صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۳
کد خبر: 7430
گزارشگر: 213
۶۴۲
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

لطف مخرب دولت در قیمت گذاری!

لطف مخرب دولت در قیمت گذاری!
دایره دخالت دولت در امور اقتصادی به خصوص بخش تولید و قیمت‌گذاری طی چند سال اخیر گسترش یافته و تقریبا بسیاری از کالاها مشمول این لطف مخرب دولتی شده‌اند!

مهدی کریمی تفرشی: لطف مخرب دولت در قیمت گذاری!

به گزارش آسیانیوز، دایره دخالت دولت در امور اقتصادی به خصوص بخش تولید و قیمت‌گذاری طی چند سال اخیر گسترش یافته و تقریبا بسیاری از کالاها مشمول این لطف مخرب دولتی شده‌اند.

--------------

بیشتر بخوانید

ضعف ترانزیت ایران در جاده ابریشم

-------------------------------
متاسفانه تجربه نشان داده ریشه اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و بازار‌ از جمله نوسانات قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نهایتا نابودی تولید داخلی، سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است..

سازوکار بازار کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا است. از آنجا که سیاست‌های نظارتی دولت برای تنظیم بازار از جمله قیمت‌گذاری دستوری با سازوکار گفته شده هماهنگ نیست، ورود دولت به این بخش شاید به صورت موقتی و ظاهری نتیجه‌بخش باشد، اما در بلندمدت منجر به تشدید التهاب و اختلالات قیمتی خواهد شد.

طی سال‌های اخیر مسئولیت حمایت از تولید، تنظیم بازارها و مقابله با اختلالات قیمتی در جهت حمایت از مصرف‌کننده به نهادهای نظارتی متعددی از جمله سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده، ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات حکومتی واگذار شده اما برخلاف اهداف گفته شده کارنامه عملکرد این نهاد‌ها نتایج مثبتی نشان نمی‌دهد.

-----------------

بیشتر بخوانید:

نابودی 96 درصدی امنیت شغلی در نبود اجرای قانون کار

-------------------------------

تورم متناسب با اختلاف بین نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد تولید افزایش می‌یابد و دولت باید برای حذف رانت های بزرگ و فساد بخصوص در عرصه واردات فکری اساسی کند؛ از جمله تغییر مسیر از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی یکی از این راه حل هاست.

کنترل نرخ و نوسانات ارز که از عوامل کلیدی در کنترل تورم است نیازمند بهبود شرایط تجارت خارجی کشور و بازگشت ارز حاصل از صادرات و ضرورت مداخله بانک مرکزی است.

 

----------------------------

بیشتر بخوانید:

شوک اقتصادی کرونا؛ تورم؛ و نابودی ۶۵ درصد اشتغال در ایران

-----------------------------------------------------------------------------

آنچه مسلم است در صورتی که محیط اقتصاد کلان در شرایط بلاتکلیفی و نااطمینانی و انتظار نسبت به تغییرات محیط بین‌المللی قرار گیرد این موضوع می‌تواند حتی رشد اقتصادی را در سال پیش رو، نزدیک به صفر و حتی در دامنه منفی قرار دهد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4ue
اخبار مرتبط
در راستای نقش ایران در جاده ابریشم، ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به این مقوله بی‌توجهی شده است.
چین برای تجارت به اروپا راه تجارت دریایی را در اختیار دارد، برای تجارت دریایی هم باید کشتی‌های این کشور در اقیانوس آرام از تنگه‌ای عبور کنند به نام «تنگه مالاکا» که در صورت مواجهه احتمالی با آمریکا آن تنگه عاملی برای توقف تجارت جهانی چین می شود.
بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که در سال های اخیر، علی رغم اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی، شاهد افزایش چشمگیر قیمت و در نتیجه، کاهش قابل توجه مصرف این کالاها در داخل کشور بوده ایم.
قانون کار در ایران که هیچ‌گاه به طور کامل اجرا نشده و نخست باید به صورت کامل اجرا بشود تا بعد نواقصش مشخص شود؛ این در حالی است که با وجود قوانین فعلی امنیت شغلی در کشور ما تا 96 درصد از بین رفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید