صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۱
کد خبر: 7590
گزارشگر: 213
۹۷۶
۰
۰
۲
فقدان نویسنده و فیلمساز ایرانی

بکتاش آبتین درگذشت

بکتاش آبتین درگذشت
کانون نویسندگان ایران امروز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در بیانیه‌ای کوتاه خبر داد که بکتاش آبتین، نویسنده و شاعر در بیمارستان ساسان تهران درگذشته است.

به گزارش آسیانیوز، کانون نویسندگان ایران روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در بیانیه‌ای کوتاه خبر داد که بکتاش آبتین، نویسنده و شاعر در بیمارستان ساسان تهران درگذشته است.

کانون در بیانیه خود نوشته است: «بکتاش آبتین (۱۴۰۰- ۱۳۵۳)، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران از میان ما رفت.»

بکتاش آبتین(مهدی کاظمی) نویسنده جوان، که زجر سال های اخیر چهره او را بسیار بیش از سن و سالش نشان می داد، در حال طی کردن محکومیت قضایی خود در زندان بود، با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در شیوع کووید ۱۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

بکتاش آبتین، متولد شهر ری، از اواسط دهه ۱۳۷۰ چند مجموعه شعر منتشر کرده بود که از این میان می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.

او همچنین ساخت چند فیلم مستند را در کارنامه دارد، از جمله فیلم‌هایی چون «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ایرانی، و «همایون خرم»، مستندی درباره این آهنگساز نامی ایران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی علیشاه مولوی، شاعر فقید عضو کانون نویسندگان ایران، است.‎

 آبتین در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شد و خانواده او در روز ۲۲ آذر امسال با دریافت مرخصی او را از زندان به بیمارستان منتقل کردند.

وضعیت سلامتی این هنرمند روز ۱۱ دی به وخامت گذاشت و در پی انجام «آزمایش گازهای خونی و اسیدوز تنفسی»، پزشکان تصمیم گرفتند او را به کمای مصنوعی ببرند.

کانون نویسندگان پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که وضعیت جسمانی بکتاش آبتین به دلیل عدم رسیدگی به این مرحله «نگران‌کننده» رسیده است.

در دو هفته گذشته همزمان با وخامت حال این نویسنده و فیلمساز، بر تلاش‌ها و خواسته‌ها برای آزادی و رسیدگی بهتر به وضعیت سلامتی او افزوده شده بود.

از جمله انجمن قلم (پِن) آمریکا روز جمعه به‌ همراه ۱۸ نهاد مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به رهبر انقلاب با تاکید بر وضعیت جسمی وخیم بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و دیگر زندانیان سیاسی شده بود./


https://www.asianews.ir/u/4yr
اخبار مرتبط
کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در حمایت از مردم افغانستان از طالبان به عنوان «گروه تبهکار، انسان‌ستیز، واپس‌گرا و آزادی‌ستیز» نام برد و هشدار داد که به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان به ویرانی «سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی» و نسل‌کشی منجر خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید