صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
کد خبر: 7618
گزارشگر: 213
۱۵۹۶
۰
۰
۲
در ادامه کارزار ناتمام هواپیمای اوکراینی

خانواده قربانیان فاش کردند/سردار سپاه گفت اگر هواپیما منفجر نمی شد جنگ در می گرفت!

خانواده قربانیان فاش کردند/سردار سپاه گفت اگر هواپیما منفجر نمی شد جنگ در می گرفت!
والدین دو قربانی هواپیمای اوکراینی(پرواز 752) فاش ساختند، کسی که به آنها گفته است اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد جنگ با آمریکا درمی‌گرفت، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، بوده است.

به گزارش آسیانیوز، محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین محمدحسین و زینب اسدی‌لاری که در حادثه شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی جان باختند فاش ساختند، کسی که به آنها گفته است اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد جنگ با آمریکا درمی‌گرفت، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، بوده است.

---------------

بیشتر بخوانید

تاکید اوکراین بر تروریستی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی/ایران خطای انسانی را عامل سقوط پرواز 752 بیان کرد

------------------------------
آقای اسدی‌لاری و خانم مجد، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که روز دوشنبه ۲۰ دی منتشر شده است، گفتند که آقای سلامی حدود چهل روز پس از سانحه سرنگونی هواپیما با واسطه یکی از اعضای خانواده این دو مخفیانه به دیدار آنها آمده است.

زهرا مجد اظهار داشت: «ایشان [حسین سلامی] با معاونش آمد و چقدر گریه و زاری و این‌ها که کاش من در آن هواپیما بودم و کاش من رفته بودم و... بعد گفتند شما می‌دانید بچه‌های شما چه جایگاهی دارند و از شهید وسط جبهه جنگ هم نقششان بیشتر است... می‌گفتند می‌دانید اگر اینها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ گفت اگر که این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد.»

این زوج روز شنبه در مصاحبه‌ای با وبسایت انصاف‌نیوز گفته بودند که معتقدند سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را به عنوان سپر انسانی زده و می‌خواسته که آن را گردن آمریکا بیندازد.

زهرا مجد و محسن اسدی‌لاری در همان مصاحبه عنوان می‌کنند که به آنها گفته شده است «اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد».

آنها اما به منبع این نقل قول اشاره نکرده بودند و این برای نخستین بار است که نام حسین سلامی را دراین‌باره می‌گویند.

پیش از این، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراین در گزارشی تحقیقی نوشته بود که شواهد حاکی است سرنگونی این هواپیما توسط سپاه پاسداران «عمدی و در راستای ایجاد سپر انسانی برای ممانعت از حمله آمریکا» بوده است.

با این حال مقامات کشور می‌گویند که شلیک به هواپیمای اوکراینی بر اثر «خطای انسانی» بوده است.

خانم مجد و آقای اسدی‌لاری در مصاحبه با روزنامه شرق به محدودیت‌هایی که بر سر برگزاری مراسم سوگواری برای آنها به‌وجود آورده است اشاره کردند.

آنها می‌گویند که از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین سلامی و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، شکایت کرده‌اند و با این که خیلی‌ها به آنها می‌گویند که امیدشان به محاکمه این افراد واهی است، اما تا موقعی که نفس دارند، امید خود را از دست نخواهند داد.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

این درحالی است که پس از چند روز این موضوع پنهان ماند پنهان‌کاری و پس از اظهارات متناقض، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران مدعی هستندکه جمهوری اسلامی ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست./

https://www.asianews.ir/u/4zj
اخبار مرتبط
انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین با اشاره به ارسال ابلاغیه‌ای از سوی دادسرای نظامی برای خانواده‌های شاکی می‌گوید در این ابلاغیه «برای آمرین و عاملین حادثه قرار منع تعقیب صادر شده است».
گوندوز مامدوف، معاون دادستان کل اوکراین، ضمن ادعای متهم کردن ایران به پنهان‌کاری اعلام کرد که کشورش از ایران خواسته اطلاعات محرمانه مربوط به ده نفری را که متهم به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی هستند، در اختیار کی‌یف قرار دهد.
محسن بهاروند، سرپرست تیم مذاکره ایران با اوکراین، ضمن انتقاد از به گفته او «یک‌جانبه‌گرایی» کانادا اعلام کرد ایران با این کشور درباره موضوع سرنگونی هواپیمایی اوکراینی مذاکره و همکاری نخواهد کرد.
سفیر ایران در اوکراین مذاکرات تهران را سازنده خوانده اما مقام های اوکراینی در روز اول گفت و گوها اعلام کرده بودند خواهان روشن شدن تمام جزئیات به طور دقیق هستند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید