صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۲
کد خبر: 7437
گزارشگر: 213
۷۸۴
۰
۰
۳
درگذشت روزنامه نگار پیشکسوت در آمریکا

صدرالدین الهی که بود؟

صدرالدین الهی که بود؟
صدرالدین الهی، از روزنامه‌نگاران پیشگام، پیشرو و تاثیرگذار ایران، روز چهارشنبه در سن ٨٧ سالگی در آمریکا درگذشت.

به گزارش آسیانیوز، صدرالدین الهی، از روزنامه‌نگاران پیشگام و تاثیرگذار ایران، روز چهارشنبه در سن ٨٧ سالگی در آمریکا درگذشت.

صدرالدّین الهی، در سال ۱۳۱۳ شمسی، در تهران به‌دنیا آمد. از سال آخر دبیرستان روزنامه‌نگار شد و کار خود را در روزنامهٔ کیهان آغاز کرد. او تحصیلات خود را در فرانسه به پایان برد و دیپلم‌های تخصصی دریافت کرد. در سال ۱۳۵۷ برای مطالعات دانشگاهی به «دانشگاه ایالتی سن‌خوزه» و «دانشگاه برکلی» به آمریکا رفت و دیگر به ایران برنگشت.

صدرالدّین الهی نقش برجسته‌ای در انتشار نشریه کیهان ورزشی داشت. وی در کنار مصطفی مصباح‌زاده، داریوش همایون و هوشنگ وزیری از کسانی‌ست که در پیدایش ژورنالیسم مدرن در ایران نقش به‌سزائی داشته‌اند.

وی همچنین در سلسله برنامه‌های عاشقانه‌های ایرانی شامل رشته‌برنامه لیلی و مجنون، و رشته‌برنامه ویس و رامین، و نیز رشته‌برنامه «با سعدی در بازارچه زندگی»، مشارکت داشت.

الهی، از پایه گذاران‌ پاورقی نویسی در کشور هم بود.

رضا قوی فکر روزنامه نگاری که از شاگردان استاد در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی بوده است و با معرفی وی کار روزنامه نگاری را در روزنامه کیهان آغاز کرد ه است ، ضمن تایید خبر درگذشت دکتر الهی گفت : «خانم عترت گودرزی همسر استاد روز گذشته خبر درگذشت ایشان را چنین تایید کرد ، " اندوه از دست دادن یار و همسفر ۶۳ ساله زندگیم فراموش نشدنی است به امید روزی که به او بپیوندم لحظه‌ها را می‌شمارم.»

قوی فکر در ادامه گفت: «دکتر الهی که استاد محبوب روزنامه نگاری در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی بود در ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۱۳ درمحله عود لاجان تهران به دنیا آمد. عشق به حرفه روزنامه نگاری در سال آخر دبیرستان او را به روزنامه کیهان‌ کشاند. خیلی زود پیشرفت کرد و برای تکمیل تحصیلاتش به فرانسه رفت در آنجا چندین مدرک دکترا گرفت اما خود را همواره فقط روزنامه نگار می‌دانست.»

او از شاخص‌ترین روزنامه نگاران‌ایرانی است که تا اخرین‌نفس نوشت و نوشت. دکتر الهی عاشق روزنامه نگاری بود. اوکه از پایه گذاران گزارش نویسی مطبوعاتی در ایران بود مجله کیهان ورزشی را پس از بازگشت از فرانسه و تحصیل در رشته جامعه شناسی ورزش با همکاری زنده یاد کاظم‌ گیلانپور بنیاد نهاد. دکتر الهی در سال ۵۷ برای طی یک دوره مطالعاتی به امریکا رفت و همانجا اقامت‌ گزید.

به نقل از انتخاب، استاد دکتر صدرالدین الهی در غربت هم‌از پای ننشست‌ و ضمن‌ نوشتن مقالات‌ متعدد در زمینه های متنوع روزنامه نگاری چندین‌ کتاب تحت عنوان: طفل صد ساله ای به نام شعر نو گفتگو بانادر نادر پور - سید ضیا مرد اول یا دوم کودتا - باسعدی در بازار چه زندگی - دوری ها ودلگیری ها و نقد بی غش درباره گفتگو با دکتر ناتل خانلری نوشت.

یاد این استاد بی بدیل روزنامه نگاری ایران همواره در خاطره ها ماندگار است. قوی فکر نایب رئیس انجمن‌ پیشکسوتان‌ مطبوعات در پایان اعلام‌ کرد: انجمن پیشکسوتان مطبوعات درگذشت تاسف بار دکتر صدر الدین الهی را به همسر، فرزندان و اهالی عرصه مطبوعات تسلیت می‌گوید./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4ul
اخبار مرتبط
نوید جمشیدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل ایران و همچنین سردبیر پایگاه خبری-تحلیلی آسیانیوز، به عضویت انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران درآمد.
آکادمی نوبل روز جمعه اعلام کرد که جایزه معتبر صلح نوبل سال ۲۰۲۱ را به دو روزنامه‌نگار از فیلیپین و روسیه اهدا می‌کند؛ در حالی که دغدغه مندی آنها تلاش در راه حفظ آزادی بیان دلیل اهدای این جایزه اعلام شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید