صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۲۳:۴۳
کد خبر: 7490
گزارشگر: 213
۱۰۹۶
۰
۰
۲
انتقاد شدید عضو اتاق بازرگانی به ورود کالاهای بی کیفیت به ایران

نفت می رود و بنجل چینی به ایران می آید!

نفت می رود و بنجل چینی به ایران می آید!
مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، با انتقاد از سیاست‌های دولت در زمینه تهاتر نفت با کالا، گفته است چینی‌ها در مقابل نفتی که از ایران می‌برند، هرچه کالای بنجل داشتند را به ما دادند و زیان عظیمی به ما حتی تا سال‌های آتی زده‌اند.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی  با انتقاد از سیاست‌های دولت ایران در زمینه تهاتر نفت با کالا، گفته است چینی‌ها در مقابل نفتی که از ایران می‌برند، « هرچه کالای بنجل داشتند را به ما دادند» و «زیان عظیمی به ما در این سال‌ها و حتی‌ سال‌های آتی زده‌اند».

--------------

بیشتر بخوانید

چین بر جنوب ایران سلطه خواهد کرد؟
-------------------------------------

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از سموم نباتی چینی به عنوان کالای بنجل نام برده و گفته است: «سموم نباتی که این مشکلات عظیم را برای ما در صادرات کالای کشاورزی به وجود آورده، نتیجه تهاتر بدون قید و شرط» است و چینی‌ها «در هر کشوری که وارد شده‌اند، قراردادی تنظیم کرده‌اند که نوعی استعمار اقتصادی در آن نهفته بوده» است.

دانشمند با تاکید بر اینکه موضوع تهاتر محدود به چین نیست و هند و اندونزی هم دنبال نفت ارزان ایران هستند،‌ گفته است سریلانکا نیز به جای بدهی نفتی خود به ایران « چای درجه ۲ و ۳ و نامرغوب که بازار جهانی آن را نمی‌خرد، به اسم چای درجه یک به ایران می‌دهد و ما هم ناچار هستیم که از آنها بگیریم».

مسئولان دولت رئیسی در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که تهاتر نفت با کالا را به عنوان یک سیاست جدی برای خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها دنبال می‌کنند و در همین راستا، اوایل دی‌ماه امسال اعلام شد که به جای ۲۵۱ میلیون دلار بدهی نفتی این کشور به ایران که مربوط به ۹ سال پیش بوده، قرار است دولت سریلانکا ماهانه ۵ میلیون دلار چای به ایران بدهد.

علاوه بر حاشیه‌های مربوط به تهاتر نفت با چای، بحران سموم «خطرناک» و «برگشت محصولات کشاورزی صادراتی» ایران که باعث کاهش شدید صادرات برخی محصولات کشاورزی ایران در هفته‌های اخیر شده نیز با تهاتر کالا با چین مرتبط است.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، عودت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه، هند، ازبکستان، امارات و ترکمنستان به خاطر استفاده از سموم «غیر استاندارد» بوده و بخش عمده سمومی که مصرف شده، از چین وارد شده است.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود، ۲۳ درصد از سموم مصرف‌شده در ایران که بیشتر آن از چین وارد می‌شود، از نوع سموم «پرخطر» است.

پس از بحران برگشت خوردن محصولات کشاورزی، مسئولان ایرانی در روزهای اخیر گفته بودند که این محصولات در داخل کشور مصرف می‌شود.

در همین زمینه در روزهای گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که نشان می‌داد فلفل‌های برگشت خورده از روسیه به یک قرارگاه سپاه پاسداران برده شده‌اند تا توسط گروه‌های جهادی در مناطق محروم تهران برای مصرف مردم توزیع شوند.


روزنامه اطلاعات چاپ تهران در گزارشی که روز یک‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه در این زمینه منتشر کرده، نوشته است «برخی از این محموله ها درمناطق فقیر نشین برخی شهرها با عناوین خاص و بعضا فریبنده درحال توزیع است» و « سازمان غذا و دارو وحفظ نباتات نباید اجازه هرگونه مصرف داخلی این محصولات را بدهد».

بحران تازه‌ برای محصولات کشاورزی ایران در حالی رقم خورده است که بر اساس آمار سازمان توسعه و تجارت ایران، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور افت چشمگیری داشته و در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ ارزش صادرات محصولات کشاورزی نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۵ درصد افت کرده است./


https://www.asianews.ir/u/4w1
اخبار مرتبط
بنا بر گزارش ها و اظهار نظر کارشناسان، هدف چین از تاسیس کنسولگری در بندرعباس فقط ارائه خدمات کنسولی به شهروندان چینی شاغل در جنوب ایران نیست؛ بلکه این کار بیشتر با برنامه‌های آینده این کشور برای گسترش حضور خود در این منطقه ارتباط دارد.
با وجود آنکه خطوط ریلی متصل شده اند و از جنوب دریای خزر عبور می کنند و از بعد مسافتی مسیر کوتاه تر و هموارتری هستند، ولی چون همچنان هزینه ترانزیت از ایران بیشتر است، از کریدورهای دیگر استفاده می شود و در این باره خطر حذف ایران از جاده ابریشم وجود دارد.
در حالی که فعالان کشاورزی و از جمله رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد غیر استاندارد بودن را شامل کل محصولات کشاورزی تولید شده در ایران می دانند، واردات سموم بی کیفیت از چین سبب بی اعتبار شدن محصولات صادرات ایران بیان شده است و باید دید مردم در قبال مصرف این محصولات چه تبعاتی را باید در آینده پس بدهند؟
به گزارش آسیانیوز، دکتر سیدرحمان موسوی(عضو انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد) در یادداشتی عنوان کرد: ایران برخلاف جامعه دراز مدت اروپا،جامعه ای کوتاه مدت است و در این جامعه، تغییرات، حتی تغییرات مهم و بنیادین، اغلب عمری کوتاه داشته اند.
مشاور علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفته است که او پرونده توافقنامه ۲۵ ساله با چین را به مقامات دولت ابراهیم رئیسی تحویل داده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه بسیار نامناسب است و «با قرارداد ترکمانچای تفاوتی ندارد».
مقامات آمریکایی و اروپایی با اعلام به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است.
در حالی که براساس تحقیقات موسسه برکت و همچنین موسسات وابسته به وزارت دفاع و سپاه، نوپا و فاقد شرایط علمی و تجربه کافی و حتی فاقد زیرساخت لازم و کافی جهت تولید واکسن هستند، خبرگزاری فارس از ابتلای همه مهندسان چینی و هندی در خط تولید واکسن برکت خبر داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید