صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۲
کد خبر: 7985
گزارشگر: 213
۶۸۰
۰
۰
۴
رهایی دارایی مسدود شده از عراق برای کمک های بشردوستانه

پول بلوکه‌شده ایران برای واردات «غذا و دارو» آزاد شد

پول بلوکه‌شده ایران برای واردات «غذا و دارو» آزاد شد
وزارت صنعت ایران با ارسال «نامه‌ای رسمی» از انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور خواست تا با توجه به امکان استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنند.

به گزارش آسیانیوز، وزارت صنعت ایران با ارسال «نامه‌ای رسمی» از انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور خواست تا با توجه به امکان استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنند.

---------------------

بیشتر بخوانید

ماجرای عرضه «رمزریال» چیست؟
---------------------------------------
در این نامه که خبرگزاری تسنیم تصویر آن را روز شنبه، ۹ بهمن منتشر کرد آمده که این انجمن‌ها با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک تجارت عراق «اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند».

تاریخ این نامه چهارم بهمن‌ماه ثبت شده است.

خبرگزاری تسنیم همچنین تصویر نامه رئیس سازمان توسعه تجارت به وزارتخانه‌های کشاورزی و وزارت صنعت با مضمونی مشابه را که تاریخ آن به ۲۱ دی بازمی‌گردد، منتشر کرده است.

مسوولان در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده‌‌اند که به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت طلب‌های مربوط به صادرات گاز از عراق نیستند و ۵ میلیارد دلار پول ایران در این کشور بلوکه شده است.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی از این منابع می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از عراق اقدام کند.

گشایش در استفاده از منابع بلوکه‌شده در عراق چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که کره جنوبی در هفته‌های اخیر بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران را با رایزنی با مقامات آمریکا آزاد کرده است. از جمله وزارت اقتصاد و دارایی این کشور، سوم بهمن اعلام کرد که ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده تا ایران به حق رای دست بیابد.

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران همزمان با مذاکرات احیای برجام در وین صورت می‌گیرد.

علاوه بر عراق مقامات دولت حسن روحانی پیشتر در مصاحبه‌های مختلف از انسداد ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی، سه میلیارد دلار در ژاپن، ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار در لوکزامبورگ خبر داده بودند.

با این حال تاکنون رقم دقیقی از مقدار پول‌های مسدودشده ایران در سایر کشورها به صورت رسمی اعلام نشده است./

https://www.asianews.ir/u/59d
اخبار مرتبط
در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفته شد که واردات واکسن ممنوع است،وی در مصاحبه بعدی گفته است به هیچ عنوان کلمه‌ای تحت عنوان ممنوعیت برای واردات واکسن‌های خارجی بیان نکرده است و واردات ادامه دارد.
در حالی که علت حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ برای واردات غذا و دارو شبهه برانگیزه شده است، رئیس سازمان غذا و دارو گفت برای آزاد کردن ارز از این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.
براساس ادعای عجیب رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر کاهش اثربخشی واکسن‌هایی همچون فایزر در مقابل سویه‌های جدید ویروس کرونا و اثر بخشی واکسن اسپایکوژن در مقابل سویه دلتا؛ مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران تاکید کرد که میزان کارایی این واکسن را نمی‌توان با این سرعت اعلام کرد.
کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنیک لایت را بررسی و تایید کرد و گفت مجوز واکسن کرونای جانسون اند جانسون نیز در ایران تایید شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید