صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 7942
گزارشگر: 213
۵۹۰
۰
۰
۳
مواضع جدید علی شمخانی درباره گفت و گوهای وین

عقب‌نشینی از مذاکره با آمریکا

عقب‌نشینی از مذاکره با آمریکا
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.

به گزارش آسیانیوز، در پی انتقاد عده‌ای از اصولگرایان و روزنامه کیهان، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، روز چهارم بهمن با اشاره به «پیام‌های» آمریکا مبنی بر این که «خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است» گفته بود:‌ «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را نادیده نخواهیم گرفت.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در توئیتی «توافق خوب» را پیش‌شرط تغییر روش مذاکره بین ایران و آمریکا دانست و تلویحاً اظهارات حسین امیرعبداللهیان را تأیید کرد.

با این حال چهارشنبه شب، ششم بهمن‌ماه، روزنامه کیهان خبر داد که  شمخانی در تماس با این روزنامه گفته است که هیچ وقت موافق مذاکره مستقیم با آمریکا «نبوده و نیستم».

به نوشته کیهان، علی شمخانی همچنین اشاره کرده است که توییت پیشین او به معنای موافقت با این امر نبوده است.

امیرعبداللهیان گفته بود اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که لازمه‌اش سطحی از گفت‌وگو با آمریکایی‌ها باشد، آن را نادیده نمی‌گیریم.

این خبر پس از آن منتشر شده است که گروهی از اصولگرایان به‌دنبال سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در مورد منتفی نبودن انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا، به تندی از او انتقاد کردند و حتی خواستار برخورد مجلس با وی شدند.

منتقدان متشکل از گروهی از طلبه‌ها و روحانیون حوزه علمیه قم روز چهارشنبه، ششم بهمن، در بیانیه‌ای خطاب به امیرعبداللهیان نوشتند که باید «این گفته نابه‌جا و غیر منطقی خود را اصلاح» کند و به گفته آنان، «همان ساده‌لوحی و اشتباه دولت روحانی و ظریف را دوباره مرتکب» نشود.

پیش از آنها، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه «کیهان»، هم انتقاداتی تند به دولت رئیسی کرده بود.

شریعتمداری در یادداشتی نوشته بود: «اکنون این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گویید؟! و کدام بخش از صورت‌ مسئله نامشخص است که روشن شدن آن به مذاکره، آن‌ هم مذاکره مستقیم با آمریکا نیاز دارد؟!»

در مقابل برخی از اصولگرایان نیز به استقبال این مذاکرات رفته‌اند، بنابراین این روند می‌تواند نشان از دودستگی در بین اصولگرایان بر سر مذاکره مستقیم دولت رئیسی با آمریکا داشته باشد.

ایران تاکنون از مذاکره مستقیم با ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، خودداری کرده است و گفت‌وگوهای نمایندگان دو کشور در وین به صورت غیرمستقیم و با واسطه نمایندگان روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا انجام می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/587
اخبار مرتبط
یک روزنامه در واکنش به اظهارات سرلشگر صفوی نوشت: چه چیز تعامل ما با روس و چین رشک برانگیز است؟ کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ روس‌ها و چینی‌ها برای اسراییل هم غش و ریسه رفته‌اند!
در حالی که دو نفر دیگر از تیم امریکایی در اعتراض به مماشات‌ رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند، یک منبع آگاه غربی گفته است که احتمال گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در وین در شرایط کنونی وجود ندارد.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
براساس گفته مقامات و برخی اخبار رسانه های معتبر، ایران «پیشنهاد توافق اتمی موقت» از طرف روسیه را رد کرده است.
در برخی خبرها ادعا شده که استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نشان می دهد که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.
گروهی از کهنه‌سربازان ارتش آمریکا و خانواده‌های آنان از دولت جو بایدن، خواستند تا زمانی که غرامت کشته شدگان آمریکایی پرداخت نشده است،اموال مسدودشده ایران را آزاد نکند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید