صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۹:۵۷
کد خبر: 792
گزارشگر: 49
۱۰۷۱
۰
۰
۰

بی سواد نادان نیست !

" ما برای حل مشکل بی سوادی ، نیاز به نیروی انسانی ، فضا یا منابع مالی نداریم و فقط نیاز است که در افراد بی سواد برای باسواد شدن ایجاد انگیزه شود. "
  " ما برای حل مشکل بی سوادی ، نیاز به نیروی انسانی ، فضا یا منابع مالی نداریم و فقط نیاز است که در افراد بی سواد برای باسواد شدن ایجاد انگیزه شود. " این ختم الکلام سرپرست معاونت سواد آموزی اداره ی آموزش و پرورش شهر تهران است . ( شرق : 2/4/98)
  ایشان دقیقاً درست می فرمایند ؛ در صورتی که در مصاحبه ی مزبور صرفاً دو آمار ذکر شود ، اول اینکه :70 در صد بی سوادان زن هستند و دیگری   : " طبق سرشماری 1395در شهر تهران در رده ی سنی 10 تا 49 سال تعداد 90 هزار نفر بی سواد خود اظهاری اعلام شده است ." 
  اما اگر با آمار وارقام و ذکر جزئیات کار ــ به جای سخنرانی در باب مزایای باسوادی ــ روند فعالیت نهاد خود رامثلاً طی ده سال اخیر توضیح می دادند ، قطعاً به خواننده این فرصت و شانس را تفویض می نمودند که خود ارزش یابی مستقلانه ای از عملکرد این نهاد حیاتی در ارتقاء فضای فرهنگی ــ اجتماعی ابر شهر پر مساله ای چون تهران ، به عمل می آورد ! 
 بعید به نظر می رسد در ابر شهری مالامال از خرده فرهنگ ها با جمعیت 10 الی 15 میلیون نفری که حداقل یک میلیون مهاجر افغانستانی دارد ؛ صرفاً 90 هزار بی سواد در رده ی سنی برشمرده وجود داشته باشد .
همچنین جای تاسف دارد درخصوص موضوعی با این اهمیت صرفاً بر اساس " خود اظهاری " بسنده شود ... وچرا نباید آماری موثق با معیارهای به روز جهانی وجود داشته باشد ؟
اما بیائیم بحثی هم راجع به شاه بیت کلام ایشان داشته باشیم ؛ یعنی مشکل نداشتن انگیزه برای باسواد شدن ! 
اقتصاد جزء لایتجزای هر انگیزه ی بشری است . 
بقاء جوامع بشری در تحلیل نهائی به اقتصاد آن جامعه مربوط است .
وقتی انسان بی سوادی به رای العین ملاحظه می کند که چه بسیار دیپلمه ها ، لیسانس ها ، فوق لیسانس ها و حتی دکترهای مملکت بی کار هستند و راست راست راه می روند و خودشان را به در و دیوار می کوبند تا نانی به کف آرند و به غفلت نخورند ؛ برای با سواد شدن در جستجوی چه انگیزه ای باشند ؟
می خواهید بی سوادی را ریشه کن کنید ! راه حلش بسیار ساده است . همین فردا اعلانیه ای منتشر کنید که هر کس مدرک فلان را از نهضت سواد آموزی اخذ کند ، با حداقل حقوق به شغلی مناسب توانائی هایش استخدام خواهد شد ، فی الفور ببینید اثری از آثار بی سوادی باقی خواهد ماند.
دیگر برای ما شگفت انگیز نیست که مسوولین امری که از دادن یک گزارش واقعی از عملکرد سنواتی شان غافل اند بر این باورباشند که در این فضای مالامال از فقدان امنیت اقتصادی ، شایسته است خلق الله به دنبال سواد و علم و معرفت باشند !
همین دانشگاه (!) آزاد، دستآورد خارق العاده ی نظام آموزشی پس از انقلاب  ، رونق و دلیل وجودی اش را مدیون فقدان فضای اشتغال است ؛ وگرنه هیچ مملکتی در دنیا این همه انسان های دارای مدارک متعدد دانشگاهی نیاز ندارد !
... و بی سواد  نادان نیست وبا اشراف نسبی به تمام این موارد صاحب انگیزه بشمار می آِید !
 
مسعودخوشابی
https://www.asianews.ir/u/19m
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید