس جمهور محترم تشکر و قدردانی کنم.
اهتمام ویژه به فعالان گردشگری و بررسی مسائل و ظرفیت‌های مختلف و ایجاد شورای ویژه گردشگری و همچنین شورای ویژه علم و فناوری به ریاست استاندار، رسیدگی فوری به مطالبات معلمان خرید خدمت، توجه خاص به بحث انرژی‌های تجدید پذیر و جذب سرمایه گذار در زمینه انرژی خورشیدی، حضور چندین باره در جمع سرمایه گذاران و کارآفرینان در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، اهتمام ویژه به معیشت مردم از طریق برگزاری جلسات منظم و هفتگی تنظیم بازار و عملیاتی کردن حوزه فناوری در توزیع کالا،  اطلاع رسانی  طی بازدیدها وگفتگوهای صمیمانه با اقشار مختلف مردم و همچنین گفت‌ و گو و مصاحبه با رسانه‌ها، بخشی از اقدامات صورت پذیرفته طی 100 روز گذشته شد.
وی گفت: همه اینها در سایه تعامل با نماینده ولی فقیه در استان یزد، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران و همراهی های مردم بوده است.
دکتر فاطمی در ادامه از تمامی زحمات و مساعدت های معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور و تمامی مسئولین و کارشناسان نهاد ریاست جمهوری و کلیه وزارتخانه ها و معاونت ها به لحاظ وقت گذاری های بسیار زیاد برای بررسی و تصویب طرح ها و پروژه های مختلف سفر قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با تلاش همه مسئولان استانی و حمایت های ویژه رئیس جمهور، بتوانیم در دولت سیزدهم  مصداق فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه « امیدوارم استان یزد چون همیشه با عقل و تدین اداره می شده است؛ نمونه ای باشد برای سایر استان‌ها » باشیم.

سید محمد جواد عرفانفر

نشست شورای اداری استان یزد باحضور رئیس جمهور وزرا و معاونین , مهران فاطمی استاندار یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/4oy
اخبار مرتبط
یزد - رئیس جمهور گغت : ​صندوقی در استان خواهد بود که حق مالکانه معدن و مازاد مالیات استان و مازاد اموال دولت که باید به فروش برود در این صندوق ریخته می‌شود
یزد - حجت الاسلام والمسلمین رییسی در ادامه سفرهای استانی دولت سیزدهمبه اتفاق تعدادی از و معاونین به استان یزد عزیمت خواهد نمود
یزد - استاندار گفت : در دولت سیزدهم در استان یزد تلاش می شود تا​تعامل خوبی با رسانه ها رقم زده شود و انتظار​از رسانه ها این است که یزد را در ترازی جهانی معرفی کنند
یزد - استاندار در نشست هم‌اندیشی با شرکت‌های دانش‌بنیان که در محل استانداری یزد برگزار شد نخبگان را اولویت درجه یک ذهن مدیریت ارشد استان خواند و بر تشکیل شورای ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تاکید کرد
یزد - مهران فاطمی استاندار یزد در مراسم گردهمایی اساتید بسیجی دانشگاههای استان در دانشگاه آزاد یزد با بیان اینکه بزرگترین افتخار ما در دانشگاه ها این است که درکنار فعالیت های آموزشی، علمی و پژوهشی بسیجی هستیم گفت: بسیج اساتید دو ساحت دارد که یک ساحت ناظر به درون و یک ساحت ناظر به برون دانشگاه است
یزد - پیرامون تخصیص بیمارستانی بنام بیمارستان صنعت و معدن بحث و تبادل نظر گردید
یزد - رئیس مجمع نمایندگان با تاکید بر این که مطالبات کشاورزان شرق اصفهان به حق است و مسئولان باید مشکلات آنان را مرتفع کنند، اظهار کرد: آب انتقالی به یزد ارتباطی با حق‌آبه‌ی زاینده‌ رود ندارد
یزد - استاندار گفت : برنامه های خود را از شهرستان های محروم شروع کردیم و سپس به حاشیه های شهر یزد رفتیم و امروز هم به بخش مرکزی آمدیم که جمعیت قابل توجهی دارد
یزد - بزودی برای افرادی که واکسن دریافت کرده اند تسهیلاتی برای تردد ها و مواردی دیگر که هنوز جزئیات آن از سوی ستاد ملی کرونا ابلاغ نشده در نظر گرفته خواهد شد
یزد - استاندار و جمعی از همراهان در ساختمان منطقه یزد حضور بهم رسانده و از نزدیک در جریان روند راه اندازی جایگاهها قرار گرفتند
یزد - فاطمی استاندار به همراه صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد ، مدیر عامل شرکت آبفا و جمعی دیگر از مسئولین استانی از روند اجرایی پروژه آبرسانی به 58 روستای شهرستان بهاباد بازدید نمودند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید