صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۹
کد خبر: 7680
گزارشگر: 213
۲۲۸۴
۰
۰
۳
فقدان ایرج پزشکزاد

خالق «دایی جان ناپلئون» درگذشت/رمانی که بهترین سریال ایرانی را رقم زد!

خالق «دایی جان ناپلئون» درگذشت/رمانی که بهترین سریال ایرانی را رقم زد!
ایرج پزشکزاد، نویسنده و طنزپرداز ایرانی به دلیل «ایست قلبی» در لس آنجلس درگذشت؛ رمان «دایی جان ناپلئون» معروف‌ترین اثر داستانیاو را ناصر تقوایی به تصویر کشید و در قالب تلویزیونی، با حضور بازیگران نامی ساخته شد.

 به گزارش آسیانیوز، ایرج پزشکزاد متولد سال ۱۳۰۶ در تهران بود و پس از تحصیل در رشته حقوق در ایران و فرانسه، به مدت پنج سال در ایران به قضاوت در دادگستری مشغول شد.


وی نویسنده و طنزپرداز ایرانی و خالق داستان «دایی‌جان ناپلئون»، به‌دلیل «ایست قلبی» در ۹۴ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

 سریال دایی جان ناپلئون


ایرج پزشکزاد حرفه نویسندگی را اوایل دهه ۱۳۳۰ با نوشتن داستان کوتاه برای مجله‌ها و برگردان آثار نویسندگان نامدار دنیای ادبیات چون ولتر، مولیر و چند رمان تاریخی آغاز کرد.

رمان «دایی جان ناپلئون» معروف‌ترین اثر داستانی او در سال ۱۳۵۵ توسط ناصر تقوایی به تصویر کشیده شد و در قالب تلویزیونی و با حضور بازیگران نامی آن دوران ساخته شد.

پزشکزاد  این رمان را در سال 1351 نوشت و منتشر کرد که این رمان در نیمه دوم سال‌های 40 به‌صورت پاورقی در مجله فردوسی به چاپ رسیده بود و پس از آن نیز هفت بار تا پیش از نمایش مجموعه تلویزیونی آن و حداقل سه بار در حین پخش این سریال که از بهترین سریال های ایرانی به شمار می آید، به‌صورت کتاب چاپ شد.

کتاب پس از چاپ و موفقیت روزافزون که در میان عموم طبقات جامعه پیدا کرد و باعث شد که رادیوتلویزیون ملی ایران بر اساس رمان یک سریال تلویزیونی بسازد. این سریال با کارگردانی ناصر تقوایی ساخته شد. از آنجا که کارگردان، کاراکترها و شخصیت‌های به‌کار گرفته‌شده در سریال آدم‌های کارکشته‌ای بوده‌اند، فیلم این رمان نیز از محبوبیت زیادی برخوردار شد که این موضوع باعث شهرت هر چه بیش‌تر کتاب شده است.

سریال دایی جان ناپلئون

زمینه‌های تاریخی رمان دایی‌جان ناپلئون
زمینه تاریخی رمان فکاهی دایی جان ناپلئون به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، یعنی زمان تغییرات بنیادین ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور می‌پردازد. این رمان داستان خانواده‌ای اشرافی را بازگو می‌کند که هریک از اعضای آن در جهت حفظ امتیازهایی که دوران آن‌ها سپری شده است، ‌بیهوده تلاش می‌کند. دایی جان بزرگ‌ترین عضو این خانواده، چکیده بیمارگونگی طبقه‌ای است که با اندیشه‌های غیرواقعی در برابر واقعیت غیرقابل‌تحمل از خود واکنش نشان می‌دهد. کوشش او برای حفظ دنیای کهنه و در حال سقوط خود، وضعیتی تراژدی ـ کمیک ایجاد می‌کند. البته این موضوعات در قالب خظ داستانی عاشقانه و مهیج روایت می شود.

پزشکزاد در نهایت به وزارت امور خارجه رفت و آخرین سمتش مدیرکل روابط فرهنگی بود.

از دیگر آثار ایرج پزشکزاد می‌توان به «ماشاالله خان در بارگاه هارون الرشید» و «حاج مَم جعفر در پاریس» اشاره کرد./

 

https://www.asianews.ir/u/517
اخبار مرتبط
«در پناه تو» به گارگردانی حمید لبخنده نخستین سریال بعد از انقلاب بود که به دلایل بسیاری ساختار شکن و سد شکن محسوب شد و روایت عشق سه مرد به یک دختر را بیان می‌کرد که پس از سانسورهای گسترده، بالاخره در سال ۱۳۷۴ از شبکه ۲ پخش شد.
حمید لبخنده، کارگردان شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون ایران و خالق سریال اجتماعی و عاشقانه «در پناه تو« در دهه ۷۰، به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی، چشم از جهان فروبست.
با توجه به ساختاری که مسابقه «جوکر» دارد، علاوه بر کیفیت چالش‌ها و بازی‌هایی که طراحی می‌شود، میزان بامزگی و سرگرم‌کنندگی آن بستگی زیادی به خلاقیت شرکت‌کننده‌ها، میزان مشارکت آن‌ها و استعدادشان در کمدی دارد.
رامین پرچمی، بازیگر سریال تابوشکن «در پناه تو»، در سال های اخیر مانند بسیاری از همکاران خود با بی‌رحمی فضای هنری مواجه و مدتی حضورش کمرنگ شد و احوال بازیگر جوان به ناخوشی گرایید؛ در این حال برخی از دوستان و همکارانش برای وی آستین بالا زده اند.
هر آنچه عناصر سازنده سریال «بازی مرکب» است؛ پیش‌تر در فیلم‌های مشابه خصوصا هالیوودی نیز وجود داشته‌ است. محتوای قرار گرفتن فرد بازنده و اصطلاحا لوزر و یا درگیر بیماری‌های روحی خصوصا افسردگی و بی‌انگیزگی در حتی شرایط خوب مالی در رقابتی مرگبار و کنترل شده در فیلم sin13, free guy, boss level، the game, black mirror نیز موجود بوده است.
پیمان معادی و امیر جدیدی از بازیگرانی هستند که هنوز در سریال های های خانگی حضور نیافته اند.
مهران مدیری که چندی پیش به کرونا مبتلا شده بود بهبود یافت و به تازگی عکس هایی از وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید