صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۳:۲۳
کد خبر: 7993
گزارشگر: 213
۷۴۹
۱
۰
۳
اظهارات عضو اتاق بازرگانی درباره معوق ماندن دارایی های بلوکه شده

آزادسازی پول ایران در قبال غذا و دارو متوقف شد/عدم اعتماد تاجران عراقی

آزادسازی پول ایران در قبال غذا و دارو متوقف شد/عدم اعتماد تاجران عراقی
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، گفت: برای آزادشدن منابع بلوکه شده ایران در عراق با خریدهای بشردوستانه، باید تاجر ایرانی به نام تاجر عراقی مدارک را ثبت کند؛ تاجر عراقی کالاهای مورد نیاز را خریداری کند و سپس پول خود را از منابع بانک عراقی بگیرد، ولی تاجران به این روش اعتمادی ندارند.

به گزارش آسیانیوز، همچنانکه دولت ایران از انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی خواسته است که با توجه به امکان استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنند، یک عضو اتاق بازرگانی دو کشور می‌گوید تغییر خاصی رخ نداده و کماکان تجارت با منابع مالی بلوکه شده دشوار است.

حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، می‌گوید این منابع ارزی که ۵ میلیارد دلار است، در بانک TBI عراق تجمیع شده و « باید تاجر ایرانی به نام تاجر عراقی مدارک را ثبت کند؛ تاجر عراقی کالاهای مورد نیاز را خریداری کند و پس از نهایی شدن معامله پول خود را از منابع بانک عراقی بگیرد» ولی چون تاجران به این روش اعتماد ندارند و این راهکار بلا استفاده مانده است.

--------------

بیشتر بخوانید

کره جنوبی «پول های بلوکه شده» ایران را آزاد نمی کند؛ لوازم خانگی کره ای وارد نمی شود!
---------------------------------------------

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز امروز گزارش داده است که قرار است یک هیات ایرانی برای مذاکره درباره ۷ میلیارد دلار بلوکه شده به این کشور سفر کند.

رایزنی درباره پول‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی در حاشیه مذاکرات احیای برجام در وین نیز انجام شد ولی انتقال این منابع مالی کماکان مشروط به احیای برجام شده است.

کره جنوبی اخیرا اعلام کرد ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده تا ایران به حق رای دست بیابد.

در ماه‌های گذشته و با آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام، دولت آمریکا برخی تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کرده، از جمله وزارت خارجه کره‌ جنوبی ۲۲ دی‌ اعلام کرد که آمریکا به دولت این کشور مجوز داده تا غرامت معوقه یک شرکت ماشین‌سازی ایرانی به مبلغ «دست‌کم ۶۳ میلیون دلار» را پرداخت کند.

با این حال کماکان امکان انجام معاملات کلان و نقل و انتقال این مبالغ وجود ندارد و به گفته حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، «راه حل نهایی در وین مشخص خواهد شد».

علاوه بر عراق مقامات دولت حسن روحانی پیشتر در مصاحبه‌های مختلف از انسداد ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی، سه میلیارد دلار در ژاپن، ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار در لوکزامبورگ خبر داده بودند.

آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از ذخایر ارزی ایران در خارج مسدود شده و ایران در سال گذشته تنها به چهار میلیارد دلار این ذخایر دسترسی داشته است. با استناد به این گزارش ذخایر مسدود شده ایران در خارج از کشور ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

این در حالی است که وزارت صنعت ایران با ارسال «نامه‌ای رسمی» از انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور خواست تا با توجه به امکان استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنند.

در این نامه که خبرگزاری تسنیم تصویر آن را روز شنبه، ۹ بهمن منتشر کرد آمده که این انجمن‌ها با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک تجارت عراق «اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند».

تاریخ این نامه چهارم بهمن‌ماه ثبت شده است.

مسوولان در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده‌‌اند که به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت طلب‌های مربوط به صادرات گاز از عراق نیستند و ۵ میلیارد دلار پول ایران در این کشور بلوکه شده است.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران از این منابع می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از عراق اقدام کند./

https://www.asianews.ir/u/59k
اخبار مرتبط
وزارت صنعت ایران با ارسال «نامه‌ای رسمی» از انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور خواست تا با توجه به امکان استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنند.
گروهی از کهنه‌سربازان ارتش آمریکا و خانواده‌های آنان از دولت جو بایدن، خواستند تا زمانی که غرامت کشته شدگان آمریکایی پرداخت نشده است،اموال مسدودشده ایران را آزاد نکند.
در حالی که اختلاف جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی طی یک سال گذشته بر سر «پول‌های بلوکه‌شده حاصل فروش نفت» و با توقیف یک نفتکش کره جنوبی در سال گذشته اوج گرفته است، حال دستور آمده که واردات لوازم خانگی به ویژه از کره جنوبی به ایران ممنوع شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
پشتیبانی سمپا
۱۴۰۰/۱۱/۱۰
0
0
0

بسیار عالی


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید