صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۳
کد خبر: 7967
گزارشگر: 213
۱۱۳۱
۰
۰
۵
معترضان اجازه ورود به ترانزیت ها ندادند

پشت پرده درگیری در مرز ایران و افغانستان

پشت پرده درگیری در مرز ایران و افغانستان
به دنبال تجمع برخی از شهروندان شمال استان سیستان و بلوچستان، به تعدادی از خودروهای باری در مرز، خساراتی وارد شده است و براساس گزارش ها در شبکه‌های اجتماعی، معترضان به کامیون‌های ترانزیتی اجازه ورود به ایران نداده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، برخی از شهروندان شمال استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به دریافت نکردن حقابه هیرمند و عدم رهاسازی آب بند کمال خان، مقابل پایانه مرزی میلک در مرز ایران و افغانستان تجمع کردند.

------------------

بیشتر بخوانید:

«ریشه» بی آبی در ایران و رابطه آن با عواطف فرهنگی/ زاینده رود شخصیتی «باستانی» دارد
---------------------------------------------------------------

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که در جریان این تجمع که امروز جمعه ۸ بهمن برگزار شد، «به تعدادی از خودروهای باری مستقر در مرز خساراتی وارد» شده است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان به کامیون‌های ترانزیتی اجازه ورود به ایران نداده‌اند و شیشه برخی از کامیون‌ها نیز بر اثر پرتاب سنگ شکسته شده است.

ایران و افغانستان سال‌هاست که به ‌دلیل خشکسالی کم‌سابقه در منطقه در مورد حقابه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون با هم اختلاف دارند. قرارداد حقابه هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین تهران و کابل امضا شد، اما در اواخر دهه ۷۰ همزمان با کاهش باران‌های موسمی، سطح آب در دریاچه هامون که منبع اصلی تامین آب آن رودخانه هیرمند است به حداقل رسید.

یک تجمع اعتراضی دیگر هم مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان برگزار شده است و مردم با توجه به وعده‌های استاندار خواستار رهاسازی آب شده‌اند.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزارت کشور، در واکنش به تجمع امروز مردم در منطقه مرزی گفته است «موضوع حق آبه ایران از رود هیرمند، از مسیر مذاکره و گفت وگو با مسئولان افغانستانی در حال حل شدن است» و «با کسانی که دست به اقدامات غیر قانونی زده اند، برخورد خواهد شد».

اواخر دی‌ماه امسال گزارش‌هایی درباره بازگشایی دریچه‌های آب‌بند کمال‌خان در افغانستان به سوی ایران منتشر شد ولی طالبان این گزارش‌ها را رد کرد.

------------

بیشتر بخوانید:

«زاینده رود را پس بدین»!؛ شعار تجمع گسترده مردم اصفهان در اعتراض کشاورزان به بی‌آبی+فیلم

------------------------------------------------------------

حسین مدرس‌ خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، گفته بود که با رهاسازی آب از بند کمال‌خان، چاه‌‌ نیمه‌های منطقه سیستان که ذخایر آنها به دلیل خشکسالی به یک چهارم تقلیل پیدا کرده، پر شده و مشکل آب این منطقه برای سال ۱۴۰۱ حل خواهد شد.


گزارش‌ها از افغانستان حاکی است بارش‌ فراوان باران در ماه جاری در افغانستان، مخزن سد کمال‌ خان را کاملا پر کرده و آب از دیواره‌های آن لبریز شده است.

این آب‌بند در مسیر رودخانه هیرمند ساخته شده و به دریاچه هامون که میان ایران و افغانستان مشترک است، سر ریز می‌شود و مردم معترض استان سیستان و بلوچستان خواهان رهاسازی آب آن شده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر به شدت درگیر پیامدهای بحران خشکسالی بوده است. در سال‌های گذشته ده‌ها روستا در استان سیستان ‌و بلوچستان خالی از سکنه شده است و به گفته یکی از نمایندگان مجلس ایران، تنها ۱۹ درصد از ساکنان این استان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند./

https://www.asianews.ir/u/58v
اخبار مرتبط
قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران اعلام کرد که شامگاه شنبه، نیروهای این قرارگاه در منطقه زاهدان با افراد مسلح درگیر شدند که بر اثر آن دو نیروی سپاهی جان خود را از دست داده‌اند.
در حالی که براساس یک فراخوان مردمی تجمع و برگزاری نماز در بستر خشک زاینده رود وعده داده شده بود، پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان اعلام کرد که تمام مسیرهای منتهی به پل خواجو در شهر اصفهان روز جمعه بسته خواهد بود,
در حالی که براساس دیدگاههای کارشناسان برنامه های تلویزیونی، برنامه «خندوانه» در بخش های بسیاری با توسل به حالات تصنعی معمول در برنامه های سفارشی، تظاهر به خنداندن مردم می کرد؛ محمد بحرانی «جناب خان» عروسک گردان این برنامه در اینستاگرام خود با انتشار ویدئویی برای دلجویی با مردم اصفهان صحبت هایی کرد.
انسان همواره با سرزمینی که در آن به دنیا آمده و رشد کرده ارتباط روحی و احساسی خاصی دارد و زاینده رود همواره از تاریخ باستان، نماد آبادی و طراوت کشور دیده شده و به ساخته شدن آثار بی بدیل فرهنگی همچون، مجموعه پلهای ساخته شده بر آن و یا میادین تاریخی در اطراف آن گواهی است بر اهمیت شخصیت باستانی این رود است و آسیب دیدن آن، آسیب به روح ملی مردم است.
ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از تجمع دوباره مردم اصفهان بر بستر زاینده‌رود متتشر شده حاکی از حضور نیروهای پلیس و یگان ویژه در محل تجمع و شلیک گاز اشک‌آور برای جلوگیری از تجمع دوباره مردم اصفهان بر بستر زاینده‌رود است.
در ادامه پیوستن تظاهرات مردم شهرهای مختلف به اعتراضات گسترده مردم اصفهان، امروز نیز در تجمعی وسیع در شهرکرد، معترضان شعارهایی چون «بردن آب محاله، اینجا چهارمحاله» و «دولت خودش مافیاست» را سر دادند.
در پی آماده‌باش نیروهای امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از طوفان حاره‌ای در جنوب سیستان و بلوچستان، مدیرکل مدیریت بحران این استان اعلام کرد که دو فروند لنج بر اثر طوفان و بارندگی شدید غرق شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از «تخلیه اضطراری» روستاهای در معرض خطر سیلاب و بالا آمدن آب دریا در پی طوفان حاره‌ای «شاهین» در شرق هرمزگان خبر داده است.
سازمان هواشناسی عمان گفته است در ۲۴ ساعت آینده طوفان شاهین به یک چرخند سیکلونیک شدید تبدیل می‌شود و مسقط و سواحل این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از بامداد امروز با شروع بارندگی به شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید