صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۴ دی ۱۴۰۰ / ۰۲:۳۶
کد خبر: 7343
گزارشگر: 213
۹۹۴
۱
۰
۷
انتقاد تند رییس اتاق ایران و سوئیس به مبادلات کالا به کالا

تهاتر چای با نفت ایران تاسف آور است!/خطای آشکار سیاست نفت در برابر کالا

تهاتر چای با نفت ایران تاسف آور است!/خطای آشکار سیاست نفت در برابر کالا
رییس اتاق ایران و سوئیس با ابراز تاسف از"تهاتر چای در برابر نفت گفت: «تهاتر در تاریخ بشریت، روشی مربوط به قبل از به وجود آمدن واحد پولی است»، افزود: «یقینا دلیلی وجود داشته که تهاتر دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد».

به گزارش آسیانیوز، رییس اتاق ایران و سوئیس با ابراز تاسف از"تهاتر چای در برابر نفت"، این روش را "مربوط به قبل از به وجود آمدن واحد پولی" دانست و گفت که با تهاتر نمی‌توان تکنولوژی را وارد کرد.

شریف نظام مافی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با انتقاد از سیاست تهاتری در کشور، این روش کار را "کوتاه مدت" توصیف کرد و گفت، این راهکار «نمی‌تواند مشکلی از بخش صنعتی و به خصوص تولید را برطرف کند».

او روز جمعه ۳ دی (۲۴ دسامبر) با بیان اینکه «تهاتر در تاریخ بشریت، روشی مربوط به قبل از به وجود آمدن واحد پولی است»، افزود: «یقینا دلیلی وجود داشته که تهاتر دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد».

به گفته وی: «اگر برنامه‌ای برای پیشرفت صنعت، اشتغال و صادرات داریم، نمی‌توانیم نیاز‌های خود را با تهاتر حل کنیم».

رییس اتاق ایران و سوئیس با اشاره به تهاتر چای سریلانکا با نفت ایران، از چای به عنوان "یک ماده مصرفی" نام برد و افزود که «چه بسا می‌شد از این تهاتر در زمینه دارو برای بیماران سرطانی یا اقلامی استفاده کرد که باعث پیشرفت اقتصاد شود».

آقای نظام مافی با بیان اینکه «نمی‌توانیم با روش تهاتر، تکنولوژی وارد کشور کنیم»، گفت که «کشورهای صاحب تکنولوژی قبول نخواهند کرد که تکنولوژی را در مقابل مواد خام بفروشند» چراکه این کشورها «مواد خام را با مشقت زیاد به محصول تبدیل کرده‌اند و این فرآیند، یک ارزش افزوده ایجاد کرده است».

نظام مافی گفت، در نهایت بتوان با کشورهای جهان سوم، مانند سریلانکا تهاتر را پیش برد، کشورهایی مانند سریلانکا که «به تازگی از یک جنگ داخلی وحشتناک خارج شده و اقتصاد این کشور بسیار ضعیف بوده و تنها بر اساس کشاورزی است».

جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات تبادلات بانکی با خارج، تهاتر نفت با کالا را در پیش گرفته است.

از جمله به تازگی، سریلانکا قرارداد ۲۵۱ میلیون دلاری "نفت در برابر چای" را با ایران امضا کرد. بر اساس این تفاهم که روز ۳۰ آذرماه (۲۱ دسامبر) به امضا رسید، سریلانکا بدهی نفتی خود را با چای تسویه می‌کند.

دویچه وله نوشت تنها چند روز پیش از آن نیز یک عضو شورای عالی مسکن ایران گفت که جمهوری اسلامی با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای وارد مذاکره ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال به صورت تهاتری شده است. احمد دنیامالی خاطرنشان کرده بود که شرط این همکاری، تهاتر با نفت یا کالاهای معدنی است.

جمهوری اسلامی ایران بعد از تحریم‌های آمریکا در تبادلات مالی و بانکی دچار مشکل شده و دولت ابراهیم رئیسی قصد دارد سیاست اقتصادی "تهاتر نفت با کالا" را به صورت فعال‌تر در پیش بگیرد.

ایران به دلیل اینکه روابط بانکی با بسیاری از کشورها ندارد می‌تواند از طریق تهاتر نفت با کالا مشکلات تبادلات بانکی را حل کند ولی کارشناسان امور و برخی مسئولان، تهاتر کالا با نفت را به زیان ایران می‌دانند.

سریلانکا قرارداد ۲۵۱ میلیون دلاری "نفت در برابر چای" را با ایران امضا کرد. طبق این قرارداد سریلانکا بدهی نفتی خود را با چای تسویه می‌کند. ایران برای حل مشکلات تبادلات بانکی با خارج تهاتر نفت با کالا را در پیش گرفته است.

تهاتر نفت ایران با ساخت مسکن توسط شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای
عضو شورای عالی مسکن می‌گوید، جمهوری اسلامی با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای وارد مذاکره ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال به صورت تهاتری شده است. شرط این همکاری تهاتر با نفت یا کالاهای معدنی است.

تجارت خارجی ایران: تهاتر، امتیاز و تخفیف
در حالی که ارزش صادرات غیرنفتی ایران در ۸ ماه اول سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته ۴۲ درصد رشد داشته و از طرفی هم حجم صادرات نفت و هم قیمت نفت ایران در این دوره دو برابر شده، اما باز ایران با بحران ارز مواجه است./

https://www.asianews.ir/u/4s2
اخبار مرتبط
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کسری بودجه، نرخ تورم بالا و خشک‌سالی اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها که قطار حرکت اقتصاد کشور متوقف بود، توسعه زیادی در دنیا صورت ‌گرفته است و اگر به همین منوال شرایط ادامه یابد، اقتصاد کشور ما رو به زوال خواهد بود.
مدیر «شرکت صادراتی تهران ستاک» که یک تولیدکننده مشتاق و دور از وطن بود و قصد سرمایه گذاری در کشور را داشت و دارد، در حال آغاز اعمال ایده ها و ارتباطش با بانک ها، مانند بسیاری از صنعتگران کشور، در دام ظلم نظام بانکی ایران افتاد! این تولید کننده، نامه ای به ابراهیم رئیسی نوشته و از او تظلم خواهی کرده است.
رشد اقتصادی تنها از طریق عوامل مرسوم؛ مانند سرمایه و نیروی کار، نتایج دقیقی به دست نمی دهد و سرمایه انسانی به عنوان یک متغیر اصلی باید وارد مدل های رشد شود؛ به همین خاطر سیاست گذار باید توجه بیشتری برای جلوگیری از مهاجرت سرمایه انسانی متخصص اختصاص دهد.
در حالی که ماه های اخیر اخباری مبنی بر افزایس قابل توجه نرخ دلار و ورشکستگی اقتصادی متتشر شد، امروز نیز در پی افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران طی هفته‌های گذشته، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
م م
۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
0
0

واقعا که !!! کارهای این دولت هم که بدون کار کارشناسی داره انجام میشه. همه اش عوام فریبی. این طلب ایران مربوط به بیش از 10 سال هست و تو این مدت اونها همه اش می خواستند به بهانه تحریم ها پول به ما ندن و به ما چایی هاشون رو قالب کنند و ایران نمی پذیرفت حالا تو بوق و کرنا میکنند که طرحی ابتکاری است!!! این همه صبر کردید و پول ندادن تا تحریم ها رفع بشه مگه الان نمیگین که داریم مذاکره می کنیم تا کل تحریم ها بر داشته بشه؟ خوب یه کم دیگه صبر می کردین تا پول بگیربن. لا اقل میتونستید ازشون کائوچو بگیرید که نیاز تمام صنایع لاستیک کشور هست که دارن الان به بدبختی و با دلارهای گرون و آزاد کائوچو می خرن و وارد می کنند و لاستیک رو هم مجبورن گرون بفروشن


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید