صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۴
کد خبر: 7405
گزارشگر: 213
۱۰۳۸
۰
۰
۳
در ادامه سلسله یادداشت های جاده ابریشم/مهدی کریمی تفرشی

ضعف ترانزیت ایران در جاده ابریشم

ضعف ترانزیت ایران در جاده ابریشم
در راستای نقش ایران در جاده ابریشم، ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به این مقوله بی‌توجهی شده است.

ضعف ترانزیت ایران در جاده ابریشم

به گزارش آسیانیوز، راه ابریشم یک طرح بزرگ و بزرگترین طرح حال حاضر قرن بیست و یکم است که قاره های آسیا و اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد.

برای ارتقا جایگاه ایران در این پروژه الزاماتی از دید چینی ها لازم است که از جمله این الزامات اصلاح نظام بانکداری و اعتبارات بورس، مقابله جدی و سراسری با عزمی جدی علیه پولشویی، همکاری های آموزشی و سفرهای تخصصی میان دو طرف، انتخاب یک مدل توسعه ، اصلاح قوانین و مقررات برای تسهیل در تجارت و اقتصاد دو جانبه و چند جانبه است.

----------------------

بیشتر بخوانید:

نقش بندر چابهار در راه ابریشم

-----------------------------------------
ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد و استفاده از این ظرفیت نیازمند توجه مسئولان و ارتقای دانش در این حوزه است. اما در سال‌های اخیر بی‌توجهی به مقوله ترانزیت که یکی از نمادهای دقیق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود موجب شده است برخی مسیرهای ترانزیتی از کشورمان حذف شود و یا به دلیل نبود جذابیت‌های خاص، صاحبان کالا مسیرهای ترانزیتی دیگری را برای حمل کالای خود انتخاب کنند، در حالی که "کوتاهی مسیر" و "دسترسی آسان" یکی از جذابیت‌های کریدورهای ترانزیتی کشورمان است.

"تعرفه های غیر رقابتی" و "زمان طولانی حمل کالا" از جمله مشکلاتی است که در برخی از کریدورهای ترانزیتی ما وجود دارد. هنوز در محدود مسیرهای ترانزیتی امکان "رصد کالا" برای صاحبان کالا فراهم نیست و این برای کریدورهای ترانزیتی یک عدم مزیت جدی به حساب می‌آید.

-----------

بیشتر بخوانید

احیای جاده ابریشم

------------------------------------

یکی از کریدورهای ترانزیتی مهم ریلی که از کشور ما نیز می‌گذرد، کریدور چین-اروپا است. اما به تازگی کشور ترکیه تلاش کرده است، با احداث مسیر جدید ترانزیت ریلی بین استانبول تا شیان چین و طبیعتا حذف ایران، صاحبان کالا را به سمت کریدور مد نظر خود سوق دهد.

نخستین قطار باریِ ترکیه در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۲۰ عازم چین شد، این قطار که حامل محصولات صادراتیِ ترکیه‌‎ای بود، در تاریخ مذکور از مقصد استانبول حرکت و با پیمودن ۸۶۹۳ کیلومتر و عبور از پنج کشور (ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و چین) پس از ۱۲ روز به استان "شیان چین" رسید.

مسیر کریدور ترکیه-چین طولانی تر و پرهزینه تر از کریدور ایران است، اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، قطار باری در این کریدور ۸۵۰۰ کیلومتری ۱۲ روزه سیر می‌کند در حالی که عبور قطار باری چین-اروپا در کریدور ایران خیلی بیشتر زمان می‌برد و این در واقع برای صاحب کالا دافعه ایجاد می‌کند.

----------------------

بیشتر بخوانید

«یک کمربند، یک جاده»؛ شکل جدید راه ابریشم

---------------------------------

صنعت ترانزیت و حمل و نقل کشورمان نیاز به یک بازنگری جدی و مدیریت دلسوزانه دارد تا بتوانیم جایگاه تاریخی خود را در راه ابریشم حفظ کنیم و از این جایگاه به عنوان یک سکوی پرتاب برای تبدیل شدن به یکی از قطب های اقتصادی منطقه بهره برداری کنیم./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4tq
اخبار مرتبط
چین برای تجارت به اروپا راه تجارت دریایی را در اختیار دارد، برای تجارت دریایی هم باید کشتی‌های این کشور در اقیانوس آرام از تنگه‌ای عبور کنند به نام «تنگه مالاکا» که در صورت مواجهه احتمالی با آمریکا آن تنگه عاملی برای توقف تجارت جهانی چین می شود.
نقش ایران و بخصوص بندر چابهار به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر نقشی حیاتی است.
احیای راه ابریشم یک طرح بزرگ و بزرگترین طرح حال حاضر قرن بیست و یکم است که قاره های آسیا و اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد.
روزنامه‌ آسیا در نظر دارد نظر به اهمیت پروژه‌ی جهانی «احیای جاده ابریشم» سلسله یادداشت‌هایی درباره‌ی زوایای مختلف این پروژه‌ی مهم را به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه احیای کسب‌وکارهای جاده ابریشم سازمان ملل (یونسکو) منتشر کند.
قانون کار در ایران که هیچ‌گاه به طور کامل اجرا نشده و نخست باید به صورت کامل اجرا بشود تا بعد نواقصش مشخص شود؛ این در حالی است که با وجود قوانین فعلی امنیت شغلی در کشور ما تا 96 درصد از بین رفته است.
در سال های اخیر غذایی صنایع از رشد خوبی در زمینه بسته بندی برخوردار بوده است که با افزایش سطح دانش و فناوری و حضور در نمایشگاه های بین المللی و درک درست از فناوریهای روز دنیا، بی تردید قدم های موثرتری برداشته خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید