صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۴
کد خبر: 7793
گزارشگر: 213
۹۷۷
۰
۰
۳
عربستان درباره سفر به مکه مذاکره نکرده است

لغو سفر حج

لغو سفر حج
هم‌زمان با گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا و بازگشت مقررات و محدودیت‌‎ها در بسیاری از کشورها، احتمال لغو سفر حج برای سومین سال متوالی تقویت شد.

به گزارش آسیانیوز، مسوولان کشور می‌گویند عربستان با هیچ‌یک از کشورهای اسلامی برای حج مذاکره نکرده است.این در حالی است که سویه اومیکرون محدودیت‌های حج عمره را به مکه بازگردانده است.

هم‌زمان با گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا و بازگشت مقررات و محدودیت‌‎ها در بسیاری از کشورها، احتمال لغو سفر حج برای سومین سال متوالی تقویت و جدی شد.

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، از تماس با شرکت‌های سعودی برای از اطلاع وضعیت حج خبر داد و گفت: «در سطح وزارت حج و عمره عربستان و اخبار رسمی منتشر شده، تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی درباره حج ۱۴۴۳ قمری (۱۴۰۱ خورشیدی) صورت نگرفته است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ایران نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج‌اند و برخی از این افراد ۱۴ تا ۱۵ سال است که در نوبت مانده‌اند. از بین این زائران، حدود ۷۰ هزار نفر برای حج ۱۳۹۸ ثبت‌نام کرده بودند که با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن حج برای زائران خارجی، نتوانستند به عربستان سعودی بروند.

سویه اومیکرون محدودیت‌های حج عمره را به مکه بازگردانده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجدالحرام الزامی است.

همچنین تعداد روزانه زائران از ۷۰ هزار به ۵۰ هزار نفر کاهش یافته است. با این حال، مسئولان حج ایران می‌گویند که مقام‌های عربستان سعودی تاکنون درباره حج سال آینده رسما اظهارنظر نکرده‌اند. این در حالی است که در سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا، مذاکره با کشورها درباره تعیین سهمیه و شرایط حضور زائران از چند ماه قبل از موعد حج، آغاز می‌شد و حالا ایران می‌گوید عربستان سعودی تاکنون هیچ‌یک از کشورهای اسلامی را برای مذاکره دعوت نکرده است.
 

 عربستان سعودی همچنین پاییز امسال اعلام کرد که یک سال پس از ممنوعیت ورود زائران خارجی به این کشور، قصد دارد حج عمره را برگزار کند.

بر اساس اعلام وزارت حج و عمره عربستان سعودی، تنها کسانی می‌توانند برای حج عمره به خاک این کشور وارد شوند که دو دوز کامل یکی از چهار واکسن فایزر، مدرنا، جانسون‌اند‌جانسون یا آسترازنکا را تزریق کرده باشند.

بر اساس اعلام این کشور، افرادی که واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک زده‌اند، به‌ شرط اینکه در دوز سوم یکی از واکسن‌های موردتایید عربستان سعودی را بزنند، می‌توانند به عربستان سعودی سفر کنند.

در میان واکسن‌های موردتایید عربستان سعودی، فقط آسترازنکا به‌صورت محدود به ایران وارد شد و با توقف واردات این واکسن، بسیاری از مردم برای تزریق دوز سوم این واکسن بلاتکلیف مانده‌ و منتظر ورود محموله‌های جدیدند.

وزارت بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود افرادی که قصد دارند برای حج به عربستان سعودی سفر کنند، می‌توانند در دوز دوم یا سوم آسترازنکا بزنند؛ به شرطی که رضایت‌نامه کتبی بدهند و مسئولیت عوارض احتمالی آن را به عهده بگیرند./

https://www.asianews.ir/u/548
اخبار مرتبط
برخی از روزنامه نگاران، با مرور رویدادهای فرهنگی اخیر، تلاش عربستان سعودی را منعکس‌ کننده تغییرات عمیق در بازار هنر در سراسر جهان عرب می‌دانند.
سفیر ایرانی چگونه در یمن درگذشت؟/در حالی که برخی، حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران و از اعضای سپاه پاسداران در یمن را مسوول هماهنگی کمک‌های ایران به حوثی‌ها برمی شمرند، نماینده مجلس از به شهادت رساندن وی توسط عربستان خبر می دهد.
رئیس جمهور آمریکا در خصوص حضور نیروهای نظامی آمریکا در شبه جزیره عربستان نوشت: نیروهای مسلح ایالات متحده در پادشاهی عربستان سعودی مستقر شده‌اند تا از نیروها و منافع ایالات متحده در منطقه در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور محافظت کنند.
ولیعهد عربستان سعودی که خودش در جوانی به سر می‌برد، با ایجاد آزادی‌های اجتماعی نسل جوان را به آینده امیدوار کرده است.
محمدبن سلمان تا ساعات آینده رسما به عنوان مالک جدید باشگاه نیوکاسل معرفی می شود.
دیدار تیم‌های استقلال تهران و الهلال عربستان سعودی در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، با شکست ۲ بر هیچ آبی‌پوشان به پایان رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید