صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۹
کد خبر: 7926
گزارشگر: 213
۸۴۳
۰
۰
۴
واکنش یک روزنامه به ادعای ارتباط رشک برانگیز روسیه با ایران

انتقاد به رحیم صفوی: روس ها برای رابطه با اسرائیل غش کرده اند!

انتقاد به رحیم صفوی: روس ها برای رابطه با اسرائیل غش کرده اند!
یک روزنامه در واکنش به اظهارات سرلشگر صفوی نوشت: چه چیز تعامل ما با روس و چین رشک برانگیز است؟ کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ روس‌ها و چینی‌ها برای اسراییل هم غش و ریسه رفته‌اند!

به گزارش آسیانیوز، روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اظهارات پریروز سرلشکر رحیم صفوی نوشت:"واقعیت آن است که دوران جدیدی در هیات سیاست خارجی ایران آغاز شده که شامل سیاست همسایگی با 15 کشور، سیاست منطقه‌ای ایران در غرب آسیا، سیاست نگاه به شرق و توسعه راهبرد همه‌جانبه با چین و روسیه، می‌شود."

--------------

بیشتر بخوانید

پوتین تحریم‌ می شود
------------------------------------------
این گزاره را از زبانی می‌شنویم که به لحاظ کسوت جهاد در دفاع مقدس برایم بسیار عزیز و واجب‌الحرمه است اما گزاره دومی که در تحلیل او می‌خوانم را نمی‌توانم به راحتی هضم کنم. او می‌گوید "این سیاست جدید موجب شده دشمنان مستکبر غربی، برخی از رقبای منطقه‌ای و حتی برخی از افراد در داخل کشور را متحیر و شاید غافلگیر کرده و به انفعال انداخته است."

مسیح مهاجری در این یادداشت نوشت: بنا به این گفته باید رابطه با شرق یک برگ آس باشد که همه دست‌ها از آن کوتاه است و فقط ما توانسته‌ایم با هوشمندی و توان بدان دست یابیم. این هم برای ما دستاوردهای پرشماری داشته باشد. حالتی چنین باید باشد تا دیگران متحیر و منفعل شوند والا وقتی که هرکشوری اشاره کند، دروازه‌های شرق به رویش باز باشد و آغوش مسئولانش بازتر، که دیگر ذوق‌زدگی ندارد. آن هم در این حدِ متحیرکننده!

خوب است این بزرگوار بفرمایند کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ از رژیم جعلی اسرائیل تا عربستان و دیگران اگر اشاره‌ای کرده اند، روس‌ها و چینی‌ها غش و ریسه رفته‌اند. دقیقا کجای تعامل آنان با ما می‌تواند برای دیگران رشک‌برانگیز باشد؟

برای روس‌ها - مثل هر کشور دیگر - منافعشان مهم است. از "اعتقادستیزترین حکومت" که نمی‌توان توقع ایستادن پای ایدئولوژی را داشت. در سوریه هم به دنبال سور و سودِ خودشان بودند نه تقویت محور مقاومت. قصه پدافند موشکی آنان و غزل خوانی به گاه حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را حافظ شیرازی هم می‌داند چه رسد به کسانی که در امروز زیست می‌کنند و در برابر امواج خبری، قرار دارند.

--------------

بیشتر بخوانید

سوال نشریه خارجی: چرا ایران مذاکرات وین را طولانی کرد؟

---------------------------------------

تأکیدی که همین‌ها بر امنیت اسرائیل دارند برای کدام کشور دیگر تصریح کرده‌اند؟ امنیت رژیمی که بنایش بر تولید ناامنی در منطقه است را مورد تأکید قرار می‌دهند که به نوعی تأیید رفتار تروریستیش هم حساب می‌تواند بشود. خبر این که قرار است چین برای سعودی‌ها موشک بسازد و اخبار دیگر تعاملاتشان را هم شنیده‌ایم. با این حساب چه اتفاق ویژه‌ای افتاده است که آنان را متحیر کند؟

قراردادهای بلند مدت 20 و 25 ساله با این کشورها هم که باز نشده است تا ببینیم چه گلی به سر ما زده‌اند، بعد اندازه تحیر رقبا را اندازه بگیریم. فعلا انگار خود ما باید در تحیر بنشینیم تا گذر زمان، ما را از بهت به در آورد. چاره‌ای هم به جز صبر نداریم چون کسی برای ما تبیین نمی‌کند خط تعامل را.

این سخن هم البته به معنای شرق‌ستیزی نیست که باور داریم برای منافع ملی باید از همه ظرفیت‌های تعاملی استفاده کرد. حذف شرق از این دایره قطعا خسارت بار خواهد بود چنان که بستن درها به دیگر جهات هم زیان خود را دارد. ما در هندسه حکمت و عزت و مصلحت باید سیاست جهانی خود را تنظیم کنیم. با همه جهان تعامل سازنده داشته باشیم. با کارت همه هم بازی کنیم و نگذاریم دیگران از ما کارتی برای بازی بسازند.

آنچه باید از آن پرهیز کرد تکیه همه جانبه به دیواری است که خود قوام و استقامتی ندارد. آنچه باید مدام با خود تکرار کنیم این است که به پای چوبی دیگران نمی‌شود چندان محکم قدم برداشت. ضمن تعامل با همه جهان باید نگاه به درون و ظرفیت‌های ملی را فراتر از شعار، به معنای واقعی کلمه فعال کرد. با دست پر است که می‌توان با دامنی پر هم از پشت میز تعاملات برخاست. به داخل نگاه کنیم.../

https://www.asianews.ir/u/57r
اخبار مرتبط
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن بیان این هشدار که حمله احتمالی روسیه عواقبی سهمگین خواهد داشت و حتی می‌تواند «جهان را تغییر دهد»، گفت که در نظر دارد تحریم‌هایی را علیه شخص پوتین وضع کند.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
براساس گفته مقامات و برخی اخبار رسانه های معتبر، ایران «پیشنهاد توافق اتمی موقت» از طرف روسیه را رد کرده است.
در حالی که سفر ابراهیم رئیسی به روسیه در جریان است، یک مقام دولتی آن را پر بار و از امضای سند مهمی خبر داده است؛ همچنانکه در طول تاریخ همسایه شمالی بارها امتیازهای بسیار زیادی را در حوزه منابع نفتی از کشور ما گرفته است.
در شرایط کنونی اولویت واشنگتن نه خاورمیانه، بلکه خاور دور است که کانون ثروت و قدرت محسوب می‌شود و بر سر آن با‌‌چین و روسیه رقابت دارد‌؛ اما معادلات و وجود اسرائیل به دلایلی نشان می دهد که این دو کشور نمی توانند جای آمریکا را در خاورمیانه پر کنند.
فیاض زاهد، کارشناس مسایل سیاسی گفت: مراقب باشید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روس ها نگذارید.
مشاور تیم هسته‌ای ایران گفت: ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد، چرا که حتی اگر به فرض، طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا شود؛ آیا اتفاقی برای ما می افتد؟
اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت یکی از مشکلات اصلی مذاکرات برجام سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است و روسیه سه گزینه از جمله نابودی سانتریفیوژها را برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است.
به گزارش آسیانیوز، دکتر سیدرحمان موسوی(عضو انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد) در یادداشتی عنوان کرد: ایران برخلاف جامعه دراز مدت اروپا،جامعه ای کوتاه مدت است و در این جامعه، تغییرات، حتی تغییرات مهم و بنیادین، اغلب عمری کوتاه داشته اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید