صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۱
کد خبر: 7902
گزارشگر: 213
۶۴۹
۰
۰
۳
گفته های منبع آگاه غربی به رسانه خارجی درباره توافق هسته ای

احتمال مذاکره ایران و آمریکا وجود ندارد

احتمال مذاکره ایران و آمریکا وجود ندارد
در حالی که دو نفر دیگر از تیم امریکایی در اعتراض به مماشات‌ رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند، یک منبع آگاه غربی گفته است که احتمال گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در وین در شرایط کنونی وجود ندارد.
به گزارش آسیانیوز، یک منبع آگاه گفته است که فعلا احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بسیار کم است.

یک منبع آگاه غربی در گفت و گو با یک رسانه خارجی گفت که احتمال انجام گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در وین در شرایط کنونی پایین است.

با این حال این منبع آگاه غربی که نخواست نامش فاش شود، درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران مبنی بر مد نظر قرار گرفتن مذاکرات مستقیم با آمریکا از سوی جمهوری اسلامی، افزود: «این اظهارات اگر رویکرد جدید مقامات ایرانی باشد می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات مستقیم میان ایران و‌ آمریکا در صورت لزوم باشد.»

او درباره خروج سه عضو از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین نیز گفت که این خروج الزاما به معنی تغییر رویکرد واشینگتن برای مذاکره مستقیم با تهران نیست.

منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکا از تغییراتی در این تیم خبر دادند و گفتند که بعد از ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دو نفر دیگر نیز در اعتراض به مماشات‌ رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند.

پیشتر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از کندی مذاکرات به دلیل غیرمستقیم بودن تماس‌ها میان ایران و آمریکا انتقاد کرده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد این کشور برای دیدار مستقیم و فوری با ایران درباره برنامه هسته‌ای آماده‌ است و آن را «بسیار سازنده‌تر» می‌داند.

در حالی است که تهران تاکنون هرگونه مذاکرات مستقیم با نمایندگان آمریکا در وین را به دلیل خروج آمریکا از برجام رد کرده بود، روز دوشنبه وزیر خارجه ایران گفت در صورت لزوم جمهوری اسلامی می‌تواند با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشد.

او گفت: «اگر در روند مذاکرات، به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب و با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را هم در برنامه کاری که در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت.»

اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «تاکنون ارتباط با هیات آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود.»

او در توییتش ادامه داد: «این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.»

مذاکرات وین درباره احیای برجام در حالی پیگیری می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره فرصت باقی‌مانده برای این مذاکرات گفته است: «با سرعت کنونی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، ما تقریبا دیگر زمانی نداریم.»/
https://www.asianews.ir/u/573
اخبار مرتبط
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
براساس گفته مقامات و برخی اخبار رسانه های معتبر، ایران «پیشنهاد توافق اتمی موقت» از طرف روسیه را رد کرده است.
در برخی خبرها ادعا شده که استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نشان می دهد که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.
ارتش اسرائیل مدعی شد که نیروی هوایی این کشور دوشادوش تیمی از خلبانان و شماری از اسکادران‌های نیروی هوایی آمریکا تمرین‌هایی را با عنوان «شاهین صحرا» برای «پاسخ مشترک به تهدیدات هوایی» و «حملات به اهداف مورد نظر از طریق آموزش و همکاری متقابل، شبیه‌سازی کردند.
گروهی از کهنه‌سربازان ارتش آمریکا و خانواده‌های آنان از دولت جو بایدن، خواستند تا زمانی که غرامت کشته شدگان آمریکایی پرداخت نشده است،اموال مسدودشده ایران را آزاد نکند.
ژان ایو لودریان به پارلمان فرانسه گفت: مذاکرات ادامه دارد، ولی خیلی پیش می روند و همین امر نیز شکافی را ایجاد می‌کند که شانس دستیابی به راه‌حلی به سود همه طرف‌ها را به خطر می‌اندازد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: احتمالا به دلیل محدود شدن زمان در مذاکرات برجام در وین و عدم تفاهم ایالات متحده راه دیگری در پیش خواهد گرفت.
وزیر خارجه اسرائیل، بار دیگر ادعا کرده است که اسرائیل می‌تواند بدون اطلاع دولت بایدن به ایران حمله کند و برای دفاع از امنیت خود «نیاز به اجازه کسی ندارد».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید