صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۷
کد خبر: 766
گزارشگر: 49
۶۰۷
۰
۰
۰

امنیت خلیج فارس برای همه

خلیج فارس دریای کم عمقی است که در حاشیه آن کشورهای نفت خیزی قرار دارند که در آمد اصلی آنها دلارهای نفتی است که که از صادرات نفت حاصل می شود.
این دریای کم عمق فقط یک راه ورود و خروج دارد که تنگه هرمز است که در یک سوی آن ایران قرار دارد و در سوی دیگر عمان. موقعیت و وضعیت خلیج فارس به گونه ای است که به دلیل کم عمق بودنش  ،کشتی ها و نفتکش های غول پیکر ناگزیر هستند در مسیر های خاصی حرکت کنند که همین مساله هم ایمنی آنها را تضمین می کند هم چنین در شرایط جنگی و بحرانی می تواند ضربه پذیری آنها را افزایش دهد به همین دلیل حفظ امنیت در خلیج فارس و باز بودن مسیر رفت و آمد کشتی ها و نفتکش ها برای تمامی کشورهای حاشیه شمالی و جنوبی این دریا هم چنین جهان صنعتی و همه کشورهایی که انرژی خود را از این کشورها تامین می کنند لازم وضروری است. 
مدتی است که بنا به دلایلی امنیت این آبراه به خطر افتاده و تنش در آن بالا گرفته است. انفجار در چند نفتکش در دریای عمان و بندر فجیره امارات با هر انگیزه و هدفی صورت گرفته باشد بیشترین لطمه و ضرر را برای کشورهای این منطقه در پی داشته و استمرار این وضعیت قادر است به بحرانی لاینحل نه تنها در خلیج فارس بلکه در جهان منجر شود به همین دلیل انتظار می رود با غلبه عقلانیت بر احساسات و نفی آتش افروزی و تنش آفرینی از سوی تمامی کشورهای ذینفع ، امنیت و آرامش به این منطقه بازگشته و زمینه مثبتی برای تعامل و هم زیستی کشورها در صلح فراهم گردد. 
تجربه جنگ ایران و عراق و جنگ هایی که پس از آن در این منطقه روی داد این واقعیت را ثابت کرد که هر گونه ناآرامی درخلیج فارس بیش از همه به ضرر کشورهای این منطقه است که از این آبراه استفاده می کنند به همین دلیل کشورها ی این منطقه باید بیش از همه از آزادی تردد کشتی ها و نفتکش ها در خلیج فارس دفاع و پاسداری کنند. 
اگرچه برخی اختلاف نظرها بر روی همبستگی کشورهای حاشیه خلیج فارس سایه انداخته ولی نباید این اختلافات سبب دخالت و یکه تازی بیگانگان در امور این منطقه شود. البته باید به این واقعیت توجه شود که خارجی ها از دیر باز در این دریا حضور داشته اند لذا این گونه نیست که  به تازگی قدم به این منطقه گذارده باشند آنها هم دارای منافعی درتعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند به همین دلیل آنها هم می توانند در تامین امنیت این آبراه با کشورهای این منطقه هم فکری کرده و در راه تنش زدایی قدم بر دارند. در غیر این صورت آنها بیش از کشورهای حاشیه خلیج فارس متضرر شده و آسیب خواهند دید. 
 
حسن فتحی
https://www.asianews.ir/u/1q1
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید