صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۱
کد خبر: 7885
گزارشگر: 213
۶۹۰
۰
۰
۴
علت نامشخص سفر نخست‌وزیر پیشین لبنان به ابوظبی

سفر سعد حریری به «امارات» در میانه تنش با حوثی ها!

سفر سعد حریری به «امارات» در میانه تنش با حوثی ها!
سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان در حالی پس از اعلام تعلیق فعالیت سیاسی خود و در میانه تنش حوثی های یمن با امارات به ابوظبی سفر کرد؛ که به گفته خودش به دلیل نفوذ ایران در لبنان و سردرگمی بین‌المللی در این کشور، وضعیت لبنان در روند بهبودی قرار ندارد.

به گزارش آسیانیوز، نخست‌وزیر پیشین لبنان بعد از اعلام تعلیق فعالیت سیاسی خود بیروت را به مقصد ابوظبی ترک کرد.

به نقل از النشره، سعد حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان المستقبل چند روز پس از ملاقات‌هایش با مقامات سیاسی و نشست با اعضای فراکسیون المستقبل تصمیم گرفت که از صحنه سیاسی فاصله بگیرد و در انتخابات آتی نامزد نشود. او پس از اعلام این تصمیم کشورش را به مقصد ابوظبی امارات ترک کرد.

-----------

بیشتر بخوانید:

«انفجار در امارات» هشدار از سوی ایران بود!
----------------------------------------

ایسنا نوشت این در حالی است که حامیانش چندین مسیر در بیروت و مناطق دیگر را مسدود کردند. حامیان او مسیرها را با سطل‌های زباله و موتورسیکلت‌ها بستند.

رئیس جریان المستقبل مدعی شد: «در راستای مسؤولیت‌پذیری خودم و اینکه متقاعد شده‌ام که با وجود نفوذ ایران در لبنان و سردرگمی بین‌المللی، تفرقه ملی و فرقه‌گرایی، هیچ فرصت مثبتی برای لبنان وجود ندارد، تعلیق فعالیت سیاسی خود را اعلام می‌کنم و از اعضای جریان المستقبل هم می‌خواهم که اقدام مشابه را انجام دهند».

این سفر در حالی صورت گرفته است که این روزها تنش میان نظامیان حوثی ها موسوم به انصارالله یمن با امارات بالا گرفته است و اتحادیه عرب روز یکشنبه سوم بهمن اعلام کرد که حوثی های یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند پس از حمله به امارات متحده عربی باید به عنوان گروه «تروریستی» شناخته شوند.

حوثی‌ها چند روز گذشته و امروز امارات متحده عربی را هدف حملات قرار دادند که این حملات به تلفات جانی نیز منجر شده است.

گفته شده این اولین حمله مرگبار حوثی‌ها است که امارات از وقوع آن در داخل مرزهای خود خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه کشورهای عرب مستقر در قاهره روز یک‌شنبه تاکید کردند که حوثی‌ها باید پس از این حمله «به عنوان یک سازمان تروریستی» معرفی شوند.

در بیانیه‌ای که پس از یک نشست فوق‌العاده این اتحادیه منتشر شد، اتحادیه عرب مدعی شده که این حملات «نقض آشکار قوانین بین‌المللی… و تهدیدی واقعی برای تاسیسات حیاتی غیرنظامی، منابع انرژی، و ثبات اقتصادی جهانی» و همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه است.

 

-----------

بیشتر بخوانید

بنزین گران می شود/سعدحریری «نگران ارسال سوخت ایران» به حزب الله لبنان!

--------------------------

این درخواست سه روز پس از آن مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری خود در کاخ سفید گفت در حال بررسی بازگرداندن حوثی‌های یمن به فهرست «گروه‌های تروریستی» است. 

همچنین در پی این اقدامات از سوی حوثی ها امارات نیز با ادعای اینکه ارتش یمن با شلیک دو موشک مناطق و تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار داده است، اعلام کرد که این اقدام بدون پاسخ نخواهد بود.

خبرگزاری ایسنا نوشت که وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابوظبی خود پاسخگویی حملات موشکی و پهپادی یمن به ابوظبی را خارج از قوانین بین‌المللی توصیف کرد و گفت که امارات حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دارد.

امارات همچنین حمله موشکی بامداد امروز ارتش یمن به منطقه جیزان عربستان را محکوم کرد و مدعی شد که در این حمله دو نفر از غیرنظامیان سعودی زخمی شدند.

این در حالی است که «محمد البخیتی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفت‌وگو با شبکه المیادین به اتهامات مطرح شده علیه یمن گفت: ما هرگز اماکن مسکونی امارات را هدف حملات خود قرار نداده‌ایم، چراکه ما بر این باوریم که شهروندان اماراتی، برادران ما هستند./

آسیانیوز، ایسنا، خبرگزاری فرانسه
https://www.asianews.ir/u/56m
اخبار مرتبط
اتحادیه عرب در بیانیه‌ ای بعد از نشست فوق‌العاده این مجمع، حملات حوثی ها را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی واقعی برای تاسیسات حیاتی غیرنظامی، منابع انرژی، و ثبات اقتصادی جهانی بیان کرد و خواستار اقداماتی از سوی جامعه جهانی شد.
به دنبال انفجار در ابوظبی، جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت آمریکا در کنار شرکای اماراتی خود برای دفاع از خود در مقابل همه تهدید‌ها ایستاده است.
در حالی که پلیس امارات از انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی در شهر ابوظبی و یک انفجار جزیی در منطقه ساخت و ساز فرودگاه جدید ابوظبی خبر داده است،‌ خبرگزاری فارس گفت که این اقدامات تذکر عملی از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران به امارات بوده است.
گزارش نشریه آمریکایی مدعی است برگزاری رزمایش مشترک دریایی میان کشورهای اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین و ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ ، نخستین همکاری نظامی آشکار میان کشورهای طرف پیمان ابراهیم و نوعی ائتلاف خاورمیانه‌ای جدید برای مقابله با ایران است.
زمزمه افزایش قیمت بنزین در حالی شنیده می شود که مجلس طرح تقاضای برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان را مطرح کرده است و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره ارسال سوخت به سوریه، لبنان و ونزوئلا گفته است ما باید هر گونه کمکی را که از دست‌مان برمی‌آید به محور مقاومت داشته باشیم.
در حالی که سفیر ایران پیشنهاد ارسال برق به لبنان داد و محموله سوخت از ایران به تازگی به لبنان رسیده است، سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان گفت:حزب‌الله می‌داند که دلیل اصلی بحران سوخت در لبنان، قاچاق عمدی برای خدمت به رژیم سوریه است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید