صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
کد خبر: 7395
گزارشگر: 213
۹۰۳
۰
۰
۴
منشا میوه های آلوده و برگشت خورده چیست

سیب زمینی های سمی را بخوریم یا نخوریم؟/واردات سموم غیراستاندارد به ایران از چین!

سیب زمینی های سمی را بخوریم یا نخوریم؟/واردات سموم غیراستاندارد به ایران از چین!
در حالی که فعالان کشاورزی و از جمله رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد غیر استاندارد بودن را شامل کل محصولات کشاورزی تولید شده در ایران می دانند، واردات سموم بی کیفیت از چین سبب بی اعتبار شدن محصولات صادرات ایران بیان شده است و باید دید مردم در قبال مصرف این محصولات چه تبعاتی را باید در آینده پس بدهند؟

به گزارش آسیانیوز، اخیرا خبر برگشت سیب زمینی صادراتی ایران از ترکمنستان و ازبکستان خبرساز شده است. حالا رئیس اتحادیه بارفروشان می‎‌گوید: بخشی از این سیب‌زمینی‌ها از مرز عبور کرده و صادر شده و بخشی دیگر در ایران به فروش رفته است.

 با انتشار خبر بازگشت سیب‌رمینی‌های صادراتی از ترکمنستان و ازبکستان، رئیس اتحادیه بارفروشان در نامه‌ای توضیحات زیر را ارسال کرده است.

حیدر ساکن برجی در این نامه توضیح داده که «احتراما ضمن تقدیر و تشکر بابت اطلاع رسانی سریع و شفاف از جانب آن رسانه و اینکه موضوعات مربوط در این خصوص از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار است لازم به ذکر است در مصاحبه صورت گرفته در هفته گذشته با ریاست اتحادیه بارفروشان مشهد، توضیحات به گونه دیگری برداشت شده است و تداخل معنایی صورت گرفته است.

در چند وقت قبل، کشور ازبکستان طی یک اقدام بی‌سابقه از ورود سیب زمینی های ایران جلوگیری به عمل آورد.

گرچه برای مدت ۲۴ ساعت کشور ترکمنستان نیز ممانعت ورود برای سیب‌زمینی ایران در مرز لطف آباد ایجاد کرد اما پس از ۲۴ ساعت با رایزنی و برطرف کردن دغدغه مسئولین قرنطینه ترکمنستان ورود آزاد شد.

بخشی از محموله های ارسالی ایران در مرز بین دو کشور ترکمنستان و ازبکستان چند روز متوقف و در نهایت در کشور ترکمنستان بفروش رسید.

در همین راستا محموله‌های ترانزیتی ایران که از طریق ترکمنستان به طرف ازبکستان ارسال می‌شد قبل از ورود به ترکمنستان از مرز برگشته و در داخل کشور به فروش رسید.»

پیش‌تر حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد به تجارت‌نیوز گفته بود: وقتی میوه یا صیفی‌جات از لب مرز به کشور مقصد برگشت می‌خورد معمولا این محصولات کشاورزی در داخل کشور مصرف می‌شوند.

 نه تنها سیب‌زمینی‌ها از ازبکستان و ترکمنستان برگشت خوردند بلکه کشورهای دیگر نیز کیوی و فلفل دلمه‌ای ایران را نپذیرفتند. میوه‌های صادراتی برگشت خورده چه می‌شوند؟

این در حالی است که  مدت‌هاست که کشورهای خارجی محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرند. برخی می‌گویند علت عدم پذیرش میوه‌های ایران استفاده بیش از حد کشاورزان از سموم است و وزارت جهاد کشاورزی نظارتی بر شیوه تولید محصولات ندارد.

در این میان اما عده‌ای هستند که معتقدند سموم وارد شده غیراستاندارد است و کیفیت لازم را ندارد. خارجی‌ها هم سموم به کار رفته در ایران را غیراستاندارد می‌دانند.

در همین مورد رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: وقتی میوه یا صیفی‌جات از لب مرز به کشور مقصد برگشت می‌خورد معمولا این محصولات کشاورزی در داخل کشور مصرف می‌شوند.

حیدر ساکن برجی توضیح داد: این به معنای آن نیست چون محصولات کشاورزی صادراتی بودند کشاورز از یک سموم خاص برای برخی از میوه‌ها استفاده کرده باشد و تنها چند محموله مشکل داشته باشد. بلکه غیر استاندارد بودن در کل محصولات کشاورزی تولید شده، وجود دارد.

این فعال اقتصادی گفت: با توجه به مرجوع شدن محصولات کشاورزی کل محصولات زیر سوال رفته است. برای تمام محصولات از یک سموم استفاده شده بنابراین نمی‌شود تنها یک محموله را معدوم کرد چرا که در کشور همان کالاها مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

او گفت: مسئولان در زمینه واردات سموم باید مراقبت می‌کردند. احتمالا برای واردات سموم در آن زمان رانتی استفاده شده و بعدها نیز این سموم به کشاورزان تحمیل شده است. در هر حال این سموم استاندارد لازم را نداشته است.

مقصران باید تاوان بدهند

 
برجی اظهار کرد: برخی با اهمال کاری منافع ملی کشور را به خطر انداخته‌اند و مقصران باید تاوان این تخلفات را بدهند.

اخیرا ازبکستان و ترکمنستان مانع واردات سیب‌زمینی‌های ایرانی به کشور خود شدند. پاکستان هم از مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران استفاده و بازارهای صادراتی ایران را تصاحب کرده است.

پیش‌تر حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفته بود: «طبق بررسی‌های به عمل آمده سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود. گویا این سموم از کیفیت لازم برخوردار نیست. قوه قضاییه باید به این مساله ورود کند چرا که در این شرایط بازگشت محصولات کشاورزی صادر شده منافع ملی و اشتغالزایی را تهدید می‌کند.»/تجارت نیوز

https://www.asianews.ir/u/4tg
اخبار مرتبط
بر اساس داده‌های سال ۲۰۱۸ وزارت صنعت و تجارت پاکستان، بیش از ۹۰ درصد چلغوز پاکستان در وزیرستان جنوبی حدود پنج هزار تُن در سال تولید می‌شود.
یزد - دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر بر هم افزایی دستگاه‌های متولی زمین و لزوم تقویت گشت‌های حفاظت از اراضی، تأکید کرد و نسبت به اقدام به هرگونه تغییرکاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی هشدار داد
در سال های اخیر صنعت غذا با چالش‌هایی همچون کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت و کاهش موجودی انبارها مواجه است و نوسانات نرخ ارز و دستورالعمل‌های مختلف و بدون برنامه قبلی؛ همراه با سیاست های نامناسب دولت از جمله مواردی است که در ایجاد این چالش ها نقش اساسی داشته است.
در پی صدور احکام طولانی در اغلب پرونده های کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، عده ای بی گناه همیشه قربانی می شوند و فاسدان سر سلامت به در می برند و سرانجام با مانور موضوعاتی مانند عدالت اقتصادی، سر و ته کارزار عدالت خواهی سر از ناکجا آباد درمی آورد..حال که طبق این قاعده، درباره «نیشکر هفت تپه» و محکومیت های نابرابر به این تکرار رسیده ایم، این مساله موردتوجه تحریریه «آسیانیوز» و سردبیر این رسانه قرار گرفت که بر آن شدیم تا به گوشه ای از روایت دادخواهی در پرونده کارخانه نیشکر هفت تپه بپردازیم.
در شرایط حساس اقتصادی کشور که باید مسئله ارز در به نحو بهینه ای مدیریت شود بهره برداری از حداکثر ظرفیت های تولیدات کشاورزی و جلوگیری از واردات غیرضروری کالاهایی که امکان تولید آن ها در کشور فراهم است، نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور ایفا می کند.
این روزها چالش بزرگ کشورهای جهان تامین غذای سالم است؛ در حالی که استفاده از کودهای شیمیایی که در کارخانجات به منظور افزایش بهره وری کمی استفاده می شود، تبدیل به یکی از نگرانی های مدیران غذایی کشورهای جهان شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید