صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۵
کد خبر: 7912
گزارشگر: 213
۷۴۴
۰
۰
۵
ادامه نگرانی ها از ریزش شدید رمزارزهای معروف

بیت کوین در «جمعه سیاه»/زمستان رمزارزی کی تمام می شود؟

بیت کوین در «جمعه سیاه»/زمستان رمزارزی کی تمام می شود؟
در حالی که ریزش قیمت رمز ارزها را می‌توان به عواملی مانند کاهش عملیات رمزارزی در قزاقستان و نگرانی از ممنوعیت کامل رمزارزها در روسیه نسبت داد، نگرانی‌ها از وقوع پدیده‌ای موسوم به «زمستان رمزارزی» دامن زده است و برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که شاید سال‌ها طول بکشد تا بیت‌کوین و سایر رمزارزها کاملا از این ورطه بیرون بیایند.

به گزارش آسیانیوز، در دو ماه گذشته، حدود ۱.۵ تریلیون دلار سرمایه از کل بازار رمزارز خارج شده است.این در حالی است که افت شدید بهای بیت‌کوین به نگرانی‌ها از وقوع پدیده‌ای موسوم به «زمستان رمزارزی» دامن زد

پس از روزها کاهش ممتد ارزش بیت‌کوین و رسیدن آن به پایین‌ترین رکورد در شش ماه گذشته، یک کاهش بهای ناگهانی دیگر ارزش این رمزارز را به کمتر از نصف بالاترین ارزش آن در طول تاریخ که در ماه نوامبر اتفاق افتاده بود، رساند.

این افت شدید به نگرانی‌ها از وقوع پدیده‌ای موسوم به «زمستان رمزارزی» دامن زد و برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که شاید سال‌ها طول بکشد تا بیت‌کوین و سایر رمزارزهای موجود در بازار کاملا از این ورطه بیرون بیایند.

چنان‌که معمولا در تغییرهای اساسی بازار رمزارز دیده‌ایم، این کاهش ارزش اخیر را می‌توان به عوامل مختلفی ربط داد؛ از جمله کاهش عملیات رمزارزی در قزاقستان و نگرانی از ممنوعیت کامل رمزارزها در روسیه. اما به نظر می‌رسد عامل اصلی این کاهش بها، سقوط بازار سهام در گیرودار نگرانی از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط خزانه فدرال ایالات متحده باشد.

الکساندر ماماسیدیوف، از بنیان‌گذاران بانک سیار دیجیتالی مینه‌پلکس، گفته است: «خبر برگزاری جلسه کارگروه بازار آزاد فدرال ایالات متحده (FOMC) پس از مد‌ت‌ها انتظار در روز سه‌شنبه موجب شد سرمایه‌گذاران همچنان موضع محافظه‌کارانه خود را حفظ کنند.»

«احتمالا این کارگروه [در این جلسه] از برنامه‌هایش برای افزایش نرخ بهره سرنخی دقیق دهد و بدین ترتیب بسیاری از سرمایه‌گذاران عرصه رمزارز احتمالا به سراغ دارایی‌های امن‌تر بروند و پول خود را از بازار رمزارز بیرون بکشند. به دلیل وابستگی متقابل زیاد روند رشد این بازار با بازار سهام، برای دیدن کوچک‌ترین نشان از بهبود احتمالی وضع آن،‌ بازار سهام باید در سطح وسیع‌تر اصلاح شود.»

فقدان قطعیت‌ در بازارهای مالی در سطح وسیع‌تر معمولا به فروش گروهی دارایی‌های بی‌ثبات‌تر مانند بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و سایر رمزارزهای اصلی منجر شده است.

در دو ماه گذشته، حدود ۱.۵ تریلیون دلار سرمایه از کل بازار رمزارز خارج شده است و در روزهای اخیر، تمام ۱۰ رمزارز اصلی همچنان ضررهای سنگینی متحمل می‌شوند.

شدت این افت که برخی صاحب‌نظران آن را «جمعه سیاه» بیت‌کوین نامیده‌اند، موجب شد تا در یک روز، بیش از ۱۷۵ میلیون دلار پول از بازار بیت‌کوین خارج شود. با این حال، هنوز به شدت آنچه در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، نیست؛ زمانی که ارزش بیت‌کوین از بالاترین حد خود یعنی ۶۴ هزار دلار در آوریل به زیر ۳۰ هزار دلار در ژوییه رسید و سپس پیش از پایان سال، دوباره به بالاترین رکوردش در طول تاریخ دست یافت.

الکس اکسلراد، مدیر اجرایی شرکت خدمات مالی سوییسی اکسیمتریا (Aximetria)، معتقد است احتمالا این بار چنین بازگشتی، دست‌کم در کوتاه‌مدت، بعید است.

او می‌گوید: «در مقطع زمانی فعلی، ترس بر صنعت رمزارز سایه انداخته و شاید بتوان گفت سرمایه‌گذاران مشغول بیرون کشیدن سرمایه خود از دارایی‌های نامطمئنی همچون رمزارزند.»

«هم‌اکنون سرمایه‌گذاران دلشان می‌خواهد بهای بیت‌کوین تثبیت شود اما بهبود وضع بازار این رمزارز به این زودی محقق نمی‌شود. امیدواریم بهای بیت‌کوین در تراز پشتوانه‌ای ۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار بماند تا در چند هفته آینده بتواند دوباره به نرخ پایدار ۴۰ هزار دلار بازگردد.»

پیش‌بینی بی‌ثباتی ارزش بیت‌کوین دشوار است و با آنکه پیرو همان روندهای اخیر بازار سنتی‌تر است، تا جایی که دیده‌ایم با وقوع هر رویدادی، کاملا از دنبال کردن چنین الگوهایی عقب‌نشینی می‌کند.

چنان‌که تاکنون دیده‌ایم، یک توییت ایلان ماسک یا بیانیه‌ای از یکی از رهبران جهان می‌تواند به افزایش یا کاهش ناگهانی ارزش آن منجر شود.

دمیتری میشونین، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت پیمانکاری هوشمند هش‌اکس (HashEx) می‌گوید: «رمزارز قواعد خودش را دارد؛ زیرا روند رشدش به رویدادهای کلان اقتصادی محدود نمی‌شود.»

«برانگیخته شدن احساسات سرمایه‌گذاران که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد، می‌تواند به افزایش دوباره ارزش آن منجر شود.»

 

این در حالی است که تا امروز بالاترین قیمت بیت‌ کوین ۶۸۹۹۰.۹۰ دلار با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ دلاری امروز، ۴۸۶ دلار بود و در سال ۲۰۲۲ تا امروز منفی ۲۷ درصد شده است.

بالاترین قیمت اتریوم ۴۸۶۵.۵۷ دلار با ارزش سرمایه گذاری ۱۰۰۰ دلاری امروز، ۴۵۲ دلار بود و در سال جاری تا امروز منفی ۴۰ درصد شده است.

بالاترین قیمت دوج‌کوین ۰.۷۴۰۷۹۶ دلار با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ دلاری امروز، ۱۷۵ دلار بود که در سال جاری تا امروز منفی ۲۵ درصد شده است.

بالاترین قیمت ریپل ۳.۴۰ دلار با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ دلاری امروز، ۲۲۳ دلار بود که در سال جاری تا امروز منفی ۳۲ درصد شده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ممکن است شاهد کاهش‌های بیشتری باشیم./

گزارشگر: آنتونی کاتبرتسون

https://www.asianews.ir/u/57c
اخبار مرتبط
​اگرچه سال ۲۰۲۱ برای بیت کوین سالی بی‌سابقه بود، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۲ افزایش ارزش و محبوبیت رقبای آن را شاهد باشیم، با این حال فعلا رمز ارزها در سقوط ارزش با یکدیگر در رقابت هستند و معلوم نیست که بیت کوین نشان دهنده چه نوع جنونی در دنیای ارز و پول باشد.
بیت‌کوین در پی یکی از بدترین افت قیمت‌های سال‌های اخیر، در حال نزدیک شدن به الگویی در بازار، معروف به «تقاطع مرگ»، است.
قیمت دلار در آستانه ورود به کانال ۲۵ هزار تومان است و متاثر از اخبار مذاکرات روند نزولی شدیدی به خود گرفته است، اما آینده دلار و طلا چه می‌شود و سرمایه گذاری آینده را چگونه باید برنامه ریزی کرد؟
ارزش رمزارز بیت‌کوین روز دوشنبه ۱۰ ژانویه برای مدت کوتاهی به زیر ۴۰ هزار دلار سقوط کرد که پایین‌ترین رقم از اواخر سپتامبر بود.
ملانیا ترامپ در سیزدهمین سالگرد ایجاد بیت‌کوین، پس از راه‌اندازی توکن رمزارز غیرقابل معاوضه (ان‌اف‌تی) خود، از آن حمایت کرد و گفت در فواصل منظم ان‌اف‌تی‌هایش را در وب‌سایت خود عرضه خواهد کرد و بخشی از عواید آن را به حمایت و نگهداری از کودکان اختصاص خواهد داد.
در حالی که ​رئیس بانک مرکزی انگلستان گفت دارایی‌های رمزارزی ممکن است بی‌ارزش باشد و خطر از دست رفتن کل پول سرمایه‌گذاران و قربانی شدن آنان در این بخش وجود دارد، صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد: استفاده از بیت کوین به عنوان واحد پولی قانونی شامل ریسک جدی برای مصرف‌کننده، و ثبات مالی است.
روند بازار برای بیت کوین صعودی است و بیت‌کوین بعد از اینکه سقف تاریخی خود را شکست می‌تواند تا محدوده ۷۳ هزار دلار رشد کند
صرافی اکسکریپتویی با بهره گیری از دانش فنی متخصصین ایرانی اقدام به راه اندازی پلتفرم معاملاتی نموده است، تا کاربران ایرانی از معاملات ارزهای دیجیتال محروم نمانند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید