صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
کد خبر: 7970
گزارشگر: 213
۳۶۴۷
۰
۰
۳
واکنش به اسامی داوران و حضور شهاب حسینی

علت انصراف مسعود کیمیایی و پسرش از جشنواره فیلم فجر/پولاد درباره «قضاوت و داوری» چه نوشت؟

علت انصراف مسعود کیمیایی و پسرش از جشنواره فیلم فجر/پولاد درباره «قضاوت و داوری» چه نوشت؟
یک روز پس از اعلام اسامی هیات داوران جشنواره فجر که شهاب حسینی نیز در میان آنان به چشم می خورد، مسعود کیمیایی فیلمساز پرآوازه ایران و پسرش پولاد، از شرکت در جشنواره انصراف دادند.

به گزارش آسیانیوز، با اعلام اسامی داوران جشنواره فیلم فجر، مسعود کیمیایی، فیلم‌ساز شناخته شده سینمای ایران، از حضور در این رقابت سینمایی دولتی انصراف داد.

وی در این دوره جشنواره فیلم فجر با فیلمی به نام «خائن‌کشی» حضور داشت که به رویدادهای مربوط به ملی شدن صنعت نفت ایران می‌پرداخت. این هنرمند اما روز جمعه ۸ بهمن با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به اصالت قضاوت‌ها در جشنواره فیلم فجر ابراز تردید کرد.

کیمیایی در این نامه نوشت: «با احترام به هنرمندان و زحمت‌کشیدگان فیلم خائن‌کشی با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی به وسیله دکتر محمد مصدق در سال‌های ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتاد و یک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم.»

وی افزود: «در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر مصدق تردید بسیار دارم.»

آقای کیمیایی در نهایت نامه خود را با این عبارت به پایان رساند که «عدالت همیشه نگران قضاوت است».

اعلام انصراف مسعود کیمیایی به‌فاصله یک روز پس از انتشار اسامی داوران جشنواره فیلم فجر رخ داد که در میان آنها نام شهاب حسینی، به چشم می‌خورد.

 حسینی دو سال قبل که مسعود کیمیایی در اعتراض به سرکوب اعتراضات آبان و شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی از جشنواره فیلم فجر انصراف داده بود، سخنانی را در نکوهش وی بیان کرد و از جمله گفت که «با نبودن تو چه اتفاقی می‌افتد؟»

او همچنین انصراف  کیمیایی از جشنواره آن سال را رفتاری «بنا به صلاح شخصی خود» وی دانسته و گفته بود که «از ترس برخورد تحقیرآمیز مخاطب با فیلمشان به روال ادوار گذشته، پشت سر احساسات پاک مردم قایم شده است».

این سخنان همان زمان واکنش‌های بسیاری به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و کاربران این شبکه‌ها به حسینی اعتراض کردند. از این رو نحوه قضاوت شهاب حسینی بر فیلم مسعود کیمیایی در این دوره جشنواره می‌توانست کنجکاوی‌برانگیز باشد.

آقای کیمیایی البته در نامه خود تاکید کرده که دیگر عوامل فیلم خائن‌کشی در جشنواره باقی می‌مانند. با این حال پولاد کیمیایی، فرزند او و بازیگر فیلم خائن‌کشی، نیز به دنبال پدر از حضور در این دوره جشنواره فجر انصراف داد.

پولاد کیمیایی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت‌های بزرگ کار آدم‌های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی، بازیگر سینما و کارگردان با افتخار انصراف خود را از شرکت درجشنواره فجر اعلام می‌کنم.»/

علت انصراف مسعود کیمیایی و پسرش از جشنواره فیلم فجر/پولاد درباره «قضاوت» چه نوشت؟ asianews

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/58x
اخبار مرتبط
واکنش شدید انتقادی و افشاگری سحر زکریا هنرپیشه معروف زن، نسبت به اظهار نظرهای بازیگران مهاجرت کرده مانند پرستو صالحی و موضوعاتی دیگر درباره مافیای سینما، مهران مدیری و غیره تامل برانگیز شده است و او از مقایسه فردین، بازیگر محبوب ایرانی با مهران مدیری نیز ابراز گله مندی کرده است.
«در پناه تو» به گارگردانی حمید لبخنده نخستین سریال بعد از انقلاب بود که به دلایل بسیاری ساختار شکن و سد شکن محسوب شد و روایت عشق سه مرد به یک دختر را بیان می‌کرد که پس از سانسورهای گسترده، بالاخره در سال ۱۳۷۴ از شبکه ۲ پخش شد.
سحر زکریا در یک مصاحبه جنجالی درباره مهران مدیری و محمدرضا شریفی نیا و موضوع مافیا در سینمای ایران سخنانی گفته و افشاگری هایی کرده است.
برخی از روزنامه نگاران، با مرور رویدادهای فرهنگی اخیر، تلاش عربستان سعودی را منعکس‌ کننده تغییرات عمیق در بازار هنر در سراسر جهان عرب می‌دانند.
فیلم سینمایی «آتابای» پیش از اکران«بی همه چیز» جایگاه سوم جدول فروش را به خود اختصاص داده بود.
محمدرضا گلزار که این روزها چهره اش را به شکلی نامتعارف تغییر داده است؛ به تازگی تصویری از خود با موهای بلوند شده منتشر کرد.
نیکی کریمی، هنرمند سینمای ایران درباره کار در سینمای ایران گفت: وقتی در سینما مستقل کار کنی و زن هم باشی قطعا سختی می کشی و «عشق و کاهگل» مهم ترین ایده من بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید