صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۵
کد خبر: 7849
گزارشگر: 213
۹۷۴
۰
۰
۴
برخورد سیاسی با اساتید دانشگاه شهید بهشتی و شریف

ابهامات و علت های اخراج دو استاد دانشگاه

ابهامات و علت های اخراج دو استاد دانشگاه
در حالی که مقام وزارت علوم درباره اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و شریف گفته است که اخراج از نظر دانشگاه بهشتی «قطعی» و ناشی از برخورد سیاسی است، امروز رئیس مرکز جذب این وزارتخانه گزارش داد که تاکنون نامه رسمی مبنی‌ بر اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی به مرکز جذب وزارت علوم ارسال نشده است.

به گزارش آسیانیوز، در حالی‌ که یک مقام وزارت علوم می‌گوید هنوز نامه‌ای مبنی‌ بر اخراج محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی، به این وزارتخانه ارسال نشده، روزنامه شرق روز شنبه، دوم بهمن‌ماه، به نقل از یک مقام دانشگاهی نوشت که اخراج از نظر دانشگاه بهشتی «قطعی» و ناشی از برخورد «سیاسی» است.

روز جمعه، برخی رسانه‌ها و فعالان دانشگاهی از اخراج محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه شهید بهشتی، و آرش اباذری، استاد فلسفه دانشگاه صنعتی شریف، خبر دادند.

با این حال، خبرگزاری ایسنا روز شنبه از قول محمد خلج امیرحسینی، رئیس مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، گزارش داد که تاکنون «نامه رسمی مبنی‌ بر اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی به مرکز جذب وزارت علوم ارسال نشده است».

این مقام وزارت علوم تاکید کرده است که «جذب یا اخراج هیئت علمی در دانشگاه‌ها دل‌به‌خواهی نیست و هر تصمیمی در این مورد باید بر اساس قانون باشد».

 پایگاه خبری فرارو روز جمعه نوشته بود که دانشگاه شهید بهشتی «حکمی مبنی‌ بر عدم نیاز به محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشکده صادر کرده که این حکم به معنی اخراج وی از دانشگاه تلقی می‌شود».

استاد فاضلی در سال‌های گذشته رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بود.

در همین حال، حسین سراج‌زاده، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی و ریاست انجمن جامعه‌شناسی ایران، به روزنامه شرق گفته است که «بحث اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی از شهریور امسال مطرح بود».

استاد سراج‌زاده در این مصاحبه که روز شنبه منتشر شد افزوده است این اخراج «بر مبنای برخورد سلیقه‌های سیاسی» اتفاق افتاده و ممکن است با «حمایت برخی نهادها» صورت گرفته باشد. او به نام نهاد خاصی اشاره نکرده است.

این مقام دانشگاهی در بخش دیگری از مصاحبه با شرق به ارسال نامه «هشدارآمیز» هفت انجمن علمی به ابراهیم رئیسی اشاره کرده و گفته است پیشتر در این نامه، از رئیس‌ جمهوری خواسته شده بود با اقداماتی از این دست برخورد جدی شود و «اجازه تسویه ندهند».

او تصریح کرده است که به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از این اتفاق، اخراج محمد فاضلی از نظر دانشگاه بهشتی «قطعی» است، چرا که «ظاهرا برای ترم پیش‌رو برای دکتر فاضلی درس نگذاشتند».

مقام وزارت علوم روز شنبه هیچ اشاره‌ای به دلایل اخراج آرش اباذری از دانشگاه شریف نکرده است.

با این حال «روزنامه شریف»، حساب کاربری روزنامه این دانشگاه در توییتر، پیشتر اظهارات ابراهیم آزادگان، رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، را بازتاب داده است که می‌گوید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صلاحیت آقای اباذری را رد کرده است.

استاد آزادگان به دلایل وزارت علوم دراین باره اشاره‌ای نکرده و تنها گفته است که این وزارتخانه از ابتدا نیز مخالف جذب آرش اباذری در دانشگاه صنعتی شریف بوده که با رایزنی برخی اساتید این مشکل برطرف شده بود. این در حالی است که در دوران دولت‌ محمود احمدی‌نژاد نیز اخراج دانشجویان و اساتید به‌ شکل قابل ملاحظه‌ای تشدید شده بود./

https://www.asianews.ir/u/55p
اخبار مرتبط
یزد - محسن اقبالی گفت، ثبت‌نام ‌دوره آموزشی، معرفتی طرح ولایت (به صورت مجازی) ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر و عوامل اجرایی طرح شاهد با همکاری مرکز آموزش‌های آزاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم آغاز شد
در حالی که به گفته تحقیقات پزشکی «پایداری جوانی» و «سن بارداری زنان» افزایش یافته، طبق آمار سازمان ثبت احوال نیز، میانگین سن ازدواج در کشور به نسبت ۵۰ سال گذشته حدود ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است و این موضوع در اغلب کشورهای جهان مشاهده می شود؛ همچنانکه استاد دانشگاه تهران معتقد است در ازدواج و فرزندآوری سن زیستی و روانی مهم‌تر از سن شناسنامه‌ای است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور درباره ضرورت تزریق واکسن آسترازنکا و واکسن های دیگر توضیحاتی را ارایه کرد.
دانشگاه ها با ابلاغ بخشنامه معاون آموزشی وزارت علوم ملزم به از سرگیری آموزش حضوری تمامی مقاطع تحصیلی از نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ شدند.
یزد - در حاشیه سفر دکتر سید محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور به استان یزد در معیت مسئولان بسیج اساتید استان یزد ، دیدار از نزدیک با حضرت آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد انجام شد
رئیس دانشگاه تهران اعضای ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه تهران را تعیین کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید