صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۱
کد خبر: 7857
گزارشگر: 213
۹۵۱
۰
۰
۰
هفت کشته در انفجار خودرو

شنبه خونین افغانستان با انفجار بمب مغناطیسی

شنبه خونین افغانستان با انفجار بمب مغناطیسی
روز شنبه، ۲۲ ژانویه، انفجار یک بمب مغناطیسی کار گذاشته شده در یک خودرو در شهر هرات افغانستان، دست‌کم هفت کشته و ۹ زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش آسیانیوز، روز شنبه، ۲۲ ژانویه، انفجار یک بمب مغناطیسی کار گذاشته شده در یک خودرو در شهر هرات افغانستان، دست‌کم هفت کشته و ۹ زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش رسانه‌های افغانستان، این انفجار در محله حاجی‌عباسی واقع در هشت‌متری خاتم‌الانبیای هرات صورت گرفت. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

محمدعارف جلالی، پزشک ارشد بیمارستان منطقه هرات، به روزنامه «اطلاعات روز» گفت که چهار زن و دو مرد کشته شده‌اند‌ و پنج مرد و پنج زن هم زخمی شده‌اند. اما دقایقی پس از آن، یکی از مجروحان هم جان باخت و شمار کشته‌ها به هفت تن رسید.

فرماندهی «امنیه» طالبان در هرات وقوع انفجار را تایید کرد و بیانیه‌ای در مورد آن منتشر کرد. در آن بیانیه آمده است که یک خودرو «نوع تونس» که «حامل مواد انفجاری» بود، منفجر شده است. طالبان وقوع تلفات را تایید کردند، اما آمار مشخصی ارائه ندادند.

همچنین محمود رسولی، مسئول مطبوعاتی فرمانداری طالبان در هرات، در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطالب بیانیه رسمی طالبان را تکرار کرد.

برخی منابع، از جمله خبرگزاری شفقنای افغانستان، به شیعه‌نشین بودن محل انفجار اشاره کردند.

هرات اقلیت شیعه قابل‌توجهی دارد. حدود سه درصد مردم شهر از قوم هزاره هستند که عموما شیعه‌اند. بیش از هشتاد درصد مردم آن شهر تاجیک‌ هستند و پشتون‌ها حدود ۱۰ درصد ساکنان آن را تشکیل می‌دهند. نزدیکی آن شهر به ایران، باعث شده است که روابط نزدیکی بین آن ناحیه و ایران وجود داشته باشد.

این واقعیت که اکثریت مردم شهر تاجیک هستند اما رهبری طالبان با پشتون‌ها است، موجب شده است که قدرت گرفتن طالبان در آن شهر شکلی خاص به خود بگیرد. سنت‌های اسلام در هرات نیز متفاوت از اسلامی است که طالبان مروج آن بوده‌اند و این امر به درگیری‌های بسیاری بین این گروه و مردم محلی انجامیده است.

غلام‌حیدر شهامت، از مسئولان ارشد طالبان در هرات، روز جمعه در سخنانی در مسجد جامع اسلام‌قلعه، از نمازگزاران خواسته بود «با تفنگ نزد مردم» بروند و آن‌ها را به نماز خواندن وادار کنند. او همچنین گفته بود، به مردم بگویید «چهره خود را مثل پیامبر ما بکن، نه مثل خارجی‌ها.»

از جمله اقدامات طالبان پس از به قدرت رسیدن، ممنوع کردن پخش موسیقی بوده است که آن نیز با سنت‌های دیرین موسیقیایی هرات در تضاد است./

https://www.asianews.ir/u/55x
اخبار مرتبط
کمک یک میلیون پوندی اداره امور خارجه کشورهای مشترک المنافع و توسعه بریتانیا به «برنامه جهانی غذا» (WFP) اجازه می دهد تا برای پناهندگان تازه وارد از افغانستان وعده های غذایی آماده مصرف و سایر جیره ها را تهیه کند.
برخی از مقام های طالبان اعلام کرده اند که احمد مسعود در تهران بوده است؛ این در حالی است که جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است، کنترل دره پنجشیر افغانستان را در دست دارد و احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود از رهبران جنبش مقاومت ضد شوروی، فرمانده این جبهه است.
حالت جدید تروریسم دولتی طالبان در حالی شکل می گیرد که این گروه برای عملیات انتحاری تروریستی اعلام آمادگی کرده و بیانیه داده است و گردان انتحاری طالبان اغلب شامل جوانان و نوجوانانی هستند که در مدارس دینی پاکستان تحصیل کرده اند.
گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، می‌گوید غرب در حال «خوابگردی» در بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه عصر و افغانستان فروپاشیده است.
ساکنان شهرستان عنابه در پنجشیر، با حمل جسد تیرباران شده افسر پیسین پلیس، طالبان را به قتل و کشتار افراد بی‌گناه متهم کردند.
در تازه‌ترین مورد از کشتار و ناپدید شدن نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، روز گذشته، افسران پیشین ارتش، در قندوز و جوزجان تیرباران شدند.
انفجارهای اخیر در شهر کابل ، تقریبا پس از یک ماه آرامش بار دیگر نگرانی را در میان مردم به وجود آورده است و مهم تر آنکه مسوولیت چنین حوادثی از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان پیچیده شده است.
عفو بین‌الملل گفت زنان و دخترانی که پیشتر در خانه‌های امن نگهداری می‌شدند و کارکنان این مراکز و وکلا و قضایی که در این حوزه فعالیت داشتند، پس از تسلط طالبان با تهدیدهای جدی از جمله مرگ مواجه هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید