صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۲
کد خبر: 7530
گزارشگر: 213
۱۰۶۰
۰
۰
۵
ارسال واکسن خارجی

واردات آسترازانکا به ایران/وارد کردن واکسن ادامه دارد

واردات آسترازانکا به ایران/وارد کردن واکسن ادامه دارد
در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفته شد که واردات واکسن ممنوع است،وی در مصاحبه بعدی گفته است به هیچ عنوان کلمه‌ای تحت عنوان ممنوعیت برای واردات واکسن‌های خارجی بیان نکرده است و واردات ادامه دارد.
به گزارش آسیانیوز، چند روز پیش به نقل از رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفته شد که واردات واکسن ممنوع است و همه ایرانی ها باید برای دز سوم واکسن از سبد واکسن‌های ایرانی استفاده کنند. اما حالا رئیس سازمان غذا و دارو این موضوع را تکذیب می کند.

رئیس سازمان غذا و دارو ممنوعیت واردات واکسن به کشور را رد می کند و می‌گوید: «قرار نیست واردات واکسن‌های خارجی متوقف شود، چرا که ما میلیاردها دلار به کوواکس سازمان بهداشت جهانی برای دریافت واکسن کرونا، پول داده‌ایم که به وقت اضطرار به ما تحویل نداده‌اند. حالا باید این محموله‌های خریداری شده به ایران فرستاده شود. قرار نیست ممنوعیتی برای واردات آنها داشته باشیم. حتی ممکن است واکسن‌های اهدایی از سایر کشورها هم داشته باشیم.»

واردات واکسن‌های خارجی

بهرام‌ دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره خبر منتشر شده در مورد ممنوعیت واردات واکسن توضیح می‌دهد:«به هیچ عنوان کلمه‌ای تحت عنوان ممنوعیت برای واردات واکسن‌های خارجی عنوان نکردم. پیش از این بارها در مصاحبه‌های مختلف گفته‌ام که وظیفه ما تامین دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن است و از هر مسیری که بتوانیم این تامین صورت می‌گیرد؛ چه از مسیر واردات و چه از تولیدات داخلی.»‌

به‌گفته دارایی هم‌اکنون تولیدات واکسن‌های ایرانی جوابگوی نیاز کشور است و دیگر کشور در این زمینه واردات ندارد، اما به هیچ‌عنوان این مسئله به معنی ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی نیست: «برخی کشورها واکسن‌هایشان را به ما اهدا می‌کنند. در سبد کوواکس هم میلیاردها دلار پول از سوی ایران پرداخت شده، اما در زمان لزوم، واکسن‌ کمتری را دریافت کرده‌ایم و واردات این واکسن‌ها هم ادامه خواهد داشت. ما ۲ مسیر واردات واکسن داریم و هیچ ممنوعیتی در این‌باره وجود نخواهد داشت.»

به نقل از همشهری، این مسئول با تأکید بر اینکه در وضعیت کنونی هیچ اضطراری به تامین واکسن‌ از خارجی‌ها وجود ندارد و ظرفیت تولید واکسن‌های داخلی در کشور مطلوب است، ادامه می‌دهد: «در آینده هر تصمیمی برای واردات واکسن وجود داشته باشد ازجمله نیاز به واکسن خاص برای گروه‌های سنی جدید و تغییر نیاز کشور برای دسترسی به واکسنی غیراز واکسن‌های داخلی، قطعا خرید و واردات انجام خواهد شد. درباره واکسن و دارو هیچ زمانی کلمه ممنوعیت معنا ندارد. تمام تصمیم‌گیری‌ها در این‌باره منوط به اتفاقات آینده است چرا که کرونا و ویروس آن رفتار قابل پیش‌بینی ندارد.»

او درباره آمار تولید واکسن‌های داخلی هم می‌گوید: «تاکنون ۱۸۰میلیون دوز واکسن تامین شده است که ۲۵میلیون دوز آن تولید داخل است. واکسن‌سازهای داخلی هم‌اکنون ظرفیت و توان تولید ۱۵میلیون دوز واکسن را دارند و درصورت نیاز و سیاستگذاری‌های آینده ظرفیت افزایش تولید هم وجود دارد.»

به‌گفته این مسئول، موجودی واکسن کرونا در کشور حدود ۴۰میلیون دوز است و علاوه بر واردات واکسن‌های خارجی از ۲ مسیر اهدایی و کوواکس، تولیدات واکسن‌سازهای داخلی هم در انبارهایشان موجود است و به موقع تحویل گرفته می‌شود.

آسترازنکا نایاب است 
مطرح شدن ماجرای ممنوعیت واردات واکسن، از روز گذشته، بازتاب‌های بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ها داشته و موجی از نگرانی در میان مردم برای تزریق واکسن خارجی برای دوز سوم، چرا که با وجود توصیه‌ها مبنی بر تزریق واکسن متفاوت برای دوز سوم، بخش قابل توجهی از کسانی که در گذشته سینوفارم تزریق کرده‌اند، اصرار به تزریق آسترازنکا دارند، اما موجودی این واکسن در بسیاری از پایگاه‌های واکسیناسیون صفر شده است و در دسترس نیست.

هر چند که دستورالعمل معاونت وزارت بهداشت علاوه بر آسترازنکا برای تمامی واکسن‌ها، پاستوکووک پلاس هم بوده، اما به‌نظر می‌رسد که آسترازنکا به‌عنوان واکسنی با تأییدیه بین‌المللی بیشتر مورد اقبال است.

پیک اومیکرون در بسیاری از کشورها آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود موارد آن در ایران هم بالا رود. سازمان جهانی بهداشت و همسو با آن وزارت بهداشت ایران یکی از مؤثرترین روش‌های مقابله با اومیکرون را تزریق دوز سوم واکسن‌های کرونا ۳ماه پس از تزریق دوز دوم عنوان کرده‌اند و حتی سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد داد، تزریق واکسن‌ها در دوز سوم متفاوت از ۲دوز قبل باشد تا منجر به افزایش ایمنی شود؛ این در حالی است که بیش از ۹۰درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور، واکسن سینوفارم بر پایه ویروس کشته ‌شده است.


واردات آسترازنکا از چند روز دیگر

حالا محمد هاشمی، سرپرست روابط‌عمومی وزارت بهداشت، درباره کمبود و نبود آسترازنکا منجر به نگرانی در تزریق دوز دوم و حتی دوز سوم شده است می‌گوید:«تا چند روز دیگر محموله‌های جدید این واکسن وارد کشور خواهد شد و افرادی که تمایل به تزریق این واکسن برای دوز سوم را دارند باید اندکی صبوری کنند. با ورود محموله‌های جدید این واکسن به سرعت توزیع و در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.»

البته به‌گفته این مسئول مشکلی در تزریق دوز سوم متفاوت برای کسانی که دو دوز آسترازنکا تزریق کرده‌اند هم وجود ندارند:«طبق دستورالعمل‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت کسانی که دوز اول و دوم واکسن‌شان را آسترازنکا دریافت کرده‌اند می‌توانند برای نوبت سوم از واکسن جایگزین یعنی پاستوکووک پلاس یا اسپوتنیک استفاده کنند. این دستورالعمل برای افرادی که دوز اول و دوم واکسن‌هایی مانند اسپوتنیک دریافت کرده‌اند هم وجود دارد و درصورت در دسترس نبودن آسترازنکا می‌توانند برای دوز سوم، پاستوکووک پلاس تزریق کنند.»/
https://www.asianews.ir/u/4x4
اخبار مرتبط
یک روزنامه خطاب به اظهار نظر یک وزیر در دولت جدید نوشت که آیا واقعا در دولت قبل، واکسن وسیله‌ای برای کارهای سیاسی شده بود؟
در حالی که توصیه جوامع پزشکی غافل نبودن از عوارض واکسن یادآوری است، سازمان خدمات ملی سلامت (NHS) بریتانیا در آستانه سال نو در تکاپوی زیادی برای فراهم‌سازی واکسن تقویتی بیشتر است تا مردم این کشور از شیوع سریع سویه جدید اومیکرون محفوظ بمانند.
سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری نهمین و جدیدترین واکسن کرونا با نام «کوو-واکس» را صادر کرده است؛ در حالی که این واکسن قرار است واکسیناسیون را در کشورهای فقیر سرعت بدهد.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که سویه اُمیکرون نسبت به دلتا از قدرت سرایت بیشتری برخوردار است و اثربخشی واکسن را کاهش می دهد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آغاز تزریق دوز سوم و ضرورت دریافت آن گفت: برای جلوگیری از ورود سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک همچنان بسیار مهم و مورد تاکید است.
شرکت‌ بیون‌تک اعلام کرد که دریافت ۳ دوز از واکسن فایزر در برابر سویه اومیکرون مصونیت ایجاد خواهد کرد.
در حالی که رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد از ورود سویه خطرناک کرونای «امیکرون» به ایران و قدرت سرایت 10 برابری آن نسبت به دلتا کرونا خبر داد، گفته شده که تجهیزات پزشکی تشخیص امیکرن در ایران وجود ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید