صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۷
کد خبر: 7413
گزارشگر: 213
۹۳۵
۰
۰
۵
خبر معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه درباره یارانه معیشتی

یارانه‌ نقدی به هر نفر افزایش یافت

یارانه‌ نقدی به هر نفر افزایش یافت
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: با حذف ارز ترجیحی، به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در واقع ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

به گزارش آسیانیوز، معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

---------------------

بیشتر بخوانید

آخرین وضعیت واریز سهمیه بنزین و جبرانی

-----------------------------------------------------

سید حمید پورمحمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم.

او با اشاره به این که کمک کالایی در دستور کار نیست، اضافه کرد: این نوع کمک زمانی انجام می شود که نتوانیم به وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین با ثبات و مطمئن کالا برداشته می شود و دولت خودش را کنار می کشد و بخش خصوصی به فراوانی می تواند این کالاها را تأمین کند.

پورمحمدی گفت: بنابراین ثبات در تأمین مستمر کالاها، یکی از اثرات این موضوع است پس یارانه را به صورت نقدی به مردم می دهیم و خودشان تشخیص می دهند آن را صرف چه کالایی کنند.

 

---------------------

بیشتر بخوانید

«جزییات» دو برابر شدن مبلغ یارانه ها از دی ماه ۱۴۰۰
--------------------------------------------------

او افزود: بررسی ها نشان می دهد که اگر همه ی ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی بر روی هم حدود هفت درصد اثر تورمی کل دارد. اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه ی پولی ۲۸ درصد اثر تورمی دارد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: هر کدام از ارز ترجیحی که حذف شود به ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می شود.

پورمحمدی افزود: تجارب گذشته نشان می دهد حذف ارز ترجیحی به جز شوک اولیه که وارد می کند در بلندمدت اثرات کاهنده بر تورم دارد. اکنون گندم را از گندمکار حدود هفت هزار تومان می خریم و حدود ۶۰۰ تومان می فروشیم یعنی دولت شش هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گندم، یارانه می دهد.

پورمحمدی ادامه داد: اکنون ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم می خریم، بر اساس بررسی ها در بدترین حالت، میزان مصرف کشور, هشت میلیون تن است یعنی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم معلوم نیست چه می شود؟ یا از مرز خارج می شود و یا مصرف دیگری از آن می شود و یا کسی آن را با تغییر اندک به عنوان کالای دیگر صادر می کند و به او مشوق مالیاتی هم می دهیم.

وی افزود: چرا باید این کار را کنیم؟ به آن میزانی که لازم است می گیریم و پول آن را در حلقه ی آخر به مردم می دهیم./گفتگوی ویژه خبری سیما

https://www.asianews.ir/u/4tx
اخبار مرتبط
سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی با کارت ملی به برخی از افراد تعلق می گیرد.
براساس یک طرح آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا می کند، در حالی که از موضوع تغییر روش سهمیه بندی بنزین با یک برداشت اشتباه خبر افزایش قیمت بنزین بیرون آمد.
محسن رضایی وعده دو برابر شدن یارانه ها را از دی ماه 1400 داده و گفته است: طبق پیش بینی‌ها و برآورد‌ها هر خانوار رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان نقد و کالا یارانه دریافت خواهند کرد.
در طرح جدید یارانه که از سوی معاونت اقتصادی دولت مطرح شده، قرار است طرح باز توزیع یارانه بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد اختصاص یابد.
بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر این است که نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی را از دریافت ارز ترجیحی حذف کند و در ازای آن اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ۷ دهک درآمدی در نظر گرفته شده است.
تا چندی پیش خریداران خودرو که قبلا ثبت نام کرده بودند خودرو را با قیمت‌های جدید خریداری کردند؛ اما به گفته نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس این موضوع خلاف موارد برخی از قراردادها است.
یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد ماهانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند؛ در حالی که این مبلغ برای خانوارهای چهار نفره دهک پنجم، ششم و هفتم ۳۶۰ هزار تومان است.
با توجه به بودجه ای که دولت برای یارانه‌های نقدی کل سال ۱۴۰۱ بودجه در نظر گرفته است، تصمیم جدی برای حذف یارانه‌بگیران وجود دارد و سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه، اطلاعاتشان توسط کمیته امام (ره) بررسی می شود.
پیش فروش و فروش فوق‌العاده جدید سایپا آغاز شده است که در آن پنج مدل خودرو عرضه خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید