صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۴
کد خبر: 7470
گزارشگر: 213
۱۶۶۶
۰
۰
۴
ادامه سلسله یادداشت های راه ابریشم/مهدی کریمی تفرشی

حذف ایران از جاده ابریشم

حذف ایران از جاده ابریشم
با وجود آنکه خطوط ریلی متصل شده اند و از جنوب دریای خزر عبور می کنند و از بعد مسافتی مسیر کوتاه تر و هموارتری هستند، ولی چون همچنان هزینه ترانزیت از ایران بیشتر است، از کریدورهای دیگر استفاده می شود و در این باره خطر حذف ایران از جاده ابریشم وجود دارد.

نبود زیرساخت حمل و نقل و حذف ایران از جاده ابریشم

به گزارش آسیانیوز، کشور چین به عنوان یکی از کشورهای موثر در اقتصاد دنیا تعامل نزدیکی با ایران دارد و با توجه به اینکه کشور ما از گذشته‌های دور بخشی از راه ابریشم را در خود جای داده است، ضرورت دارد ایران از این ظرفیت، در توسعه راه ابریشم چین بهره برداری موثرتری داشته باشد.

-----------

بیشتر بخوانید

ضعف ترانزیت ایران در جاده ابریشم
----------------------------------------

با وجود آنکه خطوط ریلی متصل شده اند و از جنوب دریای خزر عبور می کنند و از بعد مسافتی مسیر کوتاه تر و هموارتری هستند اما چون همچنان هزینه ترانزیت از ایران بیشتر است ما می‌بینیم که از کریدورهای دیگر استفاده می شود. به دلیل ضعف زیر ساخت هایی که در ایران، کشور های همسایه مثل ترکمنستان و ازبکستان وجود دارد، سرعت قطار ها نسبت به شرایطی که می‌توانند در راه آهن های شمال ایران حرکت کنند تا یک چهارم است.

از سوی دیگر محموله ها و مرسولات در گمرک های ایران ممکن است از یک هفته تا 10 روز و حتی 40 روز متوقف شوند و این یکی از مشکلات جدی حمل کالا از کریدورهای کشور ماست. این در حالی است که طی سالیان گذشته میزان ترانزیت کشور به حدود ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است و ما می‌توانیم آن را تا ۵۰ میلیون تن در سال افزایش دهیم. اما متاسفانه شاهد این هستیم که ترانزیت ایران با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.

در این راستا واضح است که ایجاد جذابیت و اقتصادی کردن ترانزیت برای افزایش قدرت رقابت با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه را باید در اولویت سیاست های اقتصادی خود قرار دهیم و باید کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌های بین المللی مهم حوزه حمل و نقل و ترانزیت را باید جدی بگیریم.

همچنین استفاده از ظرفیت بالای ناوگان حمل و نقل کشورمان را باید در نظر داشته باشیم و به سرعت زیرساخت ها را در این حوزه تقویت کنیم و درصدد رفع کمبودها و مشکلات موجود برآییم. در غیر اینصورت کشورهای همسایه که در پی ایجاد مسیرهای موازی هستند، هر چقدر هم که این مسیرها قابل رقابت با موقعیت جغرافیایی و مسیرهای ترانزیتی ناب ایران نباشند به تدریج گوی سبقت را از ما خواهند ربود و این موضوع بسیار مهمی است که نیاز به تامل جدی دارد.

ایران بهترین و ناب ترین مسیر ترانزیت را در راه ابریشم دارد و این یک مزیت ایده ال برای کشورمان است که خود می تواند مصداق اقتصاد مقاومتی باشد. متاسفانه عدم برنامه ریزی و سیاست های مدیریتی نادرست و عدم توجه به توسعه زیرساخت ها می تواند این مزیت رقابتی را از کشور ما بگیرد و به رقبای ایران فرصت دور زدن کشورمان را بدهد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4vi
اخبار مرتبط
در راستای نقش ایران در جاده ابریشم، ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به این مقوله بی‌توجهی شده است.
نقش ایران و بخصوص بندر چابهار به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر نقشی حیاتی است.
احیای راه ابریشم یک طرح بزرگ و بزرگترین طرح حال حاضر قرن بیست و یکم است که قاره های آسیا و اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد.
روزنامه‌ آسیا در نظر دارد نظر به اهمیت پروژه‌ی جهانی «احیای جاده ابریشم» سلسله یادداشت‌هایی درباره‌ی زوایای مختلف این پروژه‌ی مهم را به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه احیای کسب‌وکارهای جاده ابریشم سازمان ملل (یونسکو) منتشر کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید