صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۲
کد خبر: 7989
گزارشگر: 213
۶۲۵
۰
۰
۲
برخی مقامات آمریکا از عدم رسیدن به توافق گفتند

تصمیم سیاسی «مبهم» آمریکا چیست؟

تصمیم سیاسی «مبهم» آمریکا چیست؟
همچنانکه همه هیأت‌ها بر ضرورت رسیدن مذاکرات در آستانه توقف آن به مرحله «تصمیم سیاسی» آمریکا تاکید کرده اند، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است.

به گزارش آسیانیوز، اتخاذ تصمیم سیاسی مربوط به طرفی است که یک توافق حقوقی بین‌المللی با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (برجام) را با تصمیم سیاسی نادیده گرفته و با خروج از آن عامل شکل‌گیری مشکلات فعلی است.

روز گذشته اعلام شد که طرف‌های مذاکره توافق کرده‌اند که روز جمعه و پس از پایان گفت‌وگوهای جاری در دور هشتم مذاکرات، هیت‌ها برای رایزنی بیشتر به پایتخت‌ها برگردند و پس از وقفه چند روزه مجددا مذاکرات در وین آغاز شود.

موضوع دیگری که تقریبا همه هیأت‌ها بر ضرورت آن تاکید کردند، رسیدن مذاکرات به مرحله «تصمیم سیاسی» است.

----------------

بیشتر بخوانید

مذاکرات وین متوقف شد
--------------------------------------------

از ابتدای شکل‌گیری دور جدید مذاکرات، ایران بر ضرورت تعیین تکلیف چند موضوع اصلی شامل رفع تحریم‌ها، حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ایران، ارائه تضامین لازم از سوی آمریکا برای عدم تکرار وضعیت ایجاد شده در دولت ترامپ و تعیین سازوکار راستی‌آزمایی تحریم‌ها و مبنا قرار دادن چارچوب حقوقی برجام برای تحقق هر یک ز موارد مذکور تاکید داشته است.

نورنیوز نوشت در صورتی که آمریکا و کشورهای اروپائی با مبنای ارائه شده از سوی ایران که مذاکرات آن سال‌ها قبل انجام و منجر به شکل‌گیری برجام شده، همراهی می‌کردند و دست از طرح زیاده‌خواهی بر می‌داشتند، مذاکرات خیلی سریع به نتیجه رسیده بود و پیچیدگی‌هایی که امروز بر روند گفتگوها حاکم شده، شکل نمی‌گرفت.

-------------

بیشتر بخوانید:

بعد از مکانیسم ماشه چه می شود؟

--------------------------------------------------

اگرچه این واقعیت که مذاکرات به مرحله تصمیم سیاسی رسیده کاملا پذیرفتنی است اما اتخاذ تصمیم سیاسی مربوط به طرفی است که یک توافق حقوقی بین‌المللی با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت (برجام) را با تصمیم سیاسی نادیده گرفته و با خروج از آن عامل شکل‌گیری مشکلات فعلی است.

بسیار روشن است که اگر ایالات متحده آمریکا بخواهد عملا در مسیر تصمیم سیاسی ترامپ برای خروج از برجام و بهره‌گیری از راهبرد «فشار حداکثری» علیه ایران باقی بماند و با استفاده از اهرم‌های فرامذاکراتی ضمن حفظ ساختار تحریم‌ها، اعمال محدودیت بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مطالبه کند، توافقی در کار نخواهد بود.

در واقع روزهای آینده را می‌توان روزهای آزمون دولت بایدن برای اثبات شعارهای انتخاباتی مطرح شده در مورد بازگشت به برجام دانست.

 

این در حالی است که به گزارش آسیانیوز، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفته است. همزمان، نماینده روسیه نیز سخنان قبلی خود درباره احتمال حصول توافق در روزهای آینده را تغییر داد.

مک‌گرک روز پنجشنبه هفتم بهمن در مصاحبه با «موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی» گفت: «برای احیای برجام هنوز شانس وجود دارد اما در عین حال احتمال زیادی وجود دارد که توافقی صورت نگیرد.»

او با تاکید بر اینکه «در آستانه یک توافق احتمالی هستیم اما احتمال زیادی وجود دارد که این مذاکرات به زودی به هم بخورد»، افزود: «اگر توافقی نباشد، ما کاملا برای آن سناریو هم آماده‌ایم.»

یک روز پیشتر نیز کاخ سفید اعلام کرده بود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در نشستی مجازی با مقام‌های اسرائیلی تاکید کرده است واشینگتن در عین ادامه مذاکرات، برای وضعیت شکست دیپلماسی نیز در حال آماده کردن گزینه‌های جایگزین است.

پیش از این نیز مقام‌های دولت جو بایدن بدون ارائه جزییات به «گزینه‌های جایگزین» در صورت شکست مذاکرات با ایران اشاره کرده‌اند.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین که قبلا از احتمال حصول توافق «در اوایل فوریه» سخن گفته بود، در مصاحبه با بلومبرگ گفت با ادامه روند فعلی دستیابی به توافق «در پایان فوریه» واقع‌بینانه است.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام همچنان در وین ادامه دارد و به نوشته ایرنا، علی باقری کنی، رییس هیات مذاکره ایران، روز پنجشنبه با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات، و همچنین میخائیل اولیانوف دیدار کرد.

به نوشته این خبرگزاری، مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و همچنین تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات مورد اختلاف هستند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها هدف از سفر حمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، به تهران در روز پنجشنبه را میانجیگری بین ایران و آمریکا دانسته‌اند. با این حال ایرنا نوشت: «توان و سابقه قطر در این خصوص موید چنین گمانه‌ای نیست.»

در تحولی دیگر واکنش‌ها درباره اظهار نظر حسین امیر عبداللهیان مبنی بر احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا ادامه دارد. او چهارم بهمن نوشته بود اگر لازم به مذاکره مستقیم با آمریکا در وین باشد جمهوری اسلامی آن را نادیده نخواهد گرفت.

این سخنان با اعتراض‌هایی در قم و همچنین انتقاد روزنامه کیهان روبه‌رو شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز ابتدا در توییتی نوشت مذاکره غیر مستقیم «تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.» اما کیهان روز پنجشنبه خبر داد که شمخانی در تماس با این روزنامه گفته است هرگز موافق مذاکره مستقیم نبوده و توییتش به معنای تایید مذاکره مستقیم نیست./

https://www.asianews.ir/u/59g
اخبار مرتبط
نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود خبر داد و گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.
همچنانکه نماینده روسیه سخنان پبشین خود درباره احتمال حصول توافق با ایران در روزهای آینده را تغییر داد، برت مک‌گرک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، از احتمال زیاد عدم دستیابی به توافق با ایران سخن گفت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
در حالی که دو نفر دیگر از تیم امریکایی در اعتراض به مماشات‌ رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند، یک منبع آگاه غربی گفته است که احتمال گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در وین در شرایط کنونی وجود ندارد.
یک رسانه خارجی مدعی شده است که ایران تا حد امکان با طولانی کردن روند گفت و گوها به برنامه پیشرفته هسته‌ای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که قدرت‌های جهان به منظور ادامه مذاکرات، واکنشی نشان نداده اند.
براساس گفته مقامات و برخی اخبار رسانه های معتبر، ایران «پیشنهاد توافق اتمی موقت» از طرف روسیه را رد کرده است.
در برخی خبرها ادعا شده که استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی اسرائیل نشان می دهد که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.
ارتش اسرائیل مدعی شد که نیروی هوایی این کشور دوشادوش تیمی از خلبانان و شماری از اسکادران‌های نیروی هوایی آمریکا تمرین‌هایی را با عنوان «شاهین صحرا» برای «پاسخ مشترک به تهدیدات هوایی» و «حملات به اهداف مورد نظر از طریق آموزش و همکاری متقابل، شبیه‌سازی کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید