صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۳
کد خبر: 7507
گزارشگر: 213
۹۲۴
۰
۰
۴
یادداشت/مهدی کریمی تفرشی

تبعات تورم افسارگسیخته در صنعت غذا!

تبعات تورم افسارگسیخته در صنعت غذا!
افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اکثر صنایع کشور را کم کرده و هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است، زیرا رابطه‌ی نرخ ارز با واردات، رابطه‌ی معکوس و منفی است؛ یعنی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود.

مهدی کریمی تفرشی asianews

به گزارش آسیانیوز، قیمت‌ تمام‌شده بالای محصولات کشاورزی، عدم ثبات تولیدات کشاورزی، قیمت‌های خرید تضمینی، شرایط دشوار واردات با نرخ بالای ارز، فرسودگی ماشین‌آلات و پایین بودن بهره‌وری نیروی کار در صنعت غذا، از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت تمام‌شده در صنعت غذا در کشور است.

----------------------

بیشتر بخوانید:

نوسان ارز و سیاستگذاری نامناسب دولت؛ «تهدیدات» صنعت غذا هستند
--------------------------------------------------------------------------

افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اکثر صنایع کشور را کم کرده و هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است، زیرا رابطه‌ی نرخ ارز با واردات، رابطه‌ی معکوس و منفی است؛ یعنی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود.


یکی از مشکلات جدی موجود در بحث تولید مواد غذایی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای خرید و فروش است. در شرایط فعلی میزان نقدینگی‌ بنگاههای اقتصادی نسبت به میزان تولیدشان از نظر پتانسیل به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است که این مسئله، تولید و متعاقبا قیمت محصولات را در بازار با چالش جدی مواجه کرده است.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

شوک اقتصادی کرونا؛ تورم؛ و نابودی ۶۵ درصد اشتغال در ایران
-----------------------------------------------------------------------------

بعلاوه به اشتغال و کارآفرینی و چرخه صنعت و تولید در کشور ضربه وارد کرده و از طرفی جایگاه محصولات ایرانی را در بازاهای جهانی به مخاطره می اندازد و صادرات غیرنفتی که در شرایط فعلی به شدت به رشد و توسعه نیازمند است آسیب های جبران ناپذیری خواهد دید.

 

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

زیان شهرک های صنعتی در نبود «معافیت های مالیاتی»

---------------------------------------

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دوران رکود پررنگ‌تر شده و تاثیر به‌سزایی بر روی عملکرد بنگاه‌های تولیدی داشته است، مشکلات تامین مالی و نقدینگی این بنگاه‌هاست. از سوی دیگر، کمبود منابع مالی صنایع غذایی و عدم کارایی بازار سرمایه، موجب بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی در تولید صنایع غذایی در ایران شده است. به‌طوری که در مقایسه با رقبای خارجی، رقابت‌پذیری صنعت غذا را کاهش داده است.

عرضه و تقاضای موادغذایی، متغیرهای پولی و مالی از جمله حجم نقدینگی، نرخ واقعی ارز، نرخ سود بانکی، سطح دستمزدهای کشاورزی، ارزش افزوده بخش کشاورزی و حتی قیمت جهانی نفت از عوامل تاثیر گذار در شاخص بهای مواد غذایی محسوب می شوند.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

با «برنج قهوه ای» معجزه رخ می دهد!

--------------------------------------

در همین حال به کارگیری سیاست های مناسب ارزی می تواند در کاهش نرخ تورم به ویژه تورم قیمت مواد غذایی که امنیت غذایی کشور را دچار بحران می کند بسیار موثر باشد. بعلاوه با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می توان تولید مواد غذایی را افزایش و قیمت مواد غذایی را کاهش داد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4wi
اخبار مرتبط
دایره دخالت دولت در امور اقتصادی به خصوص بخش تولید و قیمت‌گذاری طی چند سال اخیر گسترش یافته و تقریبا بسیاری از کالاها مشمول این لطف مخرب دولتی شده‌اند!
بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که در سال های اخیر، علی رغم اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی، شاهد افزایش چشمگیر قیمت و در نتیجه، کاهش قابل توجه مصرف این کالاها در داخل کشور بوده ایم.
قانون کار در ایران که هیچ‌گاه به طور کامل اجرا نشده و نخست باید به صورت کامل اجرا بشود تا بعد نواقصش مشخص شود؛ این در حالی است که با وجود قوانین فعلی امنیت شغلی در کشور ما تا 96 درصد از بین رفته است.
در سال های اخیر غذایی صنایع از رشد خوبی در زمینه بسته بندی برخوردار بوده است که با افزایش سطح دانش و فناوری و حضور در نمایشگاه های بین المللی و درک درست از فناوریهای روز دنیا، بی تردید قدم های موثرتری برداشته خواهد شد.
رژیم غذایی هر فرد باید حاوی مقدار زیادی ازمیوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات باشد. تنوع غذاها باید شامل غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مواد غذایی کم چرب و بدون کلسترول باشد که می‌توان آن‌ها را از محصولات تازه و محلی تهیه کرد.
بازار های هیجانی و نوسانات لحظه ای قیمت ها مهم ترین دغدغه مردم در سال های اخیر بوده است و برای ارزیابی این موضوع نخست باید بدانیم که چه میزان از نابسامانی های بازار داخلی را می توان گردن تحریم ها انداخت و آیا واقعا سیاست های دولت آمریکا تعیین کننده شرایط اقتصادی ما بوده است؟
در سال های اخیر صنعت غذا با چالش‌هایی همچون کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت و کاهش موجودی انبارها مواجه است و نوسانات نرخ ارز و دستورالعمل‌های مختلف و بدون برنامه قبلی؛ همراه با سیاست های نامناسب دولت از جمله مواردی است که در ایجاد این چالش ها نقش اساسی داشته است.
صنایع غذایی گلها با دارا بودن بیش از ۳۵۰ نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار است و بیشترین گواهینامه های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید