صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۹
کد خبر: 746
گزارشگر: 2
۶۸۲۷
۰
۱
۱
پایان قرارداد با فرانسوی ها

رنو 65 میلیون یورو نقد از ایران خارج کرد

رنو 65 میلیون یورو نقد از ایران خارج کرد
بهزاد اعتمادی قائم‌ مقام سازمان گسترش با بیان اینکه قرارداد این سازمان با شرکت رنو، کاملا تعلیق شده، گفت: فرانسوی‌ها، آورده ۶۵ میلیون یورویی خود را در شرکت مشترک ثبت‌شده، به صورت نقدی از ایران خارج کردند.

وی در پاسخ بر سوالی مبنی بر اینکه آیا قراردادی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت فرانسوی رنو بعد از برجام به امضا رسانده بود، در چه مرحله‌ای است؟ گفت: این قرارداد تقریباً تعلیق شده است، اگرچه شرکت رنو سرمایه‌هایی را در ایران به جای گذاشته و رفته است، اما به هر حال آنها منتظر هستند که توافقات دوباره برگردد و آنها کار خود را در ایران از سر بگیرند.
قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا سازمان گسترش در صورت لغو تحریم‌ها، باز هم با فرانسوی‌های بدعهد وارد مذاکره خواهد شد، گفت: بستگی به شرایط دارد، ما نمی‌خواهیم با دنیا قهر کنیم. اگر شرایط ما را بپذیرند، با آنها کار می‌کنیم.
وی افزود: به هر حال ما در این مدت تعلیق قرارداد، زیرساخت‌های خود را آماده می‌کنیم و اگر بار دوم این اتفاق رخ ندهد. یعنی آنقدر پتانسیل برای خود ایجاد کرده باشیم که اگر آنها بار دیگر ایران را ترک کردند، مجدد بتوانیم روی پای خود بایستیم.
اعتمادی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه رنو در قرارداد با سازمان گسترش چقدر سرمایه را وارد کرد، اظهار داشت: عملاً آورده رنو در قرارداد با سازمان گسترش، به سمت ثبت شرکت پیش رفت و یک بار ۶۵ میلیون یورو آورد ولی بعد از تحریم‌ها، همان مبلغ را عیناً از ایران خارج کرد. البته هنوز هم سرمایه در ایران دارد. شرکت رنو پارس همچنان کار می‌کند، اما این رقم به صورت نقدی از ایران خارج شده است.

Renult
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه رنو چطور توانست این رقم را از ایران خارج کند؟ آیا سازمان گسترش و دولت نظارتی بر عملکرد این شرکت مشترک نداشت؟ ادامه داد: قبل از اینکه تحریم به مرحله عملیاتی برسد، آنها این رقم را از ایران خارج کردند؛ به نحوی که آنها در ایران درآمد داشتند و شرکت رنوپارس ۵۱ درصد از سهام خود را در اختیار طرف ایرانی دارد، مابقی در اختیار رنو است و البته آنها از فروش خودرو نیز سهم داشتند و هر وقت که خودرویی در بازار ایران فروخته می‌شد، آنها سهم خود را برمی‌داشتند.
اعتمادی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر جهت از سمت خودروسازان فرانسوی به سمت خودروسازان ژاپنی یا کره‌ای در دستور کار صنعت خودروی ایران قرار دارد، اظهار داشت: به طور قطع این کار انجام می‌شود، حتماً در برنامه قرار دارد، این در حالی است که اگر در گذشته اولویت صنعت خودروسازی ایران، همکاری با شرکت‌های فرانسوی از جمله پژو بوده است، به این دلیل است که خط تولید صنعت خودروی ایران بر اساس همکاری با شرکت پژو طراحی شده بود ولی با این شرایط، به طور قطع استقلال از صنعت خودروی فرانسه انجام خواهد شد.


https://www.asianews.ir/u/17C
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید