صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۳
کد خبر: 7475
گزارشگر: 213
۱۵۴۵
۰
۰
۴۴
یادداشت/علی زنداکبری

اومیکرون؛ ناشناخته و خطرناک است!

اومیکرون؛ ناشناخته و خطرناک است!
اومیکرون برآمده از سایر واریانت های کرونا نیست؛ بلکه به موازات آنها به وجود آمده و ممکن است اثربخشی واکسن ها را دور بزند.

به گزارش آسیانیوز، این روزها شیوع نوع جدید کرونا نگرانی هایی را در سطح جهان به وجود آورده، در حالیکه دید عمومی مبنی بر این بود که با توجه به گسترش واکسیناسیون در سطح جهان و پایین آمدن میزان ابتلا و مرگ و میر و برداشته شدن مرحله به مرحله محدودیتهای کرونایی، روند فعالیتهای اجتماعی نیز رفته رفته در حال بازگشت به حالت عادی است؛ در حالی که به ناگهان سویه جدیدی ظهور پیدا کرد که نه تنها روند برداشته شدن پروتوکلهای بهداشتی را متوقف کرد، بلکه موجب بازگشت به همان روند به علاوه شیوه نامه های مطابق با سویه جدید نیز شد.اما این سویه جدید چیست؟ از کجا پدید آمد؟ واز آن چه میدانیم؟

-------------

بیشتر بخوانید

واکسن های معتبر بر اومیکرن بی اثرند/آمادگی جهان برای تولید واکسن!

---------------------------------------
امیکرون چیست؟
آخرین واریانت کشف شده از ویروس کرونای جهش یافته که ابتدا تصور می شد از یکی از واریانتهای قبلی نشات می گیرد. اما سپس مشخص شد پس از واریانتهای آلفا، بتا، گاما و دلتا پنجمین واریانت این ویروس است که باعث ابتلا به بیماری کوووید-19 می شود و ابتدا با نام علمی (بی. یک.یک. پانصد و نود و دو ) نامگذاری شد و پس از آنکه قدرت آن مشخص و انتشار آن رو به گسترش نهاد و نگرانیهایی را به وجود آورد از سوی سازمان بهداشت جهانی به نام " امیکرون" تغییر نام پیدا کرد.

تفاوت این سویه با ویروس اولیه کرونا در چیست؟

  همانطور که می دانیم ویروسها، موجوداتی نه زنده و نه مرده هستند که بعد از ورود به بدن میزبان خواص ژنتیکی خود را به سلولهای میزبان وارد نموده و با تکثیر آن در سایر سلولهای میزبان آنها را آلوده می کنند. در هنگام این انتقالات و تکثیرها میان میزبان های مختلف، ممکن است تغییراتی در ویروس رخ دهد که به آن جهش می گویند.

این جهش باعث تغییر در رفتار بخشی از ویروس و یا همه ویروس می گردد که نتیجه آن مشاهده تغییر رفتار در سویه اولیه ویروس ظهور پیدا کرده می باشد.
در تحقیقات اولیه بر ویروس کرونا مشخص شد، این ویروس از طریق پروتئینی به نام "اسپایک" به سلولهای بدن متصل شده و گسترش پیدا می کند، واکسنهای ساخته شده نیز با تاثیر بر این پروتئین از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کردند.

 

-------------------------

بیشتر بخوانید:

لغو کریسمس بهتر از مرگ است!

-----------------------------------------------

این در حالی است که واریانت امیکرون با تعداد جهشهای مختلف (حدود سی جهش ) در این پروتئین اثر بخشی واکسنها را تهدید می کند، جهشهای زیادی که در ژن پروتئین "اسپایک" ویروس امیکرون رخ داده بیان کننده این نکته مهم است که تفاوتهای اساسی در ژن پروتئین ویروس امیکرون با ژن پروتئین در سایر گونه های ویروس کرونا وجود دارد.

به بیانی دیگر این تفاوتها مبین این است که امیکرون برآمده از سایر واریانتهای کرونا نیست بلکه به موازات آنها به وجود آمده و ممکن است اثربخشی واکسنها را دور بزند. البته با توجه به نوظهور بودن امیکرون هنوز نمی توان بطور قطع در خصوص مقدار اثر بخشی واکسنها بر این سویه جدید اظهار نظر نمود، چراکه به گذشت زمان و آزمایشهای مختلف نیاز است، اما بطور حتم تزریق واکسن از شدت بیماری خواهد کاست و در صورت ابتلا، سختی بیماری را با درصد زیادی کاهش خواهد داد.

منشا امیکرون کجاست؟

  در این خصوص تا به حال چند فرضیه مطرح شده که هیچکدام بطور قطع تائید یا رد نشده اند:
اول آنکه با توجه به کمبود نظارت و امکانات در کشور یا کشورهایی که نمونه اولیه امیکرون در آنجا مشاهده شده (آفریقای جنوبی/بوتسوانا) ممکن است این سویه در منطقه ای به وجود آمده باشد که نظارت بر نمونه برداری جهت یافتن توالی ژنی کم بوده لذا این سویه بصورتی ناشناس تولید و انتقال پیدا کرده است.

احتمال دوم به وجود آمدن این سویه را در بیمار مبتلا به عفونت مزمن کرونا را مطرح می کند که سیستم ایمنی فرد به دلیل مصرف دارو و یا خود بیماری مختل شده و در نتیجه از سرکوب ویروس ناتوان گردیده است وویروس با شدت آلودگی لازم را ایجاد نموده و سبب جهش جدید امیکرون شده است.

در فرضیه سوم بدن فرد دچار نقص سیستم ایمنی (به علت ابتلا به بیماریهای مختلفی که به سیستم ایمنی آسیب وارد نموده اند) و یا بیمار دچار ضعف که به علت عدم قدرت لازم برای از بین بردن ویروس، ویروس را به سمت تکثیر سوق داده و در نتیجه آن ویروس مدام در بدن فرد تکثیر شده و احتمال جهش را افزایش می دهد.

چهارم: به وجود آمدن امیکرون در بدن بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس ایدز که خود یکی از بیماریهائیست که سیستم ایمنی در آن آسیب پذیر است، این نظریه وقتی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که اولین گزارش امیکرون از کشور آفریقای جنوبی با بیش از هشت میلیون مبتلا به بیماری ایدز به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد..

پنجم: به وجود آمدن امیکرون در پی ابتلای حیوانات به کرونا و جهش در بدن حیوان میزبان و سپس انتقال آن از طریق حیوانات به انسان.
به هر صورت تاکید می شود، هنوز برای رد و یا تائید هرگونه از فرضیه های فوق تا تکمیل تحقیقات لازم که زمانبر نیز هست، زود است.

نکته مهم و قطعی در خصوص امیکرون

  آنچه که تا به حال در خصوص امیکرون میتوان به صورت قطع اعلام نمود، سرایت بالای این سویه نسبت به سایر سویه ها است، آمار سرایت در کشورهایی که امیکرون در آنها شناسائی شده هر هفته و گاه روزانه افزایش پیدا می کند.

علائم امیکرون چیست؟

  تب یا لرز، بدن درد(دردهای عضلانی)، سرفه، گلو درد، آب ریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ، از دست دادن چشایی یا بویایی ( این علامت می تواند بازهم در بیمارانی که قبلا این علائم را داشته اند مجددا ظهور کند)، خستگی، تنگی نفس، در بعضی گزارشها به خارش گلو بیشتر اشاره شده و در جدیدترین گزارشها تعریق شبانه علیرغم مناسب بودن دمای محیط نیز ذکر شده است.

لذا با توجه به شباهت علائم این سویه با سایر سویه ها در صورت مشاهده علائمی حتی در سطح سرماخوردگی بایست آنرا جدی گرفت، در خانه ماند، از ارتباط با دیگران دوری نمود و به اطرافیان در خصوص این علائم اعلام وضعیت کرده و با مراجعه به پزشک به اقدامات درمانی روی آورد.

چطور از امیکرون پیشگیری کنیم؟

  باید توجه داشت نکات مختلفی در خصوص واریانت های جدید وجود دارد که نمی توانیم به کنترل خود درآوریم چراکه اطلاعات لازم در مورد آنها را نداریم، اما خوشبختانه راههایی وجود دارد تا بتوانیم خطر ابتلا به این سویه ها را به حداقل ممکن برسانیم:

با توجه به شباهتهای سویه ها با یکدیگر راههای پیشگیری از امیکرون همانند راههای پیشگیری از کروناست، لذا استفاده از ماسک را جدی بگیریم وضدعفونی و شستن دستها را فراموش نکنیم، فاصله های بهداشتی را رعایت نمائیم، علائم را شناخته و در صورت مشکوک بودن به داشتن هر یک از علائم تست بدهیم. استفاده از میوه های تازه و ویتامینهای سی و دی با مشورت پزشک ( استفاده نا آگاهانه از ویتامینها باعث بروز مسمومیتهای خطرناک می شود)، استراحت مناسب، دوری از استرس و مدیریت روان ( پرهیز از تلقین افکار بی مورد به خود و دیگران، عدم توجه به شایعات و...) را مد نظر قرار بدهیم.

امیکرون و واکسن
اما نکته مهم استفاده از واکسن برای آنها که هنوز اقدام به تزریق واکسن ننموده اند و تزریق بوستریا دوز سوم برای آنها که دو دوز واکسن را تزریق نموده اند است . همانطور که پیشتر بیان شد، تحقیقات نشان داده واکسن علاوه برتقویت سیستم ایمنی از شدت بیماری به نسبت زیادی می کاهد. بنابراین به شایعات فضای مجازی و نظرات غیر علمی بی توجه بوده و با توجه به آخرین دستاوردهای علمی به استفاده از واکسن مطابق دستورالعملهای بهداشتی اقدام کنیم./

https://www.asianews.ir/u/4vn
اخبار مرتبط
دکتر پیام طبرسی، عضو ستاد کرونا گفت: اُمیکرون ویروسی است که گسترش سریعی دارد و به سرعت پخش می‌شود و اینکه تعداد موارد اُمیکرون تنها ۳۰ یا ۳۴ مورد تایید شده است، درست نیست و تعداد بیماری در کشور بیش از این است
شرکت آسترازنکا می‌گوید که براساس مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کرده است که با تزریق دوز سوم آسترازنکا سطح پادتن‌ها علیه سویه اومیکرون «به میزان قابل توجهی» افزایش می یابد.
همچنانکه شهردار لندن میزان گسترش سویه اومیکرون در پایتخت کشورش را یک واقعه خواند؛ تحقیقات پژوهشی پزشکی آلمان نیز نشان می‌دهد که قابلیت پادتن‌های ایجادشده با واکسن‌های فایزر بیونتک، مدرنا و آکسفورد زنکا در مقابل سویه اومیکرون به‌گونه‌ای چشمگیر کاهش یافته است و به ساختن واکسن مخصوص اومیکرن نیاز مبرم وجود دارد.
در حالی که برخی سویه اومیکرن را هنوز جدی نگرفته اند، پزشکان و جامعه جهانی بهداشت آن را مرگ آور توصیف کرده اند و حتی رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا درباره شیوع اومیکرون برای مردم ایران نسخه پیچیده و هشدار داده است.
تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: روند گسترش سویه اُمیکرون همچنان ادامه دارد و ضرورت دارد تا افراد مراسم و دورهمی‌های کریسمس را لغو کنند.
در حالی که چند روز گذشته گزارش مرگ در اثر ابتلا به اومیکرون منتشر شد، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفته است، هم اکنون ۷۷ کشور شناسایی اومیکرون را گزارش کرده‌اندکه سرعت سرایت آن از سویه های دیگر کرونا بسیار بیشتر است.
قارچ سیاه فرصت طلب و حمله کننده است که در هنگام اخلال در سیستم دفاعی بدن انسان به آن حمله کرده و فرد را با رشد سریع خود مبتلا می سازد؛ اما در حال حاضر طریقه جدید بروز آن به واسطه ظهور پاندمی کرونا است.
شرکت‌ بیون‌تک اعلام کرد که دریافت ۳ دوز از واکسن فایزر در برابر سویه اومیکرون مصونیت ایجاد خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید