صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ دی ۱۴۰۰ / ۲۳:۲۲
کد خبر: 7418
گزارشگر: 213
۱۰۰۶
۰
۰
۳
به قلم رضا سلیمان نوری

سفر تاریخی به خیابان مدرن «ارگ مشهد»

سفر تاریخی به خیابان مدرن «ارگ مشهد»
برای سفری تاریخی به خیابان خاطره‌انگیز و مدرن ارگ مشهد؛ کتاب خواندنی «خیابان ارگ مشهد» نوشته رضا سلیمان نوری یک پیشنهاد به یاد ماندنی است.

به گزارش آسیانیوز، جواد لگزیان: برای سفری تاریخی به خیابان خاطره‌انگیز و مدرن ارگ مشهد؛ این تاریخی‌ترین خیابان ایران که مجموعه‌ای بی‌همتا از بناها و گذرهای امروزی از باغ ملی تا هتل پارس و کافه چمن را در خود جای داده است، کتاب خواندنی خیابان ارگ مشهد یک پیشنهاد به یاد ماندنی است.

در این کتاب رضا سلیمان نوری کارشناس ارشد ایران شناسی، خراسان‌پژوه و رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهار باغ خراسان با دقتی بی‌نظیر علاوه بر بررسی تمام متون تاریخی با هشتاد نفر به گفتگو نشسته تا تصویری جالب از گذشته را ارائه دهد و البته با هوشمندی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های این خیابان برای برنامه‌ریزی آینده را هم توصیف کرده است.

در فصل اول کتاب، خیابان ارگ به لحاظ تاریخی بررسی شده است. اینکه ارگ مشهد تا قبل از تأسیس این خیابان چه بوده، و پس از آن چه ساختاری داشته و اولین وضعیت خیابان ارگ چگونه بوده است.در فصل دوم بنا‌های تاریخی ارگ از جمله آثار ثبت شده، آثار ثبت نشده، آثار تخریبی، آثار مدفون شده و آثار از ثبت ملی خارج شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل سوم کتاب اختصاص به تشریح معماری بنا‌های موجود در ارگ، در ادوار مختلف دوره‌های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی و دلیل وجود آثار متفاوت در دهه‌های گوناگون هر دوره دارد.فصل چهارم کتاب، ارگ به روایت شاهدان عینی است که برای نگارش آن از تاریخ شفاهی استفاده و با حدود ۸۰ نفر از افراد مطلع از گذشته این خیابان گفتگو شده است.

فصل پنجم کتاب، گشت در خیابان ارگ امروز، نام دارد. در این فصل، خیابان ارگ مشهد در سال ۱۳۹۸ به تصویر کشیده شده و ویژگی‌ها و ظرفیت‌های این خیابان از جمله مغازه‌ها، مراکز خدماتی و فضا‌های سبز معرفی شده است.در آخرین فصل کتاب فرصت‌های آینده این خیابان مطرح شده که بیان می‌کند آینده ارگ چگونه می‌تواند باشد.

کتاب «خیابان ارگ مشهد» اثر رضا سلیمان نوری را انتشارات گفتمان شهر وابسته به پژوهشکده نوین شهر ثامن، در ۲۱۵ صفحه و با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر کرده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4u2
اخبار مرتبط
نمایشگاه نقاشی «شبیه من» دربرگیرنده مجموعه ای از تابلوهای نقاشی به سبک اکسپرسیونیسم اثر کوثر گلابگیر، در «هنر خانه بن بست» مشهد برگزار می شود.
تنهایی یک حس آزاردهنده نیست که باید سریع از دست آن خلاص شویم؛ بلکه فضیلتی شایان توجه است؛ در حالی که برای تامل و رستگاری و در این روزگار آنلاین آدم های بسیاری در گریز از تنهایی در شبکه‌هایی اجتماعی غرق می‌شوند و این موضوعات مورد توجه نویسنده کتاب «در ستایش زمان تلف شده» قرار گرفته است.
«راهنمای بازیگری برای سینما» «بازتاب‌های شرقی سینمای علی حاتمی» و «تک‌گویی‌های برتر در سینمای جهان» از جمله تازه ترین کتاب هایی است از سوی انتشارات تابان خرد به چاپ رسیده است.
«یاد مرکب‌ها» اثری مانند ردِ پای تفکر و صورتِ اندیشه تاریخ معاصر ایران؛ در قالب شناسایی برجسته‌ترینِ نام‌ها و چهره‌ها در عرصه‌های فرهنگی و هنری، متشکل از چند مجموعه شاملِ شاعران، موسیقی‌دانان، نویسندگان و چهره‌های شاخص در حوزه تجسمی است.
حوادثی از جنس زندگی روزمره آرام و بی‌شتاب اما عمیق و درس‌آموز ماجراهای رمان «خیابان خانه مانگو» را می‌سازند؛ جملاتی تامل‌برانگیز درباره آشتی و جدال باطبیعت در این خانه از روح توفانی «اسپرانسا» دختر نوجوان بیان شده است.
نگارخانه بن ‌بست این روزها میزبان نمایشگاهی با عنوان «نمانخ» با آثار حامد ارزانی دهکردی به سبک هنری مدرن است که با اتصال نخ‌ها و نقطه‌ها گویی در پی کشف راز هستی برآمده است.
کتاب شیمی‌دان اثر به یاد ماندنی استفنی میر با ترجمه مرجان حمیدی را انتشارات کتاب آمه در ۵۶۵ صفحه رهسپار بازار کتاب کرده است.
کتاب «در حواشی کتاب» نوشته محمود آموزگار در ۱۷۴ صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان توسط انتشارات آمه منتشر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید