صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ دی ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۷
کد خبر: 7416
گزارشگر: 213
۶۵۴
۰
۰
۲
آخرین خبر درباره سویه جدید و مرگبار کرونا

اُمیکرون جایگزین دلتا شد!

اُمیکرون جایگزین دلتا شد!
پژوهش دانشمندان آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که عفونت با سویه‌ی جدید اُمیکرون می‌تواند باعث ایمنی نسبت به سویه‌ی قبلی دلتا هم شود، بنابراین اُمیکرون می‌تواند جایگزین دلتا شود.

به گزارش آسیانیوز، پژوهش دانشمندان آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که عفونت با سویه‌ی جدید اُمیکرون می‌تواند باعث ایمنی نسبت به سویه‌ی قبلی دلتا هم شود، بنابراین اُمیکرون می‌تواند جایگزین دلتا شود.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

مصونیت در برابر «اومیکرن» با واکسنی که در ایران نیست!

------------------------------------------------------------------------------

 این بررسی که فقط در گروه کوچکی از افراد انجام شده و هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، نشان داد افرادی با سویه‌ی اُمیکرون آلوده شده‌اند، به خصوص آنهایی که قبلا واکسینه شده بودند، ایمنی تشدیدشده‌ای نسبت به سویه‌ی دلتا پیدا کرده‌اند.


در این بررسی ۳۳ فرد واکسینه‌شده و غیرواکسینه که در آفریقای جنوبی دچار عفونت با اُمیکرون شده بودند، بررسی شدند.

این پژوهشگران دریافتند که در طول ۱۴ روز پس از وارد شدن این افراد به این بررسی، میزان‌های آنتی‌بادی‌های خنثی کننده اُمیکرون بیش از ۱۴ برابر شده‌اند، اما در عین حال دریافتند که افزایش ۴.۴ برابری آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سویه‌ی دلتا هم رخ داده است.

این دانشمندان گفتند: «افزایش خنثی‌کنندگی سویه‌ی دلتا در این افراد دارای عفونت با اُمیکرون ممکن است به کاهش توانایی سویه‌ی دلتا در عفونت دوباره آنها هم بینجامد.»

-------------------------

بیشتر بخوانید:

واکسن های معتبر بر اومیکرن بی اثرند/آمادگی جهان برای تولید واکسن!
--------------------------------------------------------------------
به گفته این دانشمندان، با توجه به این نتایج اُمیکرون می‌تواند جایگزین سویه‌ی دلتا شود، چرا که می‌تواند پاسخ ایمنی ایجاد کند که دلتا را هم خنثی می‌کند و احتمال عفونت دوباره با دلتا را کمتر کند.

به گفته این دانشمندان، پیامدهایی این جابجایی بستگی به این دارد که اُمیکرون نسبت به دلتا بیماری‌زایی کمتری داشته باشد یا نه. آنها گفتند: «اگر این چنین باشد، میزان بروز بیماری شدید کووید-۱۹ کاهش خواهد یافت و ممکن است شیوع کرونا باعث اختلال کمتری در افراد و جامعه شود.»

آلکس سیگال، استاد پژوهش سلامت در آفریقا در آفریقای جنوبی در توئیتی در روز دوشنبه گفت اگر اُمیکرون آنچنانکه از تجربه آفریقای جنوبی برداشت می‌شود، بیماری‌زایی کمتری داشته باشد، «به خارج کردن دلتا از صحنه کمک خواهد کرد».

به نقل از همشهری آنلاین، بر اساس یافته‌های یک بررسی قبلی در آفریقای جنوبی، خطر بستری شدن و بیماری شدید در افراد مبتلا به سویه‌ی اُمیکرون در مقایسه با سویه‌ی دلتا کمتر است، گرچه این پژوهشگران می‌گویند این کاهش شدت بیماری ممکن است تا حدی به علت میزان بالای ایمنی جمعیت در آفریقای جنوبی باشد.

سویه‌ی اًمیکرون که برای نخستین بار در ماه نوامبر در آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ شناسایی شد، از آن هنگام به سراسر جهان انتشار یافته است و اوج‌گرفتن شیوع کرونا در برخی از کشورها باعث شده است./

https://www.asianews.ir/u/4u0
اخبار مرتبط
شرکت آسترازنکا می‌گوید که براساس مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کرده است که با تزریق دوز سوم آسترازنکا سطح پادتن‌ها علیه سویه اومیکرون «به میزان قابل توجهی» افزایش می یابد.
همچنانکه شهردار لندن میزان گسترش سویه اومیکرون در پایتخت کشورش را یک واقعه خواند؛ تحقیقات پژوهشی پزشکی آلمان نیز نشان می‌دهد که قابلیت پادتن‌های ایجادشده با واکسن‌های فایزر بیونتک، مدرنا و آکسفورد زنکا در مقابل سویه اومیکرون به‌گونه‌ای چشمگیر کاهش یافته است و به ساختن واکسن مخصوص اومیکرن نیاز مبرم وجود دارد.
در حالی که برخی سویه اومیکرن را هنوز جدی نگرفته اند، پزشکان و جامعه جهانی بهداشت آن را مرگ آور توصیف کرده اند و حتی رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا درباره شیوع اومیکرون برای مردم ایران نسخه پیچیده و هشدار داده است.
تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: روند گسترش سویه اُمیکرون همچنان ادامه دارد و ضرورت دارد تا افراد مراسم و دورهمی‌های کریسمس را لغو کنند.
در حالی که چند روز گذشته گزارش مرگ در اثر ابتلا به اومیکرون منتشر شد، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفته است، هم اکنون ۷۷ کشور شناسایی اومیکرون را گزارش کرده‌اندکه سرعت سرایت آن از سویه های دیگر کرونا بسیار بیشتر است.
شرکت‌ بیون‌تک اعلام کرد که دریافت ۳ دوز از واکسن فایزر در برابر سویه اومیکرون مصونیت ایجاد خواهد کرد.
در حالی که رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد از ورود سویه خطرناک کرونای «امیکرون» به ایران و قدرت سرایت 10 برابری آن نسبت به دلتا کرونا خبر داد، گفته شده که تجهیزات پزشکی تشخیص امیکرن در ایران وجود ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید