صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۹
کد خبر: 7403
گزارشگر: 306
۴۸۴
۰
۰
۰
دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد مطرح کرد

باید دقت لازم را به عمل آورد تا اصالت سنت‌های ملی و محلی استحاله نشود

باید دقت لازم را به عمل آورد تا اصالت سنت‌های ملی و محلی استحاله نشود
یزد - دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد در هفتادمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که با موضوع تبدیل سنت‌های ملی و محلی به رویداد گردشگری که به‌ صورت مجازی برگزار شد، با تأکید بر سنت‌های ملی و محلی از قابلیت این سنت‌ها برای تبدیل شدن به رویداد گردشگری و همچنین بازآفرینی محلات فرسوده و آسیب‌دیده سخن به میان آورد و افزود: در این زمینه می‌بایست دقت لازم را به عمل آورد تا اصالت این سنت‌ها استحاله نشود

آسیا نیوز / یزد ؛ « محمدمهدی شرافت» با اشاره به اهمیت سنت‌های ملی و محلی در توسعه گردشگری، بر لزوم اهتمام به این سنت‌ها به عنوان محور اصلی بازآفرینی شهری تاکید کرد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت مفهوم بازآفرینی شهری، نقش آن در حفظ ویژگی‌های اصلی فضای شهری و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و محیطی را مهم خواند.

 شرافت سپس به اهمیت سنت‌های ملی و محلی در توسعه گردشگری پرداخت و مراسم عزاداری ماه محرم در شهر یزد را به‌عنوان مهم‌ترین سنت آیینی برای تبدیل شدن به رویداد گردشگری عنوان کرد.

به گفته دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد، یکی از دلایل مهم حفظ بافت تاریخی و هویت محله‌ای در شهر یزد برگزاری مراسم‌های ماه محرم است بنابراین می‌تواند به عنوان محور اصلی بازآفرینی شهری قرار گیرد.

شرافت در ادامه به لزوم انجام مطالعات تئوریک در این زمینه تاکید کرد و از مطالعات جامع دانشگاهی دیگر شهرها همچون شهر کرمان در رابطه با جشن سده سخن به میان آورد.

وی در ادامه به آسیب‌های این حوزه نیز پرداخت و به حضور گردشگران و تحریف معنایی مراسم آیینی اشاره کرد و در همین زمینه به سفر اخیر هیات وزیران و بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از یکی از مجموعه‌های اقامتی در یزد و برگزاری مراسم شب یلدا اشاره کرد و افزود: این مراسم فاقد اصالت و هیچ ارتباطی به سنت شب‌چله نداشت.

شرافت در ادامه دیگر چالش‌ این حوزه را ظرفیت زمانی و محلی دانست و در همین راستا اولین اقدام را تقویم‌مند و نظام‌مند کردن این رویدادهای عنوان کرد.

دبیر کانون تفکر گردشگری یکی از نقاط قوت احیای این‌گونه مراسم و سنت‌هایی را خانواده محور بودن آن دانست و به مشکلات موجود در این حوزه همچون هماهنگ کردن سه تقویم هجری قمری، هجری شمسی و میلادی پرداخت و مدیریت علمی و کارآمد در این حوزه را ضروری عنوان کرد.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های پیش آمده را فرصت مناسبی برای مرمت و بازسازی‌های ضروری در بافت تاریخی همچون بازسازی و احیای کارخانه سعادت نساجان عنوان کرد.

به گفته شرافت، کشور ایران با سابقه دیرینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود توان حضور در رویدادهای بین‌المللی را دارد که این خود نیازمند سیستم مدیریت یکپارچه قوی است.

وی با توجه به ثبت جهانی شدن شهر یزد، مهم‌ترین دستاورد ثبت جهانی یزد را مدیریت یکپارچه عنوان کرد که متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است.

دبیر کانون تفکر گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود  به عوامل موفقیت این حوزه همچون طراحی، تبلیغات، مدیریت کارآمد و پیوند جامعه ملی و محلی اشاره کرد.

سید محمد جواد عرفانفر

 باید دقت لازم را به عمل آورد تا اصالت سنت‌های ملی و محلی استحاله نشود,  محمدمهدی شرافت دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/4to
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید