صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۳
کد خبر: 7664
گزارشگر: 213
۶۷۱
۰
۰
۲
اظهارات جدید وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات وین

احیای برجام به خطر افتاده است

احیای برجام به خطر افتاده است
ژان ایو لودریان به پارلمان فرانسه گفت: مذاکرات ادامه دارد، ولی خیلی پیش می روند و همین امر نیز شکافی را ایجاد می‌کند که شانس دستیابی به راه‌حلی به سود همه طرف‌ها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش آسیانیوز، وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه، ۲۱ دی ماه گفت که ایران و قدرت‌های جهانی به‌رغم پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات احیای برجام، هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به توافق دارند.

گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای نجات دادن توافق هسته‌ای موسوم به برجام از روز دوشنبه ۱۳ دی در وین از سر گرفته شده است.

-------------------------

بیشتر بخوانید

مشکلات سربازان خدمت کرده در بسیج و سپاه برای مهاجرت به آمریکا/ثبت شکایات در دادگاه فدرال

--------------------------------------------------------

دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که امیدوارند حداکثر تا ماه آینده به موفقیت دست یابند، اما هنوز اختلافات بر سر سخت‌ترین مسائل حل نشده باقی مانده است. ایران با هرگونه ضرب‌الاجل از طرف غرب مخالفت کرده است.


به نقل از رویترز، ژان ایو لودریان به پارلمان فرانسه گفت: «مذاکرات ادامه دارد. آنها به کندی پیش می‌روند، خیلی کند، و همین امر نیز شکافی را ایجاد می‌کند که شانس دستیابی به راه‌حلی به سود همه طرف‌ها را به خطر می‌اندازد.»

وزیر خارجه فرانسه افزود: «پیشرفت اندکی اواخر ماه دسامبر به دست آمد، اما هنوز تا پایان مذاکرات فاصله زیادی داریم.»

------------------------

بیشتر بخوانید

حمله «قاصم الجبارین» به پایگاه آمریکایی

----------------------------------------------------------------

هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای که در واقع نخستین دور آنها در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود، پس از آن آغاز شد که ایران خواسته‌های بیشتری را به پیش‌نویس توافق اضافه کرد.

ایران در عین حال حاضر به مذاکره مستقیم با ایالات متحده نشده است، از بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه خواسته تا بین طرفین در رفت و آمد باشند و نظرات آنها را به اطلاع هم برسانند.

به گفته برخی کارشناسان، از توافق برجام که به معنای لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود ساختن برنامه اتمی آن بود، چیز چندانی باقی نمانده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، حدود سه سال قبل این توافق را یکطرفه لغو کرد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز در واکنش به آن گام به گام از برخی تعهدات عدول کرد.

 

به گزارش آسیانیوز، این درحالی است که هفته گذشته نیز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه با اشاره به این که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پیشرفت اندکی حاصل شده، ادعا کرد که اگر به زودی واشینگتن و تهران بر سر بازگشت متقابل به برجام به تفاهم نرسند، ایالات متحده راه دیگری در پیش خواهد گرفت.

--------------------------

بیشتر بخوانید

بعد از مکانیسم ماشه چه می شود؟

---------------------------------------

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود درباره مذاکرات برجام در وین، پایتخت اتریش گفت، دور هشتم گفت‌وگوها از سوم ژانویه آغاز شده است. ما در اوایل این هفته از پیشرفت اندکی در آن مذاکرات صحبت کردیم. ما همچنان شاهد آن پیشرفت اندک هستیم. ما امیدواریم که در طول این هفته و آنچه که از آن باقی‌مانده است، یعنی در روزهای آینده، به (این پیشرفت‌ها) اضافه کنیم.

ند پرایس تصریح کرد، آنچه صحت دارد این است که زمان قطعا به سرعت در حال کوتاه شدن است. ما بدون رودربایستی و به طور واضح این مطلب را گفته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد، اگر به زودی به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل اجرای تعهدات نرسیدیم، گام‌های سریع و پرشتاب پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران منافع عدم اشاعه را که از مزایای برجام بود، از بین می‌برد و ما باید مسیر دیگری را به جلو در نظر بگیریم./

https://www.asianews.ir/u/50r
اخبار مرتبط
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: احتمالا به دلیل محدود شدن زمان در مذاکرات برجام در وین و عدم تفاهم ایالات متحده راه دیگری در پیش خواهد گرفت.
وزیر خارجه اسرائیل، بار دیگر ادعا کرده است که اسرائیل می‌تواند بدون اطلاع دولت بایدن به ایران حمله کند و برای دفاع از امنیت خود «نیاز به اجازه کسی ندارد».
مشاور تیم هسته‌ای ایران گفت: ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد، چرا که حتی اگر به فرض، طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا شود؛ آیا اتفاقی برای ما می افتد؟
در حالی که قیمت دلار در حال عبور از مرز ۳۰ و ۳۱ هزار تومان است، اخبار جدید رسیده پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین شاید بتواند معادلات بازار را در هفته جاری تغییر دهد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در هفته جاری به اسرائیل و کرانه باختری سفر می‌کند و محور این سفر گفت و گو درباره ایران است.
در حالی که تیم مذاکره کننده ایرانی به تهران بازگشته است، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که وقفه‌ای ناامید کننده در روند گفت‌و‌گوها در حال رخ دادن است.
دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتند نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم؛ مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید