صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۲
کد خبر: 7875
گزارشگر: 213
۷۸۹
۰
۰
۲
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا:

پیک اُمیکرون در کشور غالب می شود/احتمال اثر گذاری انواع واکسن ها در دوز سوم

پیک اُمیکرون در کشور غالب می شود/احتمال اثر گذاری انواع واکسن ها در دوز سوم
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: با توجه به روند افزاینده تعداد مبتلایان به اُمیکرون در سراسر کشور به پیک اُمیکرون نزدیک می شویم؛ این در حالی است که پزشکان تاکید کرده اند استفاده از هر نوع واکسن در دور سوم می تواند بر سویه جدید اثرگذار باشد.

به گزارش آسیانیوز، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: باتوجه به روند افزاینده تعداد موارد مثبت مبتلا به اُمیکرون در سراسر کشور به نظر می‌رسد که نزدیک به پیک اُمیکرون باشیم.

 دکتر حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: در جلسه روز گذشته کمیته علمی برای پیشگیری از موج سنگین کرونا، بحث و بررسی های زیادی شد. یکی از توصیه ها این بود که استفاده از ماسک در تمامی مجامع، سازمانها، ادارات، دانشگاهها و تمامی محل های تجمع مسقف، الزامی شود و از ماسک های استاندارد استفاده شود؛ چراکه ماسک های پارچه ای، کارایی چندانی ندارند و ماسک های استاندارد و سه لایه برای افراد عادی، مورد تایید است.

وی افزود: در مطالعات نشان داده شده که استفاده از ماسک حدود ۳۰ درصد می تواند در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون موثر باشد.

به نقل از ایسنا، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: باتوجه به مطالعاتی که در مورد اثرات واکسیناسیون انجام شده، توصیه کمیته علمی این است که مردم سریعا نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؛ چراکه تزریق دُز سوم، می تواند بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستانها پیشگیری کند. همچنین واکسیناسیون کارکنان سازمانها و ادارات دولتی، باید الزامی شود.

جماعتی خاطرنشان کرد: به معاونت بهداشت وزارت بهداشت توصیه شد که افرادی که تست سریع کرونا انجام می دهند و دارای علائم و تست مثبت هستند، در سامانه ای بتوانند نتایج این تست ها را به صورت خوداظهاری ثبت کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی تاکید کرد: اخیرا سازمان غذا و دارو آمریکا، مصرف داروی سه روزه رمدسیویر را در کلینیک‌های سرپایی تایید کرد و این مساله نیز در جلسات گذشته کمیته علمی مورد بحث و تصویب قرار گرفته بود و مقرر شد که تزریق رمدسیویر در کلینیک‌های سرپایی و بستری موقت که قبلا از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت مجوز دارند، برای افرادی که تا ۷ روز از شروع علائم آنها گذشته باشد و واجد عوامل خطر و بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی باشند که باعث افزایش بستری و مرگ و میر آنها شود، به صورت ۳ روزه مورد استفاده قرار گیرد و مذاکراتی از طریق معاونت درمان وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه گر انجام شود تا این دارو، تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

این در حالی است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز گفت: با توجه به اینکه سویه امیکرن در کشور در حال افزایش است، از مردم درخواست می‌شود به توصیه‌ها بهداشتی عمل کنند تا شاهد تکرار تجربه ماه‌های قبل نباشیم.

جواد معظمی  با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته شاهد افزایش تعداد موارد مثبت کرونا در البرز هستیم، اظهار کرد: از مردم درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان هم که شده تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را فراموش نکنند.
وی ادامه داد: واقعا استفاده از ماسک کار سختی نیست ولی برخی با این استدلال که مثلا دو یا سه دز واکسن را تزریق کرده‌اند از این کار امتناع می‌کنند.

وی اظهار کرد: هرچند تزریق واکسن یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است ولی قطعا به تنهایی کافی نیست.

این مسئول در ادامه با اشاره برخی به کمبود واکسن آسترازنکا گفت: کسانی که دز اول خود را آسترازنکا تزریق کرده‌اند حتما باید دز دوم را هم از این نوع واکسن بزنند ولی برای دز سوم می‌توانند از هر نوع واکسنی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به کمبود این نوع واکسن، اولویت با کسانی است که در نوبت تزریق دز دوم قرار دارند و دز سومی‌ها اگر می‌خواهند آسترازنکا بزنند باید صبر کنند.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه سویه امیکرن در کشور در حال افزایش است، از مردم درخواست می‌شود به توصیه‌ها بهداشتی عمل کنند تا شاهد تکرار تجربه ماه‌های قبل نباشیم.

انتهای پیام
https://www.asianews.ir/u/56e
اخبار مرتبط
هم‌زمان با گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا و بازگشت مقررات و محدودیت‌‎ها در بسیاری از کشورها، احتمال لغو سفر حج برای سومین سال متوالی تقویت شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور درباره ضرورت تزریق واکسن آسترازنکا و واکسن های دیگر توضیحاتی را ارایه کرد.
بیش از ۴۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا در کشور از نوع سویه اومیکرون است و مقام بهداشتی اعلام کرد در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اومیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.
افزایش شیوع سویه بسیار مسری آن یعنی اُمیکرون خطر ابتلا به کووید میان کودکان نیز در حال افزایش است؛ به ویژه آنکه کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند.
اومیکرون برآمده از سایر واریانت های کرونا نیست؛ بلکه به موازات آنها به وجود آمده و ممکن است اثربخشی واکسن ها را دور بزند.
دکتر پیام طبرسی، عضو ستاد کرونا گفت: اُمیکرون ویروسی است که گسترش سریعی دارد و به سرعت پخش می‌شود و اینکه تعداد موارد اُمیکرون تنها ۳۰ یا ۳۴ مورد تایید شده است، درست نیست و تعداد بیماری در کشور بیش از این است
پژوهش دانشمندان آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که عفونت با سویه‌ی جدید اُمیکرون می‌تواند باعث ایمنی نسبت به سویه‌ی قبلی دلتا هم شود، بنابراین اُمیکرون می‌تواند جایگزین دلتا شود.
در حالی که خطر شیوع ترکیبی کرونای نوع «اومیکرون» و «دلتا» توسط جامعه چزشکی هشدار داده شده است، انتقاد خانواده ها از بازگشایی حضوری مدارس شدت گرفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید